Darina Fiala je grafická a produktová designérka. Vytváří vizuální identity firem či akcí, které se většinou prolínají s webdesignem či designem aplikace. Graficky a koncepčně zpracovává knihy, navrhuje různé druhy tiskovin a design obalů. Má ráda designérské výzvy a design s přesahem do jiných odvětví. Navrhuje nábytek a dekorace do interiérů. Od roku 2018 pracuje se svými kolegy jako studiospolu, které má sídlo u Automatických mlýnů v Pardubicích.
Seriál 3×3 má za cíl představit šikovné designéry a studia působící v České republice. Formát prezentace je vždy stejný – tři projekty a každý reprezentovaný třemi obrázky s krátkým popisem.
Jaká byla Vaše cesta k designu?
Grafický design jsem vystudovala v ateliéru doc. ak. mal. Michala Slejšky na FUD, UJEP v Ústí nad Labem. Účastnila jsem se mnoha workshopů se zahraničními designéry, kteří měli ke grafickému designu různé přístupy. Na stáži v ateliéru Papír a kniha na FaVU, který vedl docent Jiří H. Kocman jsem se naučila jak knihu poskládat a svázat do různých vazeb. Rok jsem pracovala v jednom knižním nakladatelství a dále jsem sbírala zkušenosti spoluprací s českými studii či agenturami. Pracovala jsem pro klienty jako Ministerstvo zemědělství, Ministerstvo životního prostředí, Partners nebo Česká spořitelna…
Na čem aktuálně pracujete?
Právě jsem dokončila vizuální styl pro spolek Podnikavé ženy, (který vám tady ráda představím) a knihu od Anny Novákové s příhodným názvem Diastáza, která u těhotných žen a maminek sklízí velký úspěch. Finišuji větší e-shop s přírodní kosmetikou a zároveň pracuji na rebrandingu müsli tyčinek.
Vyberete 3 práce, které bychom si mohli blíže představit?
We love paper
Víc jak před rokem začala moje trojúhelníková mánie. Ani nevím proč, ale měla jsem potřebu vše vyjádřit právě trojúhelníky… Začala jsem kreslit různé abstraktní kompozice, konkrétní předměty či živočichy. Pak jsem vytvořila trojúhelníkovou abecedu a vymyslela několik hlavolamů. Fakt mě to chytlo a asi byla jen otázka času, kdy 2D kompozice ožijí ve 3D. K tomu jsem se dostala na začátku covid pandemie, kdy jsem začala skládat písmena z papírových jehlanů. Experimentovala jsem s jejich tvary. Bavilo mě sledovat, co ještě přečteme a co už je jen shluk objektů… Vzniklo nespočet variant jednotlivých liter, tvarů. Výsledné kompozici pak hra světla a stínu vdechla vždy úplně nový život.
Chtěla jsem ale tento experiment posunout ještě dál, a tak postupně vznikalo několik plakátů s názvem WE LOVE PAPER jako pocta papíru. Pyramidy jsou vyrobené z papíru Munken Polar od Artic Paper, který je naprosto úžasný a ve studiospolu ho rádi používáme i na tiskoviny našich klientů.
Znovuobjevené poklady Sudet
Projekt Znovuobjevené poklady Sudet / Wiederentdeckten Schaetze im Sudetenland dokumentuje deset případů kulturních památek či tradic, které se podařilo v posledních letech oživit v západních Čechách v oblasti bývalých Sudet. V návrhu jsem pracovala s historií, ale zároveň jsem tam chtěla dostat současný stav jako vzkaz široké veřejnosti. Ústřední motiv publikace je její česko-německý název, který je násilně rozdělen a následně spojen dohromady. Dalším vizuálním prvkem je deset děr, které do názvu zasahují. Kompozice děr není náhodná, vychází z umístění míst na mapě. Je to právě těch deset míst, kde se podařilo obnovit památku či tradici. A tak „prostřílenou“ obálkou prosvítá sytě žlutá barva, jako světýlka naděje. Knihu doplňují ilustrace čtyř rostlin, které jsem během projektu v západních Čechách viděla. Jsou to bolševník, kopřiva, sasanka a planá růže. Každá z nich má ještě svůj vlastní příběh… Rostliny nakreslila Veronika Halašková.
Další částí projektu byly výstavní panely, které byly vystaveny v Čechách i Německu, a webové stránky, kde najdete veškeré informace o projektu.
Navštívit tato znovuobjevená místa a potkat lidi, kteří stojí za jejich záchranou, byl silný zážitek. Jsem šťastná, že jsem se na tomto projektu mohla podílet.
Logo a vizuální styl spolku Podnikavé ženy
Spolek Podnikavé ženy z Pardubického kraje podporuje ženy v jejich podnikání. Nabízí jim různé vzdělávací semináře a poradenství. Členky spolku „Podnikavky“ mezi sebou sdílí pracovní zkušenosti, spolupracují spolu, vzájemně se podporují a inspirují. Je to živá komunita. Síť, která sílí a roste.
Nové logo odkazuje k původnímu symbolu a zároveň spolku dodává větší osobitost a jednotný vizuální styl. Nově vzniklý živelný tvar v sobě snoubí symbol srdce, šipky, drahokamu… ale nastíní i hranice Pardubického kraje. Původní tmavě růžovou jsem nahradila kombinací jemné růžové, která je velmi ženská a tmavě modré, která je byznysová.
Máte nějaký způsob jak si organizujete den?
Momentálně záleží na tom zda je otevřená nebo zavřená školka… Jinak ano, mám už svůj pracovní „stereotyp“, který si ale čas od času ráda zpestřím.
Jaké vybavení používáte k práci?
Používám Apple iMac 27 a na cesty mám MacBook Pro 13. Přes deset let mám místo myši tablet, konkrétně Wacom Intuos, bez něj by to už nešlo. Pracuji převážně v programech Adobe, a používám aplikace jako je Prima:Time, BrandCloud, Zoom… Při navrhování log se ale neobejdu bez skicáku a tužky. Nejoblíbenější mám blok Spiral od Papelote.
Jak vypadá Váš pracovní stůl?
Jakou hudbu posloucháte při práci?
To je různé. Iron&Wine, Editors, Radiohead, Michael Kiwanuka, Norah Jones, ZAZ, Röyksopp, Hang Massive, Fallgrapp, Billy Barman, Skupina Hm…
Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?
Ze zahraničí se mi líbí práce od Studio On Fire, Poketo, Happycentro či práce designéra Fabiena Barrala. Co se týče designu v Čechách snažím se mít všeobecný přehled. Sleduji grafická studia, ilustrátory, typografy, různé umělce a výrobce. Je toho opravdu hodně. V poslední době mě hodně oslovuje architektura, zmíním např. a1architects, Vrtiška&Žák, Zette…
Ale není to jen o sledování. Jsem v kontaktu s několika designéry, ilustrátory, malíři, sochaři, fotografy… dáváme si vzájemný feedback, sdílíme zkušenosti a podporujeme se, což je skvělé.
Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?
studiospolu:
Web
Instagram
Facebook
Děkuji za rozhovor
Zdroj: Darina Fiala