V době, kdy jsme na Design portálu představovali nové logo VUT, ještě nebyly známy definitivní podoby značek jednotlivých fakult a samotný vizuální styl se zatím vyvíjel. Dnes se tedy k tomuto tématu vracíme a nová loga fakult představíme. Zároveň jsme se zeptali tří grafiků, kteří na VUT studovali, jak se jim nový vizuální styl jejich alma mater líbí.
Opravdu „jednotný“ vizuální styl
Autorem nového vizuální stylu VUT je pražské studio ReDesign, které získalo tuto zakázku na základě vyhrané soutěže. Nové logo VUT vyvolalo velké emoce a svědčí o tom i diskuze pod článkem, kde jsme nové logo představovali.
Osobně si ale myslím, že bez ohledu na to, jestli se vám nové logo líbí anebo ne, je potřeba ocenit rozhodnutí vedení VUT, že se rozhodlo vytvořit opravdu „jednotný“ vizuální styl pro celou instituci bez výjimek. Máme kolem sebe spoustu příkladů, a to nejen vysokých škol a jejich fakult, kde vidíme, jak může (ne)fungovat roztříštěný vizuální styl. Nejviditelnějším příkladem toho je samotná vláda ČR a její ministerstva, která mění loga často rychleji než ministry. O nějakém jednotícím stylu či alespoň prvku zde nemůže být ani řeč. Zajímavá je také rezistence těchto institucí ke sjednocení svého vizuálního stylu.
Studio ReDesign bezesporu odvedlo skvělou práci. Na příkladech níže můžete vidět, jak celý systém funguje a je připraven na to být aplikován až do nejmenších detailů, jako jsou například názvy jednotlivých ůstavů. Važme si toho.
Loga fakult ve spojení s logem VUT, zdroj: logovut.ro.vutbr.cz
Samostatná loga fakult, zdroj: logovut.ro.vutbr.cz
Samostatná loga fakult, zdroj: logovut.ro.vutbr.cz
Stávající logo,VUT zdroj: vutbr.cz
Názory
O názor na logo jsem požádal tři grafiky, kteří na VUT studovali:
Jako absolvent této instituce kvituji s povděkem změnu vizuálu, neboť dosavadní prezentace školy byla vše možné, jenom ne reprezentativní. Jako celek novou značku oceňuji a věřím, že bude radost s ní pracovat. Názvy jednotlivých fakult do své matky hravě zapadají a jsou přirozenou součástí značky. Skvělý výběr písma podtrhuje hlavní zaměření školy.
Jedinou výtku, která však může být čistě subjektivní, mám k samotnému hlavnímu symbolu odvozeného od písmene T, které na mne působí nestabilně, neharmonicky, neesteticky. Když srovnáme estetičnost loga Nike a Apple, které zmiňuje prorektor pro marketing a vnější vztahy, tak věřím, že je zřejmé, o čem mluvím. Naopak tento symbol ve mně díky své nestabilitě subjektivně vyvolává nepříjemné vnitřní napětí a nervozitu, což si nejsem jist, zda byl záměr autora. Navíc ve mně symbol evokuje pouze architráv, a tak jsem měl na první pohled pocit, že se jedná o logo stavební fakulty. Osobně bych se nebál písmeno T přiznat v čistší podobě.
Přes to všechno jsem za změnu rád a přeji nové značce barevný život a autorům ještě větší odvahu.
Tomáš Moščak
Profil na Behance
Foto: Behance
V první moment se mi to moc nelíbilo, ale pak mi došlo, že pro VUT je to vhodné. Precizní, trochu příliš strohé. Ale je tam to, co je třeba. Líbí se mi navržená práce s ním.
Je to univerzální, snadno pochopitelné a nebude dělat problém všem, co s tímhle systémem budou pracovat, udržet vizuální identitu univerzity kompaktní. Nemluvě o příjemcích tohoto stylu: ti si budou vždy jisti tím, na co se dívají. Je to dobře odvedená práce.
Skákala
skakala.cz
Foto: Behance
It’s simple before you make it complicated
Tohle logo je rozhodně ukázkou precizní práce studia Redesign. Použití písmene “T” je výrazné a stylizované. Symbol “úhelníku” je zdařile zapracován do kompozice, která vytváří jednotný celek. Technický charakter provedení dodává logotypu tolik potřebnou stabilitu a symboliku. Použití českého písma je rozhodně předností. Zejména, když se univerzita prezentuje ve světě, ale k tomu se ještě dostaneme.
