3×3

3×3 s Janem Šimsou

Jan Šimsa je grafický designer a výtvarník. Zabývá se grafikou, animací a písmem. Absolvoval v ateliéru Filmové a televizní grafiky na UMPRUM. Za svou práci získal ocenění v rámci soutěže Nejkrásnější česká kniha roku, byl nominován na Národní cenu za studentský design, realizoval několik skupinových i samostatných výstav. Pracoval pro grafické studio VOALA. Od roku 2021 je součástí týmu HMS Design.


Seriál 3×3 má za cíl představit šikovné designéry a studia působící v České republice. Formát prezentace je vždy stejný – tři projekty a každý reprezentovaný třemi obrázky s krátkým popisem.


Jaká byla Vaše cesta k designu?

Od mala rád tvořím, chodil jsem na výtvarnou základku a různé kreativní kroužky. Na gymplu mě hodně bavil zeměpis a mapy, takže jsem zvažoval rozvíjet i tento zájem, ale pak jsem se rozhodl jít na Hollarku. Tam jsem objevil kouzlo typografie, grafiky a animace –⁠ a u toho jsem už zůstal.

Jak důležité je podle vás mít vzdělání v oboru?

Mě osobně vzdělání pomohlo získat nějaký řemeslný základ, ale hlavně kamarády, kontakty a konfrontaci s ostatními. S dalšími názory. Člověk se ale musí stále učit a sledovat co se děje, kam se obor ubírá… Takže to, že někdo studoval uměleckou školu, nemusí automaticky znamenat, že bude lepší grafik než nadšenec samouk.

Na čem aktuálně pracujete?

Kromě krásných projektů v HMS Design jsem se před létem nachomítnul k výstavě LEMBERKEM krok za krokem, která dopadla výborně a všem doporučuji zavítat do Sýpky Lemberk na výlet. Aktuálně děláme doprovodné materiály jako tištěný kalendář pro příští rok.

Vyberete 3 práce, které bychom si mohli blíže představit?

Action Type jsou živá písma

Projekt ActionType jsem vytvořil v rámci diplomové práce na UMPRUM v roce 2020. Je vyústěním mého dlouhodobého zájmu o typografii a studia animace v Ateliéru filmové a TV grafiky. Vznikl tak soubor ručně animovaných liter, nápisů a abeced určených pro použití ve videu prezentovaný na webu actiontype.xyz.

Manuálně zpracovaná typografie má osobité kouzlo a oproti digitálním animacím dosahuje neopakovatelných výsledků. Vnímám tuto tvorbu jako protipól proudu sterilního motiondesignu, který je plný okoukaných efektů.

Dík patří mimo jiné Honzovi Arndtovi, že mě motivoval k tomu, abych pokračoval ve vytváření ručních animovaných písem. Pomohl mi s prvotním směřováním, textací a také asistoval u dvou abeced.

Lettering = Nápis (Google Translator)

Před lety jsem vedl kurzy moderní kaligrafie a letteringu a hned na prvním jsme se seznámili s kamarádem Honzou Dočekalem a vytvořili spolu značku Nápis, pod kterou doteď děláme užité psaní.

S Honzou jsme od první chvíle (určitě i díky jeho writerskému pozadí) razili cestu stylově tvrdšího psaní, chtěli jsme se vyhnout líbivému svatebnímu letteringu. Nejlepší zakázky byly v době ateliéru v Bubenské 1. Pro Footshop jsme psali Áčkové tabule každý měsíc a hodně  jsme se tam vyřádili.

Z kaligrafické tvorby bych rád vypíchl ještě jednu milou referenci – logo řemeslné pekárny Chleba se solí z jihu Čech, kde se mi podařilo litery stylizovat do kompaktního bochníku.

Vizuální styl Midpoint

Jedna z posledních prací pod vedením Pavla a Blanky Kulišťákových ve studiu VOALA je vizuální styl Film Industry společnosti Midpoint Institute.

Kromě hlavního symbolu kalibračního terčíku grafický styl charakterizuje hutný grotesk v kontrastu s jemnými linkami ochranných zón video-editačních programů, moiré efekty a barevné rozčlenění platformy do třech základních skupin dle RGB odstínů – Shorts, Series, Feature. S černobílou nadstavbou celku.

Společně s grafičkou Kateřinou Puncmannovou jsme styl připravili pro rozvoj ve smyslu animace hlavního symbolu, jeho proměnlivosti a dalších doplňkových forem ve filmové vizualitě.

Máte nějaký způsob jak si organizujete den?

Základ je ráno do práce a tam už to samo plyne… Máme v HMS dobrou partu a práce se vyvíjí tak nějak přirozeně. Vedlejší zakázky beru už jen zřídka a po pěti dnech u počítače vypínám a hurá na naší malou chatu, kde tvoříme se ženou Aničkou manuálně.

Jaké vybavení používáte k práci?

Počítač, Adobíčka nebo jiný software. Nedám však dopustit na ruční práci –⁠ papír, tužku a milion dalších nástrojů. V práci jsou stroje ve skvělé kondici a doma se snažím už tolik „nekompit“…

Jak vypadá Váš pracovní stůl?

Domácí stůl se v posledních letech hodně měnil kvůi stěhování, ale v práci jsem si to právě naaranžoval takhle. :)

Koho práce sledujete ať už v Čechách nebo zahraničí?

Koukám co se děje všude možně, stále se to mění a objevují se nová zajímavá studia nebo jednotlivci. Také sleduju klasiky –⁠ třeba Pentagram, mám rád Anagramu, Najbrty, Dumbar. Ve Francii mi udělali šok ChoqueLeGoff.

Zmíníte i nějakou konkrétní práci z poslední doby, která vás zaujala?

Nevím jestli je to práce z poslední doby, ale pro mě nově objevená: San Francisco Symphony by Collins. Jednoduchá, variabilní, dokonalá.

Kde na Vás čtenáři najdou další informace a kontakt?

Aktualizace portfolia je věčné téma. Pracuji na nových projektech a není moc čas se ohlížet zpátky. Snad třeba o Vánocích najdu chvilku a doženu prezentaci nejlepších výstupů za poslední roky. V HMS také chystáme nový web.

 Web
 Tumblr

Děkuji za rozhovor

Zdroj: Jan Šimsa