Jan je spoluzakladatelem plzeňské agentury Beneš & Michl, kde vede kreativní tým a je zodpovědný za grafickou úroveň všech výstupů. Má rád minimalistický design a systematičnost, což se projevuje například i v pojmenovávání souborů či vrstev. Společně s Jakubem Michlem vedou agenturu o 20 lidech a mají za sebou řadu zajímavých zakázek.
„A brand is not a logo” Marty Neumeier
Jaká byla Vaše cesta je grafickému designu?
Digitální grafikou a fotografií jsem byl očarován již v pubertě. Fascinovalo mě, jak se dá s fotografií manipulovat, dokreslovat a vytvářet něco nového a neexistujícího. To mi vydrželo celou střední školu, kde jsem si hrál s retuší, 3D modelováním, kreslil loga, tvořil printové věci a vůbec zkoušel různé techniky. Tehdy jsem začal i fotit. Nejdříve jsem fotil krajinky, ale stejně to nakonec sklouzlo k focení glamour :)
Od digitální grafiky byl jen krůček k webdesignu, kterému jsem se jako profesi věnoval až na vysoké škole. Díky webdesignu jsem také poznal Jakuba Michla, se kterým jsme ještě na škole založili grafické a webové studio, které časem vyrostlo na agenturu o 20 lidech.
Odráží se technické zaměření vysoké školy ve vašich výstupech?
Jsem hodně systematický a tak vyžaduji mít ve všem pořádek. Jak v názvech souborů, tak v pojmenování vrstev, adresářové struktuře atd. Vím, že jsem na to občas pedant, ale zároveň vím, že si tím člověk později ušetří hodně času. U všeho, co dělám, hledám smysl. Zajímá mě, kdo je cílovka, co má realizace předat uživateli a jak to vše zapadá do klientovy strategie a cílů?
Vytváříme komerční grafiku, která musí být nejen graficky na vysoké úrovni, ale nesmí to být samoúčelná dekorace, tedy musí plnit konkrétní účel. A pokud to nepřináší výsledek, tak to raději vůbec nedělejme a vytvořme něco jiného, co klientovi pomůže.
Jaké 3 práce jste ze svého portfolia vybral?
Vizuální styl #ceskarepre
V roce 2016 jsem připravoval nový vizuální styl pro Českou fotbalovou reprezentaci, který byl plánován pro celou kvalifikaci na MS v Moskvě 2018. Vizuál jsem vytvořil ve dvou variantách, v bílé pro online komunikaci a v rudé pro brandování stadionů. Hlavním motivem je 3D symbol fotbalového míče, který se používá jako hlavní sjednocující prvek. Použití vizuálu a hlavní motiv míče se stal tak oblíbeným, že se používá až do současnosti a můžete se s ním setkat hlavně na sociálních sítích #ceskarepre.
Logo a vizuální styl Australian Floorball Association
Pro Australskou florbalovou asociaci jsem realizoval kompletní novou vizuální identitu. Symbol loga reprezentuje spojení florbalového míčku a souhvězdí Jižního kříže, jenž je vidět pouze z jižní polokoule a je i součástí australské vlajky. Míček vznikl ve 3D, aby byla zaručena přesná perspektiva po překreslení do vektorů.
Zdroj fotografie: International Floorball Federation (IFF)
Webdesign Ester Ledecké
V roce 2020 jsme vyhráli tendr pro realizaci webů českých olympijských hvězd. Ester Ledecká patří k těm nejzářivějším a byla pro mě čest se na tvorbě webu podílet. Tvorba nového webu je vždy týmová práce a je do ní zapojeno několik specialistů. Na úvodním hero banneru s námi spolupracoval například výtvarník a bratr sněhové královny Jonáš Ledecký. Mým úkolem bylo zajistit perfektní vizuální stránku nového webu.
Na čem aktuálně v agentuře pracujete?
Těch věcí je spousta – weby, loga, vizuální styly i interní projekty nebo grafický servis. Ale nebudu nikoho jmenovat, nechci někoho stavět před ostatní. Navíc jsou vesměs rozpracované a s klienty máme uzavřenou mlčenlivost, než je společně vypustíme do světa. Prozradím jen, že je to právě náš tým, proč se každý den těším do práce, protože v něm máme spoustu talentovaných lidí.
Každého práce je pro výsledek důležitá. Ať už zakázku řídí, jedná s klientem, navrhuje ux, tvoří grafiku, programuje nebo se stará o chod kanceláře. Stejně tak má každý svou specializaci, kterou se na projektu podílí. A když pak celý tým spolupracuje, vznikají skvělé weby i grafika, které nám i klientovi přinášejí radost z dobře odvedené práce. A to mě na tom baví.
Projevila se na fungování firmy současná covid krize?
Během covid krize jsme byli nuceni fungovat všichni několik měsíců na home office. Díky tomu, že máme v týmu dost zodpovědných lidí, jsme všichni fungovali jednoduše online. Stejně tak jsme museli řešit i schůzky s klienty a tak jsme se s nimi scházeli na Google meetu. V té době jsme vybírali novou posilu do týmu a pohovory probíhaly online, což bylo často opravdu zábavné a řekl bych i méně formální.
Krize se projevila také na skladbě práce. Některé kulturní akce, vystoupení, nebo i sportovní události byly ze dne na den zrušeny, ale po počátečním šoku klientům došlo, že se nemůže vše zastavit a musíme společně navzdory krizi na projektech pokračovat. Největší změnou pak byla změna v myšlení a přístupu klientů a postupný přesun většiny aktivit z offlinu do onlinu.
Jaké máte nastavení v týmu, co se týče práce z kanceláře či home office?
Jak jsem již říkal, vyzkoušeli jsme si home office celého týmu. Do covid krize mohl každý z týmu jednou týdně pracovat z domova. Ale covid nám ukázal, že je možné pracovat z domova i s celým týmem a to dlouhodobě. Nyní máme po interní diskuzi dohodu, že každý může home office využít až třikrát týdně.
Jak vypadá Váš pracovní stůl?
Jaké vybavení používáte k práci?
Celý grafický tým, ux, ale i vývojový tým nebo projektoví manažeři fungujeme všichni na Windows. Mac se používá jen pro testování a ladění webů. Designéři pracují na desktopech, každý s dvěma EIZO monitory o velikosti 22”, ale já, protože dost cestuji, používám 17” notebook a k němu připojený druhý monitor.
Pracujeme v Adobe CC, hlavně Photoshop, Illustrator a InDesign. Webdesign pak navrhujeme v Adobe XD. 3D objekty a AR zase modelujeme v Blenderu a na videa a spoty využíváme AE, případně Premieru. Dokumenty, tabulky, zápisy z jednání a vlastně celou administrativu řešíme v G Suite. Interně komunikujeme přes slack, maily a Google meet. Pro ladění webu zase používáme Trello. A také nesmím zapomenout na TaskPark, náš vlastní interně vyvinutý systém pro správu zakázek a rozdělování práce.
Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?
Tak samozřejmě sleduji konkurenci :) Ale pro inspiraci chodím převážně do onlinu. Behance, dribbble, pinterest, deviantart, awwwards a různá portfólia designérů a magazíny o webdesignu i grafice. Existuje mnoho skvělých designérů a webdesignerů, ale nemohu říct jen jedno nejlepší jméno nebo studio. Rád objevuji nové způsoby a myšlení, jak k tvůrčí práci přistupují ostatní lidé z branže. Nechávám se jimi inspirovat a to mi pomáhá se ve své práci stále posouvat a zlepšovat.
Díky za rozhovor
Zdroj a foto: benes-michl.cz