Již jste jistě zaznamenali existenci těchto červenočerných čtverečků, které se jmenují QR kód (z anglického »Quick Response« což v doslovném překladu znamená „rychlá odpověď“ ) a vypadají asi jako obrázek výše. Možná si říkáte, že je to jen další nástroj reklamy, marketingu, a máte pravdu, ale za QR kodem se skrývají také možnosti pro vás, pro nás… pro kreativce.
QR kód Design portálu
QR kód není novinka
Design Portál jde s dobou, a tak se na ten „tajůplný“ kód podívejme trochu zblízka. Pro čtení QR kódu musíte mít mobil s fotoaparátem, který je připojený k internetu, a v něm nainstalovanou čtečku QR kódu. Čtečku získáte ZDARMA jednoduchou instalací např. z www.i-nigma.mobi.
Čtení kódu je pak velmi snadné. V telefonu si otevřete aplikaci – čtečku, zamíříte na QR kód a čtečka spolu s fotoaparátem kód vyfotí a na displeji vašeho telefonu se objeví jeho obsah.
Pokud se domníváte, že QR kód je novinka, tak jste zlehka na omylu. QR kód se objevil poprvé v Japonsku již v roce 1994, kdy ho navrhla společnost Denso – Ware Inc.. (pro označování součástek v automobilovém průmyslu).
Ovšem až s rozvojem mobilních telefonů po roce 2000 se QR kód masově rozšiřuje do různých oblastí lidské činnosti a hlavně reklamy.
Můstek do on-line světa
Dnes QR už není jen kód na výrobku, součástce v továrně či obchodním skladu, ale je hlavně „můstkem“ do světa on-line. Do světa informací, reklamy a hlavně zábavy. QR kód se může snadno stát součástí inzerce vašeho klienta, jeho billboardu, obalu produktu apod., ale také vašich materiálů. Velkou výhodou QR kódu je, že je zdarma – jak jeho čtečka (stáhnete si sami z internetu nebo některé „chytré“ telefony již čtečku ve svých aplikacích mají), tak i jeho vygenerování (jednoduše přes www stránku na internetu).
Ovšem hlavní výhodou QR kódu z mého pohledu je to, že do něj můžete „ukrýt“ informace. Vaše reklama, váš vizuál, tak může být na první pohled velmi čistý, kultivovaný… prostě více image, a přesto bude obsahovat dostatečné množství informací. Kapacita QR kódu povoluje uložení až 7.089 číslic, text o délce 4.296 znaků či 2.953 bajtů libovolných dat.
QR kód na japonském plakátu s Disney postavičkami
A co pro vás QR kód může „udělat“?
1. přesměrovat na předurčenou internetovou stránku
Zde může být vaše portfolio, stránky vaší agentury… není tedy nutné si někam pracně zapisovat odkaz na www a pak ji pracně vypisovat na počítači. QR kódem můžete dostat diváka také na portál Youtube. Takže ideální je QR kódem doplnit např. svou tištěnou vizitku.
2. odeslat předdefinované SMS zprávy nebo e-maily
SMS nebo e-mail může jednoduše obsáhnout konkrétní textové sdělení (vaši nabídku, pozvánku apod.). QR kód může obsahovat i text dárcovské sms (DMS). Díky QR kódu si stáhnete její přesné znění v předdefinovaném tvaru a pak DMS jednoduše odešlete. QR kód je možné „sejmout“ i z obrazovky, takže pokud chcete přispět na pomoc Japonsku po zemětřesení, sejměte tento kód.
ADRA
3. zahájit hovor s definovaným telefonním číslem
A pokud si umístíte na svou vizitku QR kód, může „čtenář QR kódu“ ihned hovořit s vámi, vaší asistentkou…
4. uložit poznámky do mobilního kalendáře
QR kód může být upomínkou vámi konané výstavy, vernisáže, semináře ap. Jakmile se přiblíží termín konání, budou ti, co „sejmuli kód“, svým mobilním telefonem na tento fakt upozorněni.
5. uložit kontaktní údaje do telefonního seznamu
Použitím např. na vizitce či tiskovině si z QR kódu ihned uložíte všechny potřebné informace (telefon, mobil, e-mail, adresu apod.). Nezdržujete se psaním a nehrozí ani zkomolení jména společnosti či dokonce jména a příjmení vás či vašeho obchodního partnera.