Za období bezmála 14 let jsem se setkal s několika desítkami konceptů na řešení jednotného vizuálního stylu VUT. Většina z nich postrádala systém, který by sjednocoval všechny stávající a nově otevřené fakulty, a řešení, které by univerzitě dalo nejen stylizované logo na hlavičkovém papíře, ale hlavně optimalizovalo a integrovalo interní a externí komunikaci v médiích.
Dílčím prvkem je „název sám osobě”, což v tomto případě není chyba autorů. Příliš dlouhý, nezapamatovatelný, komplikovaný. Nerad bych zde používal hesla jako “content strategy & tone of voice”, ale jak sami vidíte, stávajícímu řešení něco chybí.
V prvním kroku bych doporučoval úzkou spolupráci s týmem VUT na obsahu, který se snaží sdělit. Výsledek bychom pak společně zapracovali jak pro češtinu, tak minimálně pro angličtinu. Jenom namátkou: 11 fakult, kde některé mají ve svém názvu 10 slov, nám v průměru dává 78 slov, které se prolínají celým systémem – nemyslíte, že je to příliš komplikované na zapamatování?
Ale vraťme se zpět k designu. Z nějakého důvodu všechna česká řešení „z venčí” vypadají stejně. Použití podobných stavebních elementů, ladění barev, rozdělení kompozice, použití pozadí v textu atd. Styl, který zažil jakousi renesanci na počátku roku 2000. Znovu obrozené principy Sutnara a Taigeho zahltily česká studia, která jej s jakousi pyšností implementují dodnes. Což ale samo o sobě nemusí být zlé.
Divák pak vidí vše ve čtvercích a obdélnících. Jen namátkou: logo ČT, předchozí web VŠUP, předchozí web Moravské galerie, XXI Bienále Brno atd.
Domnívám se, že autoři a zejména komise by si měli položit otázku, zda-li je logo určené pouze pro českou veřejnost, nebo bude uplatněno v komunikaci se světovými fakultami. „Jak vypadají jinde” ukazuje pouze řešení v České republice – takže zde bych asi použil, jak vypadáme doma. „Jak vypadají jinde” by měl být výčet zejména univerzit, které spolupracují s VUT v rámci mezinárodních programů. Protože v tomto případě bude logo a celý vizuální systém reprezentovat studenta, učitele nebo budoucího lektora na mezinárodní půdě. A to je místo, kde na tom opravdu záleží.
To otevírá poslední postřeh, jenž je spíše jakýmsi pozastavením nad pozicí absolventů českých univerzit v zahraničí. Jedna z mých posledních přednášek na SOTA – School Of The Arts – Singapore končila otázkou jednoho ze studentů – „Kde jste studoval?”.
Nevím, zda-li ho odpověd „Faculty of Fine Arts under Brno University of Technology” uspokojila. Verdikt nechám na Vás…
Autorům rozhodně blahopřeji ke skvělé práci a držím palce v další spolupráci s VUT. Web sám o sobě bude další obrovským oříškem, který budou muset rozlousknout.
Jiří Močička
givision.net
Foto: Linkedin
Vyjádření zástupce VUT
Aktualizováno 21. 9. 2012: Od zástupce VUT prof. Petra Kvíčaly jsme dostali následující vyjádření: Děkujeme Vám, že se tomuto tématu věnujete, nicméně byli bychom rádi, aby nedocházelo k nedorozumění ohledně platnosti loga. Web, ze kterého jste čerpali informace (logovut.ro.vutbr.cz), pouze představuje vítězný NÁVRH jednotného vizuálního stylu. Nemůžeme tedy hovořit o tom, že „VUT rebranduje“, protože návrh na změnu vizuálního stylu ještě nebyl předložen Akademickému senátu k projednání.
Ukázky dalších značek a písma
Zdroj: logovut.ro.vutbr.cz
Zdroj: logovut.ro.vutbr.cz
Zdroj: logovut.ro.vutbr.cz
Zdroj:
logovut.ro.vutbr.cz
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/vut-brno-logo-fakulty.html
13.09.12