„Je to symbol života ve stylu Juventusu,“ myslí si prezident klubu Andrea Agnelli a dodává, „chtěli jsme vsadit na sounáležitost a vizi.“
Nová vizuální identita
Fotbalová rodina FC Juventus Turín letos zažila velké překvapení v podobě nového loga, kterým se teď bude klub odlišovat od všech ostatních soupeřů. Během lednové zahajovací party „Black and White and More“ představili sportovci svou novou identitu. Od roku 1897 měli dvojnásobní vítězové Ligy mistrů ve znaku černobílé pruhy a býka s korunkou.
Globální značka
Převratné logo vytvořila milánská pobočka mezinárodní agentury Interbrand, která má 24 kanceláří v 17 zemích světa a stojí za žebříčkem „Best Global Brands“ – 100 nejsilnějších značek světa. Za nový minimalistický vizuál s výraznou iniciálou „J“ se postavili Pavel Nedvěd i současný kapitán týmu Gigi Buffon.
„Je to skvělý nápad. To byla první věc, kterou jsem si pomyslel. A pak, když jsem opravdu poprvé viděl to „J“, byl jsem v úžasu. Moc se mi to líbilo,“ komentuje současný klubový viceprezident Pavel Nedvěd, „chceme se vyvíjet, zlepšovat a dělat věci jinak,“ zakončuje legendární Grande Paolo.
Jednoduchý design s ostrými liniemi
Směle navržené logo funguje dobře malé, velké, bílé, černé, dokonce i s protaženými tvary písmen, které jako by imitují tradiční „black and white“ pruhy. Juve, Stará dáma nebo Černobílí (I Bianconeri), jak se také Juventusu říká, se zachoval odvážně a doufá, že si dalšími úspěchy na zeleném trávníku fanoušky usmíří.
„Rozhodli jsme se udělat věci, za které myslím budeme v budoucnu odměněni. Nežijeme jen sportem a Juventus není jen fotbal, zasahuje do různých aspektů našeho života. Ta změna loga vše vyjadřuje. Je tak globální…“ říká Buffon.
Lumír Kajnar: v Juventusu si natvrdo přiznali, že to není o fotbalu, ale o marketingu
Vzhledem k tomu, jak se v posledních letech navazuje na původní podobu značek, jak se vyvolává duch odkazu a pěstuje retro kultura, je tento krok odvážný. A razantní. Pro fanoušky obzvlášť, ale je to na vlastnících klubu, jestli ten tlak vydrží. Pokud se sníží návštěvnost a tržby za merchandising jen kvůli odmítnutí loga, bude to zajímavá studie. Ale nepředpokládám, že vznikne. Symboliku sice seřezali na maso – černé a bílé pruhy, monogram J –, ale hodnotný je název. Přidalo se výrazné písmo, natočilo brand video, dokonce i soundtrack. V Juventusu si natvrdo přiznali, že to není o fotbalu, ale ochranných známkách a marketingu, o snaze mít značku připravenou do všech médií (bude se lépe vyšívat na papuče). A to je ona budoucnost.
Pojetí nového loga se přibližuje jednoduchým monogramům slavných sportovců: Tiger Woods, Roger Federer apod. A na stadion si mohou fanouškové stále nosit prapory s původním znakem. Tyto megabrandy si to mohou dovolit a ještě jim to pomůže.
Pozn.: V Realu Madrid si na tom stojí hůře a to jen ve znaku odstranili drobounký křížek pro své arabské zákazníky.
Lumír Kajnar
Idea Designer, Visual Glossarist & Brand Architect
www.lumirkajnar.com
Ukázky vizuálního stylu
Zdroj: juventus.com, interbrand.com