Ve všech světových grafických časopisech dnes a denně nacházíme informace o tom, jak se někdo nechal inspirovat dílem někoho jiného nebo jak ho dokonce sprostě obšlehl. Ale dá se vůbec vymyslet něco nového?
Už několik let s nervozitou pozoruji, jak s podobnými nápady, které jsem měl v hlavě nebo je dokonce i načrtl či nějak více sám pro sebe rozpracoval a posléze bohužel zavřel do stolu, slaví nějaký nově vzniklý nebo inovovaný projekt úspěchy.
Jako příklad mohu uvést logotyp nového mobilního operátora U:fon. Ponechme teď stranou to, jestli si kolega od nás z programového oddělení pod dvěma kruhy představil sedací část našeho těla :-) a zabývejme se spíš podobností s mým loňským výtvorem. V té době jsme měli ve firmě na praxi jednu velmi šikovnou slečnu z velmi nešikovné školy (původní âtextilkaâ s reklamním oborem). Jako úkol tehdy měla zpracování fiktivní marketingové studie a vzhledem k tomu, že byla a stále je do grafiky dost zapálená, řekla si, že marketingové tabulky obohatí o vizuál. Zadání bylo na fiktivního výrobce mobilních telefonů a obsahovalo i vymyšlení názvu. Tenkrát mě osobně napadl Onix. O týden později jsem zjistil, že je to prodejce oblečení, ale to není v tomto případě podstatné. Slečna, které můžeme říkat třeba Lenka, se vrhla do navrhování corporate designu, a protože jsem neměl tehdy v sobotu co dělat (zlaté časy :)), tak i já začal tvořit. Navrhl jsem logo, které vidíte níže. Dnes se podívám na Ekonomiku ČT24 a co nevidím :) Můj výtvor po svém nadesignování vidělo pouze pár lidí a pak zůstal zapomenutý kdesi v nepoužívaných adresářích. Má to tedy vůbec cenu něco vymýšlet, když už všechno bylo vymyšleno nebo je současně na několika dalších pracovištích vymýšleno?
Navíc se mi toto nestalo prvně. Podívejte se na logo našeho studia GSA. Kapka jako by Vodafonu z oka vypadla, započaté video s Demoreelem mělo mít stejnou myšlenku, jako všechny reklamy O2, a když jsem přihlašoval svůj návrh do soutěže na logo Národní rady zdravotně postižených, tak jsem vůbec netušil, že podobný symbol již řadu let používají neziskovky.cz. Podobně AVON na začátku roku přišel s kampaní, která měla podobný vizual, jako právě tištěný manual pro jednoho našeho zákazníka. Kdo my vytáhne dalšího kostlivce ze šuplíku? :D Co mě však opravdu těší je ten fakt, že naše nápady asi nejsou zas tak špatné, když je dělají i jiní.
Tímto článkem jsem chtěl pouze říci, že i podobná loga vůbec nemusí být kopií, i když je pravda, že podobné srovnávání je vždy velmi zajímavé. âOloupaný pomerančâ je už fakt trapárna :)
Pavel Vaníček
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/ufon-logo-kopie.html
14.05.07