Animovaná videa jsou všude kolem nás. Jejich hlavní podstatou je především sdělení, ale neměli bychom zapomínat na jejich podobu. Vizuální smog ve městech otevřel téma kvality designu a pravdou je, že i v animovaných videích lze najít mnoho nedostatků a chyb. V sérii krátkých článků bych rád přiblížil několik takových nedostatků, kterými animovaná videa často trpí a poukázal na jejich řešení. Dnes se zaměříme na Motion blur, tedy pohybovou neostrost.
Je Motion blur správná cesta?
Začněme nejprve problémem, který se týká především animovaných explainer videí; pohybová neostrost (dále Motion blur). S Motion blurem se můžeme setkat prakticky u každého videa natočeného kamerou. Rozmazává objekty v obraze pohybující se větší rychlostí. Motion blur je nezbytný pro plynulost záběru a ta by u animace měla být klíčová. Je pro ni ale opravdu tou správnou cestou?
Na první pohled je patrné, že animace je s Motion blurem pro naše oko příjemnější. Když ji porovnáme s totožnou animací bez Motion bluru, tak je vidět, že v nejrychlejším bodě pohybu nám čtverec spíše jen problikne a pohyb celkově působí sekaně. Znamená to ale, že bychom měli Motion blur využívat? V určitých formách animace je naprosto běžný a nezbytný (3D animace, 2D animace s reálnými prvky), v explainer videích nám ale Motion blur video spíše nevědomky kazí a boří nám nastavený vizuál. Díky rozmazání se objekty míchají dohromady. Ty menší pak ve scéně mnohdy nejsou v pohybu vůbec viditelné.
Na obrázku vlevo vidíme originální barevnou paletu videa bez použití Motion bluru. Na obrázku druhém se pak díky němu barvy míchají; barevná paleta se tak zbytečně rozrůstá a kazí nastavený grafický styl videa.
Energii lépe vyjádří pružnost a materiál
U animace pak přichází problém s chováním objektů. Na gifu vidíme rozdíl nejlépe. Plynulý pohyb levého čtverce nám zajišťuje pouze Motion blur. Takový lineární styl animace objektu či postavy působí ve videu nevýrazně a z pohybu není cítit žádná energie. U zbylých dvou objektů je patrná jejich pružnost a se správně zvoleným zvukem i materiál.
Animace má být zábavná a ukázat nám věci tak, jak je v realitě neuvidíme. Motion blur často slouží jako nástroj pro zjednodušení nebo urychlení práce a díky jeho přítomnosti se zakryjí nedostatky animace. Tím trpí jak přechody scén, tak objevování samotných objektů. Ty jsou pak často přehlížené a odfláknuté. A přitom se dá využít daleko zajímavějších způsobů, které ilustrace nabízí.
Animace, která respektuje nastavený grafický styl, našemu videu pomůže získat nejen lepší výpovědní hodnotu a formu sdělení, ale i vtip a kreativitu, díky které si divák video lépe zapamatuje. O tom ale až příště.
Michal Černý
animation supervisor
Motionhouse