Jedna z největších světových mikrofotobank iStockphoto (vlastněná Getty Images) plánuje v dohledné době začít s prodejem royality free log. Stejně snadno jako si nyní firmy kupují obrázky do powerpointové prezentace, si budou moci koupit vlastní vizuální identitu. Je to pro grafiky dobrá nebo špatná zpráva? Zeptali jsme se trojice grafiků a vy můžete připojit svůj názor pod článkem.
Prostředí kolem nás je zaplaveno někvalitími amatérsky vytvořenými logy a narazit na kvalitně zpracovanou vizuální identitu jde jen pomálu. iStockphoto bude nabízet loga, která projdou poměrně přísným výběrem a dá se tedy předpokládat nějaká úrověň kvality. Na druhou stranu pravděpodobně půjde z větší části o takzvaná „univerzální trendy loga“ a otázkou je, jak může bude logo správně fungovat bez jakékoli vazby na značku klienta a navíc pokud již bylo například sedmkrát použito jinou firmou.
Na názor jsme se zeptali Lukáše Veverky, Jiřího Sekery a Jarina Němečka. Vy ostatní můžete vyjádřit svůj názor v diskuzi pod článkem.
Lukáš Veverka
www.parasite.cz
Nejsem si uplně jist jak to má fungovat. Ale prodávání log formou Royality Free je podle mě naprosto proti funkci loga. Jak může logo sloužit jako identifikační prvek, když si stejný tvar může koupit kdokoliv jiný?
Další problém je pro mě nekoncepčnost symbolu ve vztahu k firmě. Místo aby designér navrhnul symbol na míru, vybere z banky „klipartu“ jeden vhodný. Připomíná mi to práci některých kolegů, kteří když se jim nepodaří prodat návrh jednomu subjektu, klidně ho za nějaký čas prodají někomu jinému. Tento způsob recyklace osobně nemusím.
Na druhou stranu, fakt že tento typ obchodování s logy zahrnula do svých služeb fotobanka naprosto chápu. Fotobanky nikdy nepracují na základě jedinečnosti. Naopak. Navíc, existují i grafická studia, které nabízejí hotová loga – jen si vybrat. Jen to není cesta, po které bych já chtěl kráčet.
Zastávám názor, že je vždy lepší fotku nafotit, logo navrhnout. Práce musí bolet. :)
Jiří Sekera
studio Refresh
Je třeba brát v úvahu, že zásadní vliv by na náš trh mělo spuštění a masové rozšíření tuzemské služby (nebo alespoň české mutace). Spouštění zahraničních služeb tohoto typu u nás nebude v dohledné době znát, i když by se jednalo o renomovanou značku. Ostatně, možnost koupit si již hotové logo není novinka.
Pokud by se k nám i přesto trend prefabrikovaných log dostal, dorazil by, dle mého názoru, s křížkem po funuse. Stále více začíná být důležitá promyšlená koncepční komunikace využívající precizně připravený jednotný vizuální styl, nikoliv jen samotné logo.
Ve výsledku by, dle mého názoru, rozšíření podobné služby u nás ovlivnilo pouze určité cílové skupiny. Malé začínající firmy a živnostníci, kteří si důležitost značky uvědomují, by měli možnost za rozumnou cenu pořídit důstojný stavební kámen jejich budoucí reprezentace. Středně velké firmy, které mají za to, že lze na vizuální komunikaci šetřit, podobná služba nezachrání, ale určitě jim ani neuškodí. Velcí a osvícení ví, že nejsou tak bohatí, aby kupovali levné věci.
Jarin Němeček
freelance designer, www.jarin.cz
Osobně tomu nedávám moc velkou váhu. Nabízení hotových předloh pro loga nebo webové stránky není žádná novinka.
Myslím, že to nenahradí klasický proces vývoje identity pro klienta.
Pokud by toho někdo chtěl zneužívat a nabízet takovou předlohu jako svojí práci, tak je to samozřejmě špatně. Pokud o tom bude zákazník vědět anebo nebude mít dostatek prostředků na vývoj vlastního loga, proč by si nemohl koupit nějaký prefabrikát. Záleží na něm. Všichni ale moc dobře víme, že nejlepší oblek jen ten, který je ušitý na míru.“
Úvodní fotografie od Pixmac.cz
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/nazory-komentare/levna-loga-fotobanka-grafici.html
06.10.09