6. načtení GPS souřadnic do mobilní GPS navigace
GPS navigace se dnes teší velké oblibě. Díky tomuto propojení k vám klienti, zákazníci nezabloudí a snadno najdou cestu. Pomocí QR kódu se na navigaci totiž zobrazíte jako místo cíle. Což je jistě fantastické. Jen ještě umět s navigací :-).
7. zobrazení libovolného zakódovaného textu
Text v QR kódu může opravdu být libovolný: od poetické básně, explikace až po technickou specifikaci. Může to být taky prostor pro inzerát.
Tohle bylo jen pár příkladů, jak QR kód využít, a věřím, že při čtení vás napadly i další možnosti.
I do QR lze propašovat grafiku
Situace u nás a ve světě
V České republice byl mezi prvními, kdo užil QR kód, seznam.cz – sreality.cz (kampaň v tisku i outdooru). QR kód doprovázel i kampaň propagující film Lovecká sezóna (guerillová hra v Praze, kde jste svou čtečkou „lovili“ zvířata a hlavně jste mohli ulovit také nový „chytrý“ mobilní telefon).
Progresivně se chopila QR kódu i Ekonomická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích (na svých propagačních letácích měla QR kód a apel „Zajímáte se o studium na vysoké škole? Zkuste tohle rozluštit). QR kód najdete i v liberecké ZOO (díky QR kódu se u výběhů zvířat můžete na svém mobilním telefonu velmi rychle dozvědět další podrobnosti o konkrétním zvířeti). Jako součást vánočního dárku ho využila i reklamní agentura Magic Seven a pro své klienty „pod stromeček“ připravila Magic Idea Book (na míru ručně šitý poznámkový blok z pravé kůže, jehož listy z rubu obsahují zajímavé a vtipné nápady, postřehy a rady doplněné odkazy v QR kódu).
U nás v Čechách je QR kód stále vlaštovkou, ale v zahraničí je využíván samozřejmě ve větší míře, ovšem stále ne tak jako v mateřském Japonsku. Za zmínku o zahraničních realizacích rozhodně stojí dle mého videoklip skupiny Pet Shop Boys – Integral.
Příkladů ze světa ale najdete na internetu celou řadu: Google, Calvin Clain,McDonald, Wilkinson, film District9 ap.
Samozřejmě, že všechno má svá pozitiva i negativa a QR kód není výjimkou.
QR kód časopisu Wired
Kouzlo QR
Kouzlo QR kódu není pouze v informacích, ale také v novém přístupu k reklamě a moderním mobilním technologiím. To, co jste právě četli, možná vypadá jako sci-fi, ale je dost možné, že za pár měsíců to bude u některých cílových skupin standard. Nědělám si iluze, že QR kódu propadnou všichni majitelé mobilních telefonů s fotoaparátem, a proto berte QR kód jako další možnost, jak zefektivnit vaši komunikaci, reklamu, a taky jak zaujmout. Nutné je však mít na mysli, k jaké cílové skupině „hovoříte“.
QR kód je vhodný zejména pro mladší cílovou skupinu, která je senzitivní na vše nové a inklinuje k tomu, že informace je „jen pro někoho“. Další cílovou skupinou jsou pak lidé ve středním věku, kteří sledují trendy, chtějí dostatek / maximum informací a „milují“ technologie… jsou prostě trendy a jdou s dobou. U nás v ČR kromě cílové skupiny může být překážkou pro masivní rozšíření QR kódů také nedostatečné vybavení obyvatel „chytrými“ telefony (vybavenost je cca jedna pětina) a také stále vysoká cena za mobilní připojení k internetu.
Pokud vás QR kód zaujal a chcete více informací, napište mi a nebo to jednoduše zkuste. A teď až vyjdete ven, koukejte, že i u nás se qr kódy objevují, takže mějte oči „na stopkách“ a připravenou čtečku :-).
Kontakt na Lucii
Zdroj a foto:
Lucie Schwarz
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/nazory-komentare/qr-kod-quick-response.html
06.06.11