Před pár dny oslovil Design portál Berjo Ange-Ernest Moudilou-Mouanga, student 3. ročníku ateliéru grafický design na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Jeho problém je jednoduchý. V rámci ateliérového zadání vytvořil vizuální identitu fiktivní kavárny Sneakerspot. Nýní se stejné logo objevilo jako logo reálné kavárny v Alžírsku. Vzhledem ke „složitosti“ loga lze asi vyloučit náhodu, co s tím?
Berjovo logo
La Plaza logo
Stránka na Facebooku
Situace
Berjo tvrdí, že poté, co vytvořil vizuální identitu fiktivní kavárny Sneakerspot, nahrál ji do svého portfolia na Behance. Po nějaké době se téměř totožné logo objevilo na Facebookovém profilu alžírské kavárny La Plaza Coffee Lounge.
Samotný profil kavárny na Facebooku však vzbuzuje určité pochybnosti. Logo tam není nikde vidět na vybavení, šálcích, dveřích, pouze jako samostatný obrázek. Název profilu nese jméno „Coffee“, přičemž v logu je nápis „Cafe“. Totožné komentáře od totožných lidí někdy působí spíše jako výplňový text. Zkrátka šité horkou jehlou a od třetího února (po třech dnech od založení profilu) bez známek života.
Nechci se dopouštět spekulací, a tak jsem se na pár otázek zeptal i Berja a závěr nechám na vás, čtenářích.
Berjo vs. La Plaza Coffee Lounge
Pokoušel ses kontaktovat La Plaza Coffee Lounge a vysvětlit jim situaci?
Ano, napsal jsem jim a požádal o odstranění mého loga z čehokoliv, co se týká jejich kavárny. Bez mého souhlasu nebo svolení moje logo používají už od začátku února 2011. Tehdy ho poprvé zveřejnili na svých fanouškovských stránkách na facebooku.
Jak se k problému postavili?
Zatím jsem se nedočkal odpovědi.
Zkoušel jsi to řešit přes policii, právníka či jakkoli jinak?
Zatím vyčkávám, pokud se neozvou, budu se k situaci muset postavit jinak.
Máš nějaké doporučení pro ty, kterým se stala stejná věc?
To je těžké, jelikož většina kreativců se chce nějakým způsobem ukázat svou prací, ať je z jakéhokoliv oboru. Sebepropagace je v dnešní době velmi důležitá, avšak má to i své stinné stránky. Různé weby nám pomáhají se zviditelnit, získat zpětnou vazbu na svou práci nebo navázat kontakty s klienty, ale zároveň nám škodí tím, že naše práce jiným lidem slouží jako velký zdroj inspirace.
Doporučil bych asi rozmyslet si způsob prezentace projektů, uvádět alespoň copyright, jelikož se tohle děje denně a konfrontovat druhou stranu pak většinou znamená tvrzení proti tvrzení. Uvidíme, co z tohoto vyleze, ale pevně věřím, že to alespoň upozorní na tento problém digitálního věku.
Čas od času od grafiků slyším názor, že teprve ve chvíli, kdy tě začnou kopírovat, stáváš se slavným. Co na tento druh publicity říkáš?
Říká se, že i špatná reklama je reklama. Chtěl jsem primárně upozornit na tento problém. Koncept mého loga a fiktivní kavárny se zcela rozchází s jejich La Plaza Coffee Lounge. Uvidíme, kam to bude pokračovat. Děkuju za pomoc, moc si toho vážím.
Také díky a přeju, ať to dobře dopadne.
DODATEK: Další grafický designer s profilem na BEHANCE NETWORK mě na tento případ krádeže mého loga upozornil a odkázal mě na Creative Commons (mezinárodní sdružení zabývající se autorským právem) Bohužel mi nepomohli ani tam, ale odkázali mě na vedení facebooku, které se mimojiné zabývá duševním vlastnictvím. Ti mi vyhověli a odstranili logo z fanouškovských stránek La Plaza CoffeeLounge.
Ukázky Berjova loga
Co s tím?
Na každý pád tato situace vyvolává obecné otázky. Co dělat v případě, že vám někdo okopíruje logo a navíc je třeba z druhé strany světa? Lze se proti tomu nějak účinně bránit? Stalo se vám to někdy? Nenechávejte si svoji zkušenost pro sebe.
Zdroj a foto:
Facebook.com, Berjo Ange-Ernest Moudilou-Mouanga
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/sneakerspot-berjo-logo.html
24.02.11