O novém logu krajského města Žďár na Sázavou jsme psali minulý týden. Kromě loga má město i nový vizuální styl, který vznikl ve spolupráci dvou studií — Dizen design a Studia Joch. Nutno přiznat, že nové logo jste, jak hlasováním, tak na sociálních sítích nehodnotili úplně pozitivně. Dokonce se dostalo v našem žebříčku na nelichotivé druhé místo od konce. Na to, jak se nové logo povedlo, jsme se zeptali také grafiků a studií. Ukázky i explikaci najdete v samostatném článku.
„Sám Žďár používá přídomek „Hvězda Vysočiny“, odvíjející se od charakteristické architektury Jana Blažeje Santnini-Aichela, která je ve městě poměrně hojně zastoupena a jejíž nevýraznějším zástupcem je kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře. Ten má typický hvězdicový půdorys.“
Studio Dizen a Studio Joch
Hodnocení čtenářů:
Hodnocení odborníků:
S nabídkou hodnocení oslovujeme zástupce studií a agentur uvedených v adresáři studií na Design portálu. Názory zobrazujeme v pořadí, v jakém dorazily.
Líbí se mi nápad s hvězdou a jednoduchost, ale zmenšené slovo “nad” nevypadá na samostatném řádku moc dobře stejně jako zkrácená verze loga s tím lomítkem. Přijde mi, že je to nedotažené.
Petr Jančárek
WolfWay
Osobně nepreferuji často sžíravý styl kreativních katoven, snažím se na věci dívat pozitivně. Tady mi to ale bohužel nejde, je mi líto. Grafický symbol zelené hvězdy je generický a doslovný, claim „To je Ždár“ zase pro změnu neříká vůbec nic. Relativním pozitivem je snad využití Google fontů, díky čemuž město nemusí utrácet za písmo.
Jan Blažek
Little Greta
Řekněme si upřímně, že jakékoliv slovo, které má tři akcenty za sebou, bude jako logotyp celkem oříšek vždy. Kdyby si takové slovo vybral komerční subjekt do svého názvu, budeme si klepat na čelo. Žďár si ale vybírat nemohl. Navíc má v názvu další dvě slova. Chci tím říct, že to rozhodně nebyl snadný úkol. Mohli by si to celé autoři teoreticky snad zjednodušit, kdyby šli cestou Ústí, které ve svém logu zapomnělo, že je nad Labem. I tak se ve Žďáru na sebe tlačí oba akcenty u „d“ a „a“, případně celý ŽĎÁR trochu padá na jednu stranu. Takovou složitost šlo buď neprohlubovat a jít maximálně minimální cestou. To by možná někteří kritizovali, že to nemá žádný nápad a vlastně to není pořádné logo.
Prostor pro nápad by se ale jistě našel všude okolo v ostatních vizuálních kódech městské značky. Anebo by šlo takovou složitost naopak využít. Přeměnit nevýhodu na výhodu a pracovat složitě. V takovém případě je zas těžké udržet eleganci a vkus. Oboje by stříkalo víc emocí než prostřední cesta. Autoři se ale vydali právě prostřední cestou. Mně to sice vyloženě neuráží, jen ten výsledný dojem není ani čistý, ani omračující. Typografické symboly v logách jsou sice klišé. Na druhou stranu je mi určitě sympatičtější hvězdička než přímočaré vyobrazení Zelené hory. Jen je na ní mrzuté, že není symetrická, jak se tváří. Je mrzuté, že není víc propracovaná, když už má v celém systému takovou váhu. A míst k vylepšení by tam bylo víc.
Zdeněk Sládek
Studio Protein
V poslední době jsem loga na Design portálu spíš chválil, tady to bohužel nepůjde.
Jestli že se dominanta města, kostel Sv. Jana Nepomuckého, dokázal zapsat do paměti široké veřejnosti, tak u nového symbolu loga o tom silně pochybuji. Symbol z předlohy moc nevychází. Kdo kromě autorů to pozná? A je tak zjednodušený, že ztrácí unikátnost, která by mohla být novým charakteristickým prvkem jen a pouze pro Žďár.
Zvolené písmo mě nebaví. Jako nadpis v městském časopise OK, ale jako logo, které má odolat zubu času je to málo. Ještě větší problém vidím v celkové kompozici loga, kterou právě volba písma výrazně ovlivnila. Je to komplikované – 3 řádky textu o různých délkách i velikosti a symbol ještě nejdelší řádek prodlužuje. Hvězdička na konci připomíná znak „teď hledejte, kde je k hvězdičce vysvětlivka malým textem někde dole.“ Ve zkrácené variantě se objevuje lomítko (Žn/S), tady o srozumitelnosti už vůbec nemůže být řeč.
Ať jen nekritizuji, některé aplikace vypadají fajn, ale to je při tak velké věci, jakou dnes je prezentace města pomocí nového loga, prostě málo.
Výsledek: z pohledu brandingu v tom nevidím krok dobrý směrem (unikátnost), grafické řemeslo zde má rezervy (font, kompozice, apod.) a podle ohlasů veřejnosti nové logo také nedopadlo na úrodnou půdu. Škoda. Tipuji, že zástupce města teď místo sbírání pochval čeká vysvětlování, proč? Za kolik?
Kamil Pavlíček
Unifer
Hvězda Vysočiny, ale trochu vyhaslá. Samotné logo není moc zdařilé a z hlediska značky je původní verze možná lepším dojmem. Protože, když se chtěli autoři pustit to takto čistě typografického ztvárnění loga, tak měli zvolit dle mého o něco autentičtější písmo. Tedy ono nejspíše bylo v zadání, že nechce město platit za licenci písma, takže možná právě proto. Píše se o kompaktnosti loga, ale kdyby tedy bylo „nad“ vedle Žďáru, bylo by mnohem kompaktnější. Vizuální styl jsem žádný nenalezl, tedy pokud to nemá být ona zelená hvězdička. Netušíme, s jakým rozpočtem se pracovalo, ale tohle není to, co by si asi Žďár zasloužil. Co bychom měli ocenit, že se snad tímto sjednotilo písmo používané v rámci komunikace města.
Jan Beneš
Beneš & Michl
Myslím, že největší slabinou nové značky města je typografie. Od špatného výběru písma, základních rozpalů až po typografické zpracování hvězdy, které se Santinim nemá žádné pojítko. Symbol hvězdy pro město Žďár nad Sázavou se sice nabízí, ale bohužel její grafické zpracování je bez detailu a bez nápadu. Chybí mu dynamika a ladnost, čím se právě stavby Santiniho vyznačují. Barevné rozlišení organizace města je dobré a přehledné ale střídání velkých a malých písem je matoucí. Celý vizuál ještě navíc připomíná vizuální styl města Benešova, který je ale zajímavější, hravější a odvážnější.
Filip Heyduk
Heyduk Musil & Strnad
Máte zájem připojit k příštím hodnocením svůj názor? Napište nám.
Ukázky najdete v článku
Zdroj a foto: zdarns.cz