Jméno prvního SUV značky ŠKODA se odvolává na medvěda kodiaka, kterého byste našli na jižním pobřeží Aljašky. S tímto americkým kolosem by měl mít společnou „medvědí sílu“ a „seběvědomý vzhled“. Což o to, marketingově to mají ve škodovce vymyšlené hezky, ale zajímalo nás, jaká je realita. Na pár dnů jsme měli v redakci možnost nový model vyzkoušet, najet skoro tisíc kilometrů a zhodnotit ho po stránce designu i jízdních vlastností.
VisionS
Pokud alespoň trochu sledujete dění v mladoboleslavské automobilce, pak vám jistě neušlo představení konceptu VisionS. To proběhlo v loňském roce v Ženevě a hodně napovědělo směr, kterým se bude design nových modelů vyvíjet. Designový jazyk byl už dříve definovaný v rámci studie VisionC, na niž VisionS navazuje v oblasti SUV vozů (odtud označení S). Hlavním designerém vozu je Jozef Kabaň, který mezitím přešel ke konkurenční BMW. Skutečnost, že se design více než povedl, potvrzuje i ocenění Red Dot Award, které KODIAQ (spolu s Octavií) získal v oblasti produktový design.
Exterier
Hned na úvod je potřeba říct, že KODIAQ působí na silnici poměrně robustním dojmem. To je způsobeno poměrně vysokou výškou (sedíte vysoko) a krátkými převisy vepředu i vzadu (nedrhne o terén). I přes výšku vozu se podařilo designérům škodovky udržet nakládací hranu zavazadlového prostoru na 75 cm s typickou hranou, takže samotná zavazadla pak pokládáte už o něco níže.
Výrazná čelní mřížka chladiče s vertikálními lamelami a ostře řezané linky zadních LED svítídel zase dodávají vozu eleganci. Se světly si ve škodovce opravdu vyhráli. Přední světlomety jsou poměrně úzké a lemované řadou led diod pro denní svícení. Mlhovky jsou zase položeny poměrně vysoko, aby se tak snadno nezašpinily od odletujícího bláta v terénu. Zadní světla se zařezávají do zadních dveří a jejich ostré hrany, dle dostupných materiálu, vzdávají hold tradici českého sklářství.
Interier
Co se týče vnitřního vybavení, tak čelnímu panelu vládne až 9,2 palců velký displej s infotainmentem. Funguje na dotyková tlačítka, která chytře reagují i na přiblížení se prstem, ale využít lze i hlasovou navigaci. KODIAQ si lze pořídít i v 7 místné variantě, tu jsme k dispozici neměli. Co se však týče zadních sedadel, tak zde je prostoru habaděj — i když si na sedadlo řidiče sedl člověk o výšce přes 180 cm, tak se na zadních sedadlech sedělo velmi pohodlně.
KODIAQ nabízí i propojení s mobilem (žádné překvapení). Tradičně bez problémů funguje propojení přes Bluetooth na telefonovaní i přehrávání hudby. Navíc však škodovka umožňuje využít i CarPlay, pokud máte iPhone. Toto spojení však funguje pouze přes USB kabel. Naštěstí USB konektor najdete i v zásuvce PhoneBox ve středovém panelu, není tak nutné mít po autě natažený kabel a zavřete ho i s telefonem v zásuvce, která má nejen propojení s externí anténou, ale disponuje i bezdrátovým dobíjením.
Velmi dobře zafungoval i adaptivní tempomat. Je to trochu podobné jako s navigací — ať máte sebelepší navigaci, je v dnešní době nepoužitelná, pokud v ní nemáte informace o aktuální dopravě a uzavírkách. Tempomat, který se naučil respektovat aktuální rychlost před vámi jedoucího vozidla s možností nastavit si vzdálenost rozestupu, je skvěle použitelná funce. Až návyková v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
S tím souvisí i fakt, že si auto umí detekovat pruhy na silnici a držet se v nich. Mírně vám pomáhá natáčet volant v zátočinách a když jej pustíte úplně, tak samo řídí. Po chvíli vás sice vyzve, abyste si převzali řízení, ale do té doby se můžete cítít trochu jako s autopilotem v Google Car :)
Kamery, které vám zobrazí v několika pohledech dění kolem celého auta (kamera vpředním a zadním nárazníku, plus u zpětných zrcátek). Díky tomu máte nejen dobrý výhled při couvání, ale se zapnutým parkovacím asistentem vám auto najde místo na parkování a na to pak i samo zaparkuje.
Vizuální styl použitých prvků (písmo, ikonky) působí velmi kompaktně a snad kromě nastavení teploty klimatizace jsou jak ikonky, tak písmo jednotné a dá se v nich velmi dobře orientovat. Škodovka nyní ve vozech používá písmo Škoda Pro, ohlášeno však už bylo nové písmo Škoda Next od německých designerů, tak se necháme překvapit, jaké změny přinese.
Technologie
Varianta 4×4 lze objednat ke všem motorům. My jsme ji testovali s motorem TDI o objemu 2 litry . Dlouhodobou spotřebu jsme měli kolem 6,8 litrů, což je na vůz této kategorie velmi dobrá hodnota a k tomu nutno přičíst fakt, že jsme zrovna neměli při řízení lehkou nohu. Nižší spotřebě napomáhá i to, že si je auto schopno vypnout 2 ze 4 válců, pokud nejsou potřeba a při brždění je navíc systémem rekuperace dobíjena baterie či dodávána do spotřebičů.
Výkon 110 kW byl velmi cítit a navíc jej můžete ještě podpořit zvoleným módem jízdy. Pár kilometrů za Prahou, kdy se nám zdálo, že auto není při předjíždění nějak živé, jsme si všimli zvoleného módu „sníh“, po přepnutí na „sport“ jsme však medvěda vzbudