Jak nejlépe zabalit produkt, aby ve vás probudil zvědavost a samotné otevírání vás bavilo? To nejlépe vyřešil Maciej Jander z Polska se svým důmyslným a hravým obalem na kosmetiku. Uspěl v mezinárodní konkurenci soutěže obalového designu Model Young Package s letošním tématem Zážitek z rozbalování, do které se zaregistrovali designéři z 66 zemí.
Letošní ročník soutěže vyzval designéry k zamyšlení se nad propojením obalu, funkce, ekologie a zážitku z rozbalování. Soutěžící přicházeli s hravými koncepty. Každý našel jinou cestu, jak překvapit porotu při otevírání obalu. Přicházeli návrhy založené na ilustracích, na tvarování papíru nebo na dobře vymyšleném mechanismu. Někteří kladli víc důrazu na ekologii, jiní zase mysleli na důkladnou ochranu produktu.
Model Young Package má dvě kategorie. Do středoškolské kategorie se mohou přihlásit studenti středních a vyšších odborných škol. Druhá kategorie je pro studenty vysokých škol a designéry jakéhokoliv věku.
Hlavní cena a 1. místo v kategorii Unlimited – Māori
Na první pohled klasickou kvádrovou krabičku, která má sloužit jako obal na 3 kosmetické produkty najednou navrhl pro soutěž Maciej Jander z Polska. Hlavním konceptem projektu je naplnění celé kapacity kvádrového objektu. Pro každý kosmetický produkt je připravena krabička atypického krystalického tvaru, která svou barvou koresponduje s vůní kosmetického produktu. Všechny 3 tvary jsou následně složeny do jednoduchého kvádru. Obal je skvěle technicky vyřešený, a natolik perfektně a čistě zpracovaný, že se stal letošní vítěznou prací.
2. místo v kategorii Unlimited – POP UP CARD / TWIST WATCH / Reusable opening for small products
Magdalena Cieslak a Jaroslaw Luczak z Polska navrhli obal na malé objekty s inovativním zavíráním. Jedná se o krabičky o velikosti karty, které na své zadní straně mají mechanismus, celý z papíru, který umožňuje snadné otevírání, vyndávání i zavírání. Autoři obal prezentují na třech typech šroubků, každý pro jiný typ zavírání. Je nutné dodat, že krabičky jsou znovu použitelné, takže autoři mysleli i na naše životní prostředí.
3. místo v kategorii Unlimited – Popelčin sen
Každý dostává rád dárky, překvapení, milé krabičky, jež nás nutí je otevřít. Příběh „popelky“, která otevřela své tři oříšky a byla nečekaně obdarována inspiroval Denisu Novobilskou z UTB ve Zlíně. Vytvořila krabičku, vyzdobenou motivy pohádky. Z papíru zachovávající popelčinu skromnost a s překvapením uvnitř. Krabičku tvoří dva kusy, horní část slouží jako víčko, spodní část je určena na vložení obsahu. Díky tuhosti papíru docílila autorka potřebného efektu pro moment překvapení.
1. místo v kategorii High Schools – Radost z odtrhávání
Ondřej Fiedler ze Soukromého gymnázia AD FONTES, o.p.s. si vždy užíval odtrhávání papírových proužků při otevírání sušenek a tento proužek je pro něj i asociací při zážitku z rozbalování. Svůj válcovitý obal na kulaté sušenky (např. Disko) pak vytvořil tak, aby tato radost trvala mnohonásobně déle. Známý „odtrhávací proužek“ je zde použit spirálově téměř v celé šíři obalu, tím je doba jeho odtrhávání mnohonásobně prodloužena. Uživatel si může užívat slastný pocit rozbalování při každé sušence, kdy je potřeba obal vždy o kousek odmotat.
2. místo v kategorii High Schools – Ozvučný obal na ozvučná dřívka
Jaroslava Straková ze Střední uměleckoprůmyslové školy v Jihlavě Vytvořila obal na dřevěná dřívka, všem dobře známé z hodin hudební výchovy. Místo toho, aby je pouze zavřela do krabičky, která se vyhodí vymyslela obal, na který se dá pomocí dřívek hrát. Využila vlnité lepenky a vytvořila z ní jednoduché minimalistické kvádry, do kterých můžeme dřívka schovat, ale zároveň můžeme na vroubky krabičky hrát. Zvuk vzniká, když přejíždíme po výrobcích krabičky a návrh tak skvěle vystihuje letošní téma soutěže.
3. místo v kategorii High Schools – Obal na autíčko
Pohyb je hlavní funkcí a radostí při hře s autíčkem. Z toho při tvorbě obalu vycházela Pavlína Kubínová, studentka Střední uměleckoprůmyslové školy v Praze. Její obal na autíčko umožňuje rozbalit ho jediným pohybem. Při zatáhnutí za startovací proužek se vrchní část obalu nadzvedne a hračka sama z obalu vyjede. Krabička zároveň funguje jako garáž, je to jednoduchý kvádr s potiskem evokujícím automobilové závody. Pracuje perfektně s momentem radosti a překvapení, které se mohou i opakovat. Pavlína získala za svůj obal i cenu marketingové poroty.
Kdo hodnotil přihlášené práce?
V odborné porotě zasedl:
- Jan Činčera, předseda poroty, přední obalový designér a zakladatel Studia Činčera
- Kateřina Švarcová, Head of Marketing ve společnosti Model Obaly
- Vítek Škop, český grafický designér
- Václav Mlynář, produktový designér, člen studia deFORM a MONUMENT Office, creative director BOMMA
- Vojtěch Vosecký, Spoluzakladatel Institutu cirkulární ekonomiky
Další zajímavé přihlášené práce
Zdroj a foto: young-package.com