Článek

Inovativní design automobilky Nissan očima Martina Uhlárika

NissanInovativní design automobilky Nissan očima Martina Uhlárika

Během své nedávné návštěvy v České republice hovořil Martin Uhlárik, senior designér Nissan Design Center Europe, o současných trendech v automobilovém designu, o nejnovějším konceptu dodávky NV200 a popsal také činnost evropské kolébky designu modelů Nissan – Europe Design Center v Londýně.

Martinu Uhlárikovi je 37 let a narodil se v Kanadě, jeho rodiče však pocházejí z bývalého Československa. Deset let své profesionální kariéry se věnoval interiérovému designu vozidel, poslední čtyři roky se zaměřuje na návrhy automobilových exteriérů, zejména pak konceptů. Už brzy bude moci veřejnost spatřit výsledek práce tohoto designéra. Podílel se totiž na tvorbě konceptu dodávky s označením NV200, který si svůj celosvětový debut odbude na autosalonu v Tokiu v říjnu letošního roku. Tento koncept doslova revolučně přistupuje ke komerčnímu designu lehkých užitkových vozidel.

„Designéři většinou v prvním stádiu vývoje určitého modelu pracují manuálně, to znamená ručně kreslí na papír. Následně však tyto návrhy naskenují do počítače a dále pracují v prostředí speciálních grafických programů. V našem studiu však vytváříme i modely v 3D provedení, v měřítku 1:1. Nejlépe tak dokážeme návrh vnímat jako celek, případně ho dále formovat do konečné podoby.

Nissan

Designér musí neustále hledat inspiraci pro svoji práci. Ať už je to při procházkách městem, v galerii anebo na internetu. Občas člověk inspiraci najde ve zcela netradičním prostředí, někde, kde by ji zpočátku určitě nečekal.

Do procesu návrhu designu vozidla vstupují i další faktory, jako například takzvané „pevné body“, které přesně definují vývojoví inženýři. Většinou jde o přesné rozměry vozidla, umístění podvozku a motoru, jednoduše jde tedy o prostor, který je vyčleněný na technologie a do kterého nesmí designér v žádném případě zasáhnout. Při návrhu si musíme také jasně uvědomit, jaký je asi člověk, pro kterého je daný model určený, jaké má zájmy, jaký je jeho životný styl – musíme si ho umět dokonale představit. To znamená, že cílová skupina hraje při naší práci velmi významnou roli.

Nissan

Při samotné realizaci se nejdříve přibližně rok sestavuje koncept, další dva roky trvá, než se to celé posune do sériové výroby. A právě to je období, kdy probíhá neustálý „boj“ mezi všemi, kdo jsou do tohoto procesu zapojeni. Autor konceptu tak má co dělat, aby se mu v závěrečném stádiu podařilo zachovat takový design, který se co nejvíce přibližuje jeho prvotní myšlence. To je asi ta nejtěžší část celého procesu. Při tvorbě interiéru musíme přihlížet na množství aspektů, jako například ergonomie, komfort, viditelnost vozovky, umístění palubní desky, rádia a ovládacích prvků. Designérovi to do jisté míry svazuje ruce, a proto z pohledu kreativity a umělecké tvorby, design exteriéru poskytuje mnohem větší svobodu. Je to více o emocích a umění. 

Obvykle se designéři dělí na interiérové a exteriérové. Designérská centra společnosti Nissan jsou jedny z mála, kde se designéři mohou podílet na tvorbě obou těchto částí. V neposlední řadě je potřeba také zmínit, že designér se nestará pouze o to, zda-li se jedno auto líbí veřejnosti více než druhé, ale musí také neustále sledovat nové trendy, inovativní řešení, technologie, materiály a přemýšlet o tom, jak by je co nejlépe využil a zakomponoval do vozidla.“

Nissan

Nissan Design Center Europe sídlí v Londýně od roku 2003, kdy se přestěhovalo z německého Mnichova. Je domovem 50 špičkových odborníků na design, modelářství či inženýrů z různých koutů světa. Centrum bylo inspirativně vybudované v budově bývalého depa Britských železnic v londýnském Paddingtonu. V kreativní činnosti společnosti Nissan hraje strategicky důležitou úlohu Mimo tohoto evropského centra má automobilka dalších pět designérských studií v Japonsku, USA a na Tchaj-wanu. Ve Velké Británii sídlí také Nissan Technical Centre Europe – divize výzkumu a vývoje.

Martin Uhlárik působí od roku 2003 jako Senior Designér NISSAN Design Europe v Londýně.

Svoji profesionální designérskou kariéru zahájil v roce 1994 v České republice ve společnosti Škoda Auto / Volkswagen Group.
 
Poté začal pracovat pro Nissan Design Europe GmbH v Německu a od roku 2001 působí v londýnském designovém centru společnosti Nissan.

Zde se jako projektový manažer aktivně podílel na designu exteriéru konceptu stylové dodávky Nissan NV200 a jako Senior Interiérový Designér na konceptu modelu Nissan Evalia, který měl svoji premiéru na ženevském autosalonu v roce 2003.

Design portal

https://www.designportal.cz/zajimavosti-odkazy/design-nissan-uhlarik.html

15.10.07