Výtvarná soutěž společnosti Preciosa Master of Crystal v těchto dnech prožívá bod zlomu svého 13. ročníku. Blíží se termín odevzdání návrhů či hotových děl. I přes nejrůznější vládní omezení a problémy s pandemií COVID-19 organizátoři očekávají „dobrý ročník“ i s ohledem na vyhlášené téma „Jsem z Křišťálového údolí“.
Pojďme se zeptat Pavly Řezníčkové a Ondřeje Šípa, hlavních organizátorů, kteří stojí za vznikem a dosavadním úspěšným průběhem této již tradiční soutěže.
Jak to vlastně všechno začalo a proč?
Pavla a Ondřej: Historie soutěže „Mistr křišťálu“ se začala psát v roce 2008, kdy se společnost Preciosa, konkrétně personální ředitelka Jana Havlíčková a personalista Ondřej Šíp, obrátila na Střední uměleckoprůmyslovou školu sklářskou v Železném Brodě s nabídkou oslovit studenty, zda by na základě konkrétního zadání dokázali vytvořit návrhy a modely exkluzivní bižuterie a dekorativních předmětů z českého křišťálu. Do té doby Preciosa sklářské školství podporovala „tradičním způsobem“, tedy finanční a materiálovou pomocí prostřednictvím Nadace Preciosa.
Jaké jsou hlavní důvody, proč Preciosa soutěž Master of Crystal pořádá již třináctým rokem?
Pavla a Ondřej: Hlavní důvody lze shrnout do tří bodů.
Prvním z nich je potřeba hledání talentovaných designerů a milovníků sklářského řemesla, kteří by v budoucnu mohli svoji pracovní kariéru spojit s touto společností. Právě propojení škol s výrobní sférou je z hlediska obou subjektů velmi žádoucí a pro obě strany potřebné.
Druhým bodem je hledání nových nápadů a vizí, které studenti mohou firmě přinést, protože jejich neotřelý pohled na možnosti zpracování skla a kombinaci materiálů není zatížen „provozní slepotou“. Právě odvaha hledat nové postupy a nebát se realizovat i ty zdánlivě nejbláznivější nápady zdobí nejtalentovanější adepty sklářského designu a nejlepší firmy.
Velmi významným je i třetí bod – dlouhodobá a cílená podpora uměleckých a sklářských škol v České republice.
První ročník se uskutečnil v roce 2008 ve spolupráci se Střední uměleckoprůmyslovou školou sklářskou v Železném Brodě. Jak na první ročník jako hlavní organizátor vzpomínáš?
Ondřej: Celé to bylo hodně hektické a dodnes vzpomínám na odvahu a trpělivost našich partnerů z železnobrodské sklářské školy, kteří nám pomáhali se startem prvního ročníku. Tady mám na mysli ředitelku Zdeňku Laštovičkovu, jejího zástupce Martina Hlubučka a učitele Jana Háska a Katku Krausovou.
I přes všechny „porodní bolesti“ se podařilo soutěž zrealizovat a vyhlásit první Mistry Křišťálu. Stali se jimi Eliška Lhotská v kategorii Bižuterie a Lukáš Tomík v kategorii Figurky a dárky z křišťálu. Mezi soutěžícími v prvním ročníku byli například také současní sklářští výtvarníci David Valner nebo Jonáš Kobr.
Jak se soutěž dále vyvíjela?
Ondřej: Ve druhém ročníku v roce 2009 jsme oslovili ke spolupráci také studenty Technické univerzity, konkrétně z katedry designu. A tehdejší celkový vítěz celé soutěže Martin Prokeš po dokončení studií nastoupil do Preciosy Lustry jako designer světelných objektů a na této pozici pracuje i dnes. To bylo pro nás velké zadostiučinění, že soutěž má opravdu smysl.
Zásadní zlom přinesl třetí ročník v roce 2010. V čem konkrétně?
Ondřej: Základem byl nápad Alenky Valešové z marketingu Preciosy propojit naši soutěž s aktivitami Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou a České sklářské společnosti. A tak jsem měl tu čest se poprvé potkat v prostorách jabloneckého muzea s Petrem Novým, tehdy hlavním kurátorem, a oběma nám bylo hned po prvním setkání jasné, že máme před sebou možnost realizovat úžasný projekt. A že nás naše spolupráce bude oba bavit.
