Článek

Fenomén Moleskine

MoleskineFenomén Moleskine

Celým světem prolétá jak lavina móda luxusních kapesních zápisníků, vycházející z fracouzské tradiční výroby. Kde se vzaly a v čem jsou tak vyjímečné?

Můj dědeček byl spisovatel. Celý život u sebe nosil malý kapesní bloček, ve kterém střádal nápady. Když jeden zaplnil, vzal si čistý, ten popsaný uložil do knihovny mezi desítky dalších a později je přeměnil v knihu. Vždy jsem obdivoval pečlivost a trpělivost, se kterou přistupoval ke všemu co dělal. Zároveň jsem ji jako dítě ani za mák nerozumněl. Stejně jako on nechápal, že potřebujeme každý rok nové boty, když jemu vydržely několik let a vypadají pořád jako nové.

Jako starší jsem si i já začal dělat poznámky a kreslit nesmysly, co mi prolétly hlavou. Pokaždé jsem si koupil blok, popsal pár stránek, za pár dní koupil nový, čistý, hezčí a nepomačkaný — a ten původní někam zahodil… s ním i všechno, co jsem do něj zapsal.

Moleskine

Co je Moleskine?
Kde začít? Před 120 lety vyráběla malá rodinná firma ve francouzském Tours, tehdy ještě bezejmenné, kapesní zápisníky, charakteristické svými zaoblenými rohy a stahovací gumou. Pro jejich kvalitu, elegantní vzhled a praktičnost si je oblíbili osobnosti jako Pablo Picasso, Ernest Hemingway nebo Vincent van Gogh, jehož původní skicář je dodnes k vidění v amsterodamském muzeu.

Mezi řadu dalších významných osobností patřil i Bruce Chatwin, který se v knize Songlines zmínil příbeh o svém oblíbeném zápisníku, který přezdíval „Moleskine“. Když původní výrobce v roce 1986 ukončil, v souvislosti s umrtím majitele, výrobu vyvěšením cedule s nápisem „Moleskine už opravdu není“, vydal se Chatwin po všech okolních obchodech ve snaze předzásobit se. Ač prý vykoupil všechny zbývající kusy, nestačilo to…

Tím by mohl celý příběh skončit, pokud by v roce 1996 milánské vydavatelství Modo & Modo (dnes Moleskine slr) nezaregistrovala ochrannou známku „Moleskine“ a o dva roky později neobnovila jejich výrobu. Ačkoliv současný výrobce nezpochybňuje, že dřívější úspěch není jeho zásluha, podařilo se mu navázat na tradici původní výroby a za pomocí marketingové pohádky spustit vlnu fenoménu Moleskine.

Moleskine

Nabídka Moleskine
V nabídce Moleskine se zorientujete velmi snadno. Na výběr je mezi diáři, zápisníky, skicáři, adresáři, tzv. City zápisníky a sešity. Dále se liší vazbou (tvrdá a měkká, horizontální nebo vertikální), velikostí (S – 9 x 14 cm, L — 13 x 21 cm a XL — 19 x 25 cm) a potiskem (čisté, linkované, čtverečkované, se speciálním potiskem). Existují i speciální varianty (například zápisník na storyboardy, malbu akvarelem nebo japonské „leporelo“) a limitované edice.

Čím jsou tak vyjímečné? Je na nich znát, že (i přes přesun výroby do Číny v roce 2006) výrobce klade důraz na kvalitní zpracování a především — přemýšlí nad nimi a nad tím, jak je jejich zákazníci skutečně chtějí používat. Diáře jsou například k dostání v měsíčních, týdeních i denních variantách a mimo tradiční roční verze je možné koupit i „akademickou verzi“ na 18 měsíců. Zápisníky s tvrdou vazbou mají stahovací gumičku (aby i v kapse držela zápisník zavřený), odkládací kapsu z vnitřní strany zadní desky nebo několik posledních listů s perforací, aby je bylo možné odtrhnout. Každý zápisník má své vlastní identifikační číslo a pokud by měl (i přes ruční výstupní kontrolu každého kusu) závadu, můžete si jej nechat bezplatně vyměnit.

Moleskine

Za zmínku určitě stojí i City zápisníky. V podstatě jde o slepého průvodce vybraným městem (v současnosti je k dostání 42 měst včetně Prahy), které čekají, až je sami naplníte. Najdete v nich plánek města a městské hromadné dopravy (ačkoliv v případě Prahy neaktuální), seznam ulic a zastávek, průhledné listy pro vyznačení trasy… a desítky stránek k doplnění adresami, poznámkami a příběhy, přehledně rozdělenými pomocí dvanácti lepících štítků.

Moleskine

Jako novinky pro rok 2009 představil český distributor začátkem října diáře v červeném provedení, luxusní koženou edici nebo přídavný „pen clip“.

Fenomén Moleskine
V návaznosti na historii zápisníků se výrobci podařilo vybudovat image kvalitních elegantních produktů, které jsou promyšlené v každém detailu, mají svojí osobnost a nemusí si na nic hrát. Důkazem můžou být napříklda fanouškovské stránky skineart.com nebo moleskinerie.com, stovky fotek od spokojených uživatelů, inspirativní články nebo ohlasy od našich webařů a výtvarnic.

Všechny tyto přednosti jsou pochopitelně příčinou řádově vyšší ceny. Mně osobně se ale investice pomalu vrací — nejen díky ušetřeným penězům za stále nové „neosobité“ bloky, ale hlavně ve formě spousty nápadů a poznámek, které mě baví si zapisovat a chodí všude se mnou… a třeba i z nich jednou vznikne něco víc.

Jiří Sekera

https://www.designportal.cz/produktovy_design/fenomen-moleskine.html

01.12.08