„Před deseti lety jsme klienty přesvědčovali, že jim logo nemá dělat jejich šikovný synovec, co umí ve Photoshopu. Dnes si myslím, že nepotřebují ani toho synovce,“ říká grafický designér Adam Hrubý jako reakci na spuštění služby Squarespace, kde si lze snadno z předem daných objektů vytvořit a zároveň vizualizovat logo.
Design portál není autorem článku. Text zveřejňujeme s laskavým svolením autora.
„Potřebujeme nějaké to logo,“ slyšel nejednou každý designer od začínajícího nadšeného podnikatele či marketingového ‚specialisty‘. Kdysi modla značky, pilíř firemní identity, záchranný kruh byznysu bratru za třeba pět táců, ale třeba za dvacet, nebo za sto, no ať nežeru! A tak štěkám jako hrom, ať je těch log milion!
Kroutíme hlavou nad severokorejským manuálem dvaceti osmi oficiálních státem povolených sestřihů a vzápětí nás zaplaví hřejivé „uf!“ nad naší posttotalitní svobodou volby. Myslíte však, že byste v Česku napočítali více než 28 druhů účesů? A jak originální je ten váš?
Už dlouho mi vrtá hlavou, proč není dávno nějaký šablonovací nástroj na výrobu jednoduchých firemních identit. Vždyť všichni chtějí v podstatě to samé a sami nejlíp vědí, jak to má vypadat. „Každý máme jiný vkus,“ dodává blahosklonně ředitel. Množina harmonických stylů, kompozic a barevných kombinací je víceméně konečná. Rozhodně v mezích potřeb (a představivosti) malých a středních byznysů.
K čemu potřebujete drahého designera, který vám vytvoří originální vizuální styl, když váš byznys nijak originální není? Proč potřebuje mít každý truhlář, autoservis, e-shop se spodním prádlem či stavební firma promyšlený konceptuální styl? Nestačí jim židle, auto, slipy a střecha?
„Ale my se potřebujeme odlišit,“ brání se markeťák.
„Hovno!“ nabízí se Švejk.
Vymyslete dobrý název. Nacpěte těch dvacet táců do copywritingu a PPC. Anebo si kupte slušný oblek, dobré boty, pravidla českého pravopisu a osvěžovač dechu.
Zdroj: Adam Hrubý
A proč to píšu? Předevčírem spustil Squarespace (aplikace na udělej-si-sám weby) nový nástroj na tvorbu log. Twitter se proměnil na fňukárnu klimakteriálních designerů. Bojí se, že za šablonovitá loga bez nápadu už nebudou moct kupovat drahé skicáky. A že snad svět zaplaví uniformita. Ale není to lepší než wordartová šílenství synovců?
Mě to taky dost nasralo, ale z jinýho důvodu — štve mě, že jsem tuhle apku dávno neudělal sám. Stačí dát dohromady kupu kvalitních symbolů z free fontů, několik obstojných písem, pět druhů kompozic a čau. Nemůžete udělat chybu. Zdarma k účtu za dvě stě korun. Je to geniální, bez ironie.
Mrkněte na video:
Doufám, že tímto skončí jedna smutná éra plná nepochopení, neporozumění a promrhaných peněz. A designeři budou moct zase dělat design.
Adam Hrubý
I help brands who love the curious and hate the obvious. That’s why I only work for those who are smarter than me and those who can tell hyperbole from good copy.
Zdroj fotografie: adamhruby.com
Zdroj textu a úvodního obrázku: Adam Hrubý
Design portal
https://www.designportal.cz/nazory-komentare/konec-logove-ery-hruby-adam.html
31.01.14