Ovocná zátoka neboli FruitBay je nový web, na kterém lze koupit za výhodnou cenu použité Apple produkty – iPhone, iPad nebo Mac. Oproti bazarové konkurenci se liší v tom, že všechna zařízení vykoupí, zkontroluje a pokud je potřeba tak nechá opravit v autorizovaném servise. Co je však zásadní, snaží se prodávat zařízení s příběhem. Každý produkt nese jméno svého původního majitele a z popisu se například dozvíte, že iPad, který kupujete patřil pilotovi, který s ním obletěl celý svět anebo, že jeho původním majitelem je Petr Mára a mohli jste ho vidět v Digitu.
Koncept Fruitbay je netradiční, velmi zajímavý a určitě vyvolává i pár otázek. Na ty nám odpověděl Jan Tůma, který za tímto projektem stojí.
FruitBay na úvodní stránce vítá návštěvníky slovy „Prodej použitých produktů“, ale sami říkáte, že bazar nejste. Čím se tedy lišíte?
Lišíme se tím, že chceme k zákazníkům přistupovat tzv. lidštější formou. Většina dnešních bazarů nabízí na svých stránkách produkty, u kterých jsou téměř vždy stejné fotografie (napříč weby), totožnost zařízení není vždy známa a přiložené technické parametry ne každému řeknou, oč se jedná. Takže jsme se rozhodli, že sice budeme nabízet použité produkty, ale budeme je nabízet jinak.
První nápad byl takový, že každé zařízení bude pojmenováno podle jména předchozího majitele, to byl první krok. Jako druhou otázku jsme si položili: „Jak vyřešit popis produktů?“. Náš první klient se s námi sešel a vyprávěl nám svůj příběh, jak zařízení využíval a na co. No a na základě toho jsme si řekli, že každý produkt tak bude popsán pravdivým příběhem a bude vyprávěn z pozice toho produktu. Zastáváme pravidlo, že použité zboží nemusí patřit do starého železa a že Apple není jen značka, ale životní styl. Z toho důvodu si také tvoříme vlastní fotografie všech produktů – zase jinak, než je běžné. Ano, prodáváme použité produkty, ale prodáváme je jinak.
Když u vás budu chtít prodat můj starý iPhone 4S s home buttonem, který někdy funguje a někdy ne, vezmete ho anebo si pečlivě vybíráte co vykoupíte?
Tak hned na úvod bych rád řekl, že zrovna iPhone 4s již nepatří do nabídky vykupovaných zařízení. Na našem webu najdete (v přiloženém formuláři), že začínáme vykupovat od iPhone 5s. Důvod je prostý, poptávky po takových modele již není, takže ano, v tomto ohledu si vybíráme. Co se týká “lehce poničených” zařízení, tak ano, jsme schopni je vykoupit, ale na základě toho se pak odvíjí celková výkupní cena. Důvod je prostý, danou součástku musíme nechat vyměnit v autorizovaném servisu a až poté nabídnout novému klientovi.
Jelikož jsme náš projekt spustili trošku netradičně a oproti ostatním webům s dosti odlišnou koncepcí, jsme rádi, že se nám na firmě neobjevují tzv. pofidérní produkty. Myslím tím kradené, zablokované na iCloud, apod. Naopak k nám chodí samí zajímaví klienti, z různých profesních oborů. Nejčastěji k nám asi chodí lidé z grafických studií, protože se ztotožní s celkovým nápadem naší „ovocné zátoky“ a baví je s námi sepsat příběh a popřípadě se s produktem vyfotit, mají-li zájem.
Zastáváme pravidlo, že použité zboží nemusí patřit do starého železa a že Apple není jen značka, ale životní styl.
Všiml jsem si, že nejste striktně omezeni na značku Apple a například příslušenství se u vás objevuje od více značek. Co u vás tedy najdu?
Ano, je to tak, Apple je naše vášeň :D Vzhledem k tomu, že patříme pod firmu Etnetera Logicworks, s.r.o, která je autorizovaným partnerem společnosti Apple, je naše zaměření více než jasné. Co se týká použitých produktů tak ano, máme v nabídce pouze jablíčka. Příslušenství nabízíme od různých značek, ale zajímavé je, že se jedná z velké části o české značky.
Patří sem například DOLLER a LIFT OFF, kde je zajímavé i to, že společně plánujeme marketingové kampaně a naše spolupráce je na výborné úrovni. Jak jsem říkal na začátku, Apple je pro nás životní styl a proto máme na webu i příslušenství, které samozřejmě není použité :D Chceme, aby si zákazníci na jednom místě mohli koupit použitý iPad, k tomu například stylový batoh a ještě motivační diář. Trváme na tom, že měníme zajeté procesy, tvoříme zajímavé příběhy a spojujeme značky napříč obory.
Kolik věcí máte nyní v nabídce?
Aktuálně máme na webu něco kolem 70 produktů, z toho jich je zhruba 10-12 použitých. Nechceme nabízet všechno (jako třeba obaly na telefon za 40,- Kč), takže i v tomto směru si vybíráme, co na web chceme dát.
Chystáte se nabídku rozšiřovat anebo chcete zůstat na nějakém omezeném počtu, které je uživatel schopen rychle projít.
Určitě se chystáme rozšiřovat. Jde o to, že použité produkty (jak které) zůstanou na webu pár dní do doby, než si je někdo koupí. Jakmile se tak stane, produkt se automaticky stáhne z webu. Takže použité produkty se na webu rychle točí. Co se týká příslušenství (doplňků), tak zde určitě chceme rozšiřovat a hledat nové partnery. Momentálně máme v hledáčku další 4 značky, které již brzy na webu uvedeme.
Aktuálně máme na webu něco kolem 70 produktů
Jaké zařízení mělo nejzajímavější příběh
Osobně bych řekl, že každý z uvedených příběhů je něčím zajímavý. Máme v nabídce například iPad, který obletěl celý svět, jelikož jeho první majitel byl pilot a stále ho vozil s sebou. Druhým příkladem může být opět iPad, který patřil jednomu známému grafikovi a společně se podíleli na tvorbě několika grafických návrhů v Japonsku. Takže jak říkám, každý produkt je se svým příběhem zajímavý.
Co chystáte do budoucna?
Do budoucna určitě chystáme rozšíření portfolia jako takového. Dále určitě chceme navázat spolupráci s dalšími zajímavými značkami a lidmi, kteří mají nějakou vizi a mají skvělý produkt. Chceme se stále držet původní koncepce a našim klientům nabízet zajímavé věci.
Aktuální nabídku najdete na webu www.fruitbay.cz.
Díky za rozhovor
Zdroj a foto: fruitbay.cz