Rozhovory

Touch Branding: dobré logo dnes nestačí

TouchRozhovor: Dobré logo dnes nestačí / agentura Touch

Znají se přes deset let, potkali se v reklamě, prošli designem přes packaging až po branding. Oba žili a pracovali v zahraničí, nakonec se však vrátili do Prahy. Před nedávnem založili agenturu Touch zaměřenou na tvorbu identity značek – branding. Na otázku proč dnes dobré logo nestačí odpovídají Martin Marušinec a Aleš Mička.

Můžete nám v krátkosti představit Touch?
Aleš Mička: V Touch se specializujeme na vytváření originálních a efektivních identit značek na korporátní ale i produktové bázi. Pak se staráme, aby se správně používala přes tzv. consumer touchpoints – neboli styčné body, kterými si značka hledá cestu k lidem.

Co přesně máte na mysli pod pojmem identita značky?
Martin Marušinec: Identitu značky vnímáme jako šatník, ve kterém se firma nebo produkt „ukazuje“ publiku. Naše práce je vytvořit odpovídající styl a padnoucí doplňky, ale třeba také vhodný jazykový projev, který značce odpovídá, ona se v něm cítí dobře a který ji zároveň dělá atraktivní pro své klienty.

Aleš Mička: Kromě tvorby takovéto identity kontrolujeme i její bezchybné aplikace pomocí brand guidelines a design manuálů.

Tvrdíte že dobré logo dnes nestači. Proč?
Aleš Mička: Rozhlédněte se dnes kolem sebe a počítejte kolik logotypů uvidíte. Když si prolistujete víkendové vydání Mladé Fronty, tak tam najdete víc než sto log. Denně míjíme další tisíce nejrůznějších logotypů firem a produktů. Kolik si jich ale pamatujeme?
Martin Marušinec: Při tak obrovském počtu značek, které se na nás každodenně valí, logo postupně ztrácí svou primární funkci – jasně odlišit firmu, produkt nebo jednotlivce od okolí. Loga se na sebe začínají podobat, protože není možné vytvořit dostatek originálních a výstižných řešení.

V čem vidíte řešení?
Martin Marušinec: Nahlížet na identitu v co nejširším kontextu a ve všech komunikačních kanálech opakovat jeden fundamentální princip. Kromě loga, barev a písma jde o další – verbální, vizuální a komunikační roviny identity. Základní princip takové identity pak vychází z nápadu, který symbolizuje to, co danou značku dělá unikátní a vystihuje podstatu přínosu pro zákazníka.
Aleš Mička: Tato definice není lehká, ale právě tady vzniká prostor pro nalezení nečeho originálního. Žádné dva subjekty, ať už firmy nebo produkty nemají stejná východiska.
Martin Marušinec: Silná a upřímná značka vzniká proměnou této unikátnosti v identitu a ta se musí aplikovat na všechny prvky od vizitky po webstránku, od firemní brožury až po inzerci v novinách.

 

Máte nějaké příklady?
Aleš Mička: Jedním z dobrých příkladů je identita pro bratislavskou televizní a filmovou produkci Six Brothers. Jejich vizí bylo přinést do jejich branže trochu nadhledu, čerstvého vzduchu a vtipu. Tenhle přístup jsme proměnili do identity, která se nese v duchu akčních filmů ze sedmdesátých let. Jednotlivé prvky – od merkantilu až po štítky na BetaCam byli zpracované jakoby scény z těchto filmů. Hlavními hrdiny je skupinka takových divných týpků v nerůznějších dramatických situacích. Na pozadí se objevují surrealistické kombinace: například americká „highway“ s bratislavským mostem SNP, přelet Concordu a tak. Identita byla velmi pozitivně přijata, získala zlatého Louskáčka a nominaci na Zlatý klinec a  Best of the Best v Rusku.

Six Brothers

Rebrandovali jste Activu. Můžete nám o tom něco říct?
Aleš Mička: Identita Activy se neměnila od jejího založení v roku 1992 a její zastaralý vzhled jednoduše už nereprezentoval její další rozvoj. Activa je moderní česká firma a její vedení si tento rozpor uvědomovalo, takže přistoupilo ke komplexní modernizaci. Pro zachování kontinuity jsme klíčový vizuál postavili na původním logu, přestože to se relativně podstatně změnilo.

Activa

Na webu máte hodně projektů pro zahraniční klienty.
Martin Marušinec: Ty projekty vznikali ještě v době, když jsem pracoval v Austrálii. S Alešem jsme na nich dělali na dálku.

Jací jsou klienti u protinožců?
Martin Marušinec: Myslím že velmi podobní těm zdejším. Jenom žijí v prostředí s vyšším estetickým standardem, takže jej sami vyžadují. Tak třeba jsme připravovali identitu pro Davida Atkinse, který je světovou špičkou v event managementu (dělal například úvodní i závěrečný ceremoniál olympijských her v Sydney nebo divadelní produkce v New Yorku). Ten snadno rozeznal kvalitu od průměru.

DAE

Aleš Mička: Mě se zdají odvážnější. Při tvorbě identity pro George P. Johnson (event-promo agentura s pobočkami v USA, Evropě, Ázii a Austrálii) se do finále dostal koncept „dynamického“ loga, který umožňoval jeho modifikace podle toho, jedná-li se o pobočku v Londýně, Sydney nebo Detroitu. Dále si každý zaměstnanec mohl měnit identitu podle oddělení, ve kterém pracoval. Vznikla tak velmi hravá identita, kde každý kousek je trochu originál, ovšem se stále silnou linkou mezi jednotlivými prvky.

GPJ

Jaké si s Touch dáváte cíle do budoucna?
Aleš Mička: Rádi bychom povýšili standard zdejších komerčních zakázek alespoň na evropskou ůroveň. Věříme, že toho dosáhneme tím, že budeme dělat svou práci upřímně a jak nejlépe dovedeme. Pak se uvidí.

Chcete ješte něco dodat?
Martin Marušinec: If you want your brand to look bloody good, please get in Touch.

Díky za rozhovor a hodně štestí!

Design portal

https://www.designportal.cz/rozhovory/rozhovor-agentura-touch.html

05.10.07