Reklamy na Absolut vodku patří už po mnoho let ke kultovním reklamám. Také Design portál už několikrát informoval o dění v absolut světě. Výrobce přednedávnem zahájil v Mexiku rozsáhlou billboardovou kampaň s klasickým sloganem: „In an Absolut World“ (V perfektním světě) a nyní ji stahuje.
Stáhnutí reklamy je na popud mnoha občanů Spojených států, kteří nesouhlasí se zobrazenou mapou Mexika. Mapa totiž pochází z roku 1848, kdy velká část současného USA (např. Kalifornie, Arizona) patřila právě Mexiku. Paradoxem je, že kampaň „Mexiko“ se v USA neobjevila. S pranýřováním Absolut vodky v blogosféře pravděpodobně začala konzervativní komentátorka Michelle Malkinová, která reklamu umístila na svou stránku michellemalkin.com. Odtud už se šířila rychle po dalších amerických serverech.
Na stránky výrobce se tak sešly stovky kritik a někteří Američané dokonce volali po bojkotu jejích produktů.
„Připadá mi to hluboce urážlivé a zbytečně rozdělující. Odteď budu pít jiné značky,“ píše blogger s přezdívkou New Yorker. Jiný rozhněvaný Američan hrozí: „Absolut se podbízí ignoranci, historickému analfabetismu a mexickému národnímu šovinismu. Už jí nikdy pít nebudu.“
Mluvčí společnosti smysl reklamy však osvětlil: Reklama je zacílena na mexickou „sensibilitu“. V žádném případě kampaň nechtěla nikoho urazit, ani obhajovat změnu hranic. Rovněž neměla za cíl povzbudit jakékoli protiamerické nálady či poukazovat na problém imigrace. Mexičanům měla reklama na vodku rozproudit v žilách národní hrdost. Mnohým z nich se totiž nelíbí, že jsou považováni za „chudé sousedy“ země, jejíž velkou část kdysi vlastnili.
A tak se zase Američané ukázali…
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/potrefena-husa-absolutni-svet.html
16.04.08