Logo hotelu, čísla pokojů, jídelní lístek nebo dokonce piktogram pro vysavač – všechny tyto komponenty vypracoval kolem roku 1973 typograf a grafický designér Jiří Rathouský na základě zakázky na jednotný vizuální styl hotelu Thermal, tradičního ústředního dějiště Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Česká písmolijna Briefcase Type Foundry písmo precizně zdigitalizovala, doplnila o potřebné znaky, rozšířila o nové řezy a nově font vydává i pro komerční užití pod názvem BC Barell.
„Prvotní impuls k digitalizaci písma Barell Jiřího Rathouského přišel od současného vedení hotelu Thermal. Již v roce 2014 jsme na trh uvedli jiný Rathouského font Alphapipe, a tak se jednalo o zcela logický krok, protože dlouhodobě s archivem Jiřího Rathouského pracujeme. Nejprve jsme celý projekt licenčně ošetřili, a poté jsme se vydali hledat archivní materiály do Moravské galerie v Brně, kde jsme shodou okolností nalezli i kompletní původní grafický manuál k tomuto písmu včetně například výkresů uchycení navigačního systému v hotelu. Bohužel ale existuje jen málo dochovaných dobových fotografií z interiéru hotelu, na kterých by byly původní grafické realizace vidět,“ říká Radek Sidun z Briefcase Type Foundry, který zdigitalizoval Rathouského font Alphapipe známý z edic nakladatelství Odeon.
Brutalistní hotel Thermal v Karlových Varech, dějiště tamního mezinárodního filmového festivalu, byl postaven mezi lety 1967 až 1976 podle návrhů architektů Věry a Vladimíra Machoninových jako tzv. Gesamtkunstwerk, totální umělecké dílo. Komplexním zpracováním vizuálního stylu byl pověřen Jiří Rathouský, typograf a grafický designér stojící mimo jiné za prvním informačním systémem pražského metra, vizuální identitě hotelu Intercontinental nebo pražského sídliště Jižní Město a podílel se na návrzích československých expozic na světových výstavách EXPO 58 v Bruselu, v Montrealu roku 1967 a v Ósace v roce 1970. Pro hotel Thermal vytvořil snadno čitelné bezserifové písmo Barell vyznačující se specifickou soudkovou siluetou.
“Také u BC Barell jsme pečlivě vycházeli z dochovaných předloh, ale neskončili jsme jen u digitálního překresu znaků. Upravili jsme mimo jiné proporce znaků a sadu jsme doplnili o nové, odpovídající současným grafickým standardům,” dodává typograf Tomáš Brousil z Briefcase Type Foundry. Kromě původního řezu 1973 je nyní v nabídce dalších pět řezů včetně variabilního, který lze například velmi efektně využívat v responzivním web designu.
Font byl již úspěšně transformován na nový model hodinek ANALOG českého výrobce ROBOT za jejichž designem stojí studio Olgoj Chorchoj Michala Froňka a Jana Němečka, grafickým návrh měl na starosti Radek Sidun z Briefcase Type Foundry. Symbolickým momentem je také návrat písma Barell do hotelu Thermal, jehož vedení má nyní font k dispozici a postupně ho aplikuje na své grafické materiály.
“Ceníme si každého kroku, který připomíná a uchovává kulturní odkaz hotelu Thermal. Rathouského původní návrh je nadčasový a věřím, že jeho nové vydání jistě najde uplatnění i v současném grafickém světě,” hodnotí uvedení písma Marie Kordovská, vnučka manželů Machoninových a zakládající členka Respekt Madam poukazující na architektonickou tvorbu tohoto dua a jejich odkaz.
Zdroj a foto: briefcasetype.com, robot-watch.com