Soutěžní téma jsme navázali na muzejní výstavu roku 2010 „Skleněné vánoční ozdoby“ a účast studentů předčila v tomto inovovaném ročníku všechna očekávání. Kromě nových talentů a nápadů jsme získali pro oceněné studenty významnou podporu Nadace Preciosa a společnosti Sodexo. V souvislosti s výstavou vyšla také publikace „Skleněné vánoční ozdoby – minulost, přítomnost, vize“, která získala třetí místo za publikační počin roku v soutěži Gloria musaealis.
Dalším milníkem v historii soutěže je rok 2012, kdy se hlavní organizátorkou stává Pavla Řezníčková.
Ondřej: V tomto roce jsem přešel z personálního týmu Preciosy do obchodního a Pavla jako nástupce v čele organizačního týmu byla jasná a správná volba.
Pavla: Ano, v roce 2012 jsem nastoupila do rozjetého vlaku soutěže a byla to od počátku velká výzva. Organizaci takovéto soutěže nelze dělat jen proto, že jde o náplň práce, musí to být tak trochu srdcová záležitost. Myslím, že všichni lidé, kteří se kolem soutěže pohybovali a pohybují, to takto mají – je to zajímavá, krásná soutěž, která obohacuje účastníky i všechny kolem ní. Soutěž, která společnosti, jakou je Preciosa, prostě sluší! Takto jsem se to vždy snažila vnímat.
Již zanedlouho se ti podařilo soutěž dostat na celorepublikovou úroveň s mezinárodním přesahem.
Pavla: K organizaci soutěže nutně patří i snaha posouvat ji dál, přibližovat ji studentům,… jedním z těchto kroků proto bylo i opuštění hranice našeho sklářského regionu a vyhlášení soutěže na všechny uměleckoprůmyslové školy v ČR a následně i za hranicemi. Myslím, že to byl krok, který se minimálně v České republice podařil.
Každoročně se nám do soutěže hlásí studenti nejen z Železného Brodu, Jablonce nad Nisou, Kamenického Šenova, Liberce, ale i Prahy, Valašského Meziříčí, Zlína, či Slovenska a Polska. Soutěž také nově účastníkům nabídla i možnost realizace návrhu přímo v Preciose. Autoři vybraných finálových návrhů mohou v období letních prázdnin společně s odborníky z Preciosy svůj návrh reálně ztvárnit, a to je pro mladé umělce zajímavá příležitost.
Soutěž Master of Crystal & festivaly a výstavy designu – jak funguje toto spojení?
Pavla: Dalším krokem k zatraktivnění a zviditelnění soutěže bylo rozhodnutí přesunout vyhlášení vítězů z Jablonce nad Nisou do Prahy a to v rámci konání pražského Designbloku. Zejména studenti a účastníci soutěže tento krok uvítali. A tak posledních 6 let pořádáme slavnostní finále většinou v našem krásném FlagshipStore v Rytířské ulici, kde také realizovaná finálová díla vystavujeme i pro širokou veřejnost. Od letošního ročníku je soutěž nově provázána na projekt Křišťálové údolí a Mezinárodní trienále skla a bižuterie JABLONEC 2020.
Které osobnosti se zúčastňují nebo zúčastnily hodnocení studentských návrhů?
Pavla: Na co jsem velmi pyšná, je porota naší soutěže, ve které již pravidelně zasedají zástupci pořádajících organizací – společnosti Preciosa, Muzea skla a bižuterie a České sklářské společnosti – osobnosti jako Lucie Karlová, Milada Valečková, Petr Nový. Do poroty se nám však každoročně podle vyhlášeného tématu daří dostat i významné osobnosti uměleckého světa jako jsou Jakub Berdych Karpelis, Beáta Rajská, Jiří Šibor či Jiří Pelcl. Je neuvěřitelným zážitkem vidět porotu pracovat, přemýšlet a občas se i přít nad jednotlivými soutěžními návrhy. Jejich rozhodování není nikdy snadné, ale je vždy velmi zodpovědné. Vybrat z více než stovky zaslaných soutěžních návrhů postupující finalisty či vítěze není jen tak.
Otázka pro oba na závěr: Které realizované dílo tě za dobu konání soutěže nejvíc „vzalo za srdce“?
Ondřej: Jen jedno? Těch bylo… Ale mojí srdcovkou je „Jizerský šperk“ od Honzy Salanského a Kuby Neufusse.
Pavla: To je pro mě těžká otázka, protože to s Ondřejem cítíme stejně. Ale třeba šperky „Origin“ Kláry Mikešové a betonové svítidlo „GEM“ Terezy Drobné jsou rovněž nezapomenutelné.
Děkujeme oběma za rozhovor.
Zdroj a foto: archiv PRECIOSA, Master of Crystal