Společná informační kampaň Českých drah a Správy železniční dopravní cesty bude radit cestujícím při výlukách a mimořádnostech na trati. Maskotem kampaně je mravenec a v první fázi se objeví na nádražích v Praze, Olomouci, Plzni, Kolíně a Českých Budějovicích.
Ve výběru ústředního motivu kampaně figurovalo hned několik zvířat, například vydra nebo bobr. Nakonec ale zvítězil mravenec, jehož autorem je Jakub Reichl. Celou kampaň připravila agentura Metronome, vzhled navazuje na vizuální styl od Studia Najbrt (používá se například firemní písmo ČD Fedra).
Mravenec má několik různých podob. Jednou drží ve svých (čtyřech) rukou kolejnici, jindy zase cihlu a zednickou lžíci. Kampaň by se měla uplatnit nejen jako informační systém přímo ve stanicích, ale také jako venkovní reklama prezentující modernizaci železnice. Maskot se objeví i na páskách ohraničujících staveniště nebo na přilbách dělníků.
Dráhy se inspirovaly v zahraničí, kde jsou podobné kampaně běžné už několik let. Německé dráhy (DB) například používají krtka Maxe. Věnovaly mu dokonce i speciální sekci webových stránek na adrese www.bahn.de/maxmaulwurf, kde si můžete prohlédnout různé motivy použité v jednotlivých spolkových zemích nebo v celém Německu.
Už delší čas se u nás něco podobného snaží také Ředitelství silnic a dálnic, i když v poněkud skromnější podobě. Při stavebních omezeních můžete na cestě potkat informační panely s nápisem „Musíme to opravit“. Autorem je grafik Petr Pokorný.
Jiří Suchomel
https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/mravenec-maskot-ceske-drahy.html
04.06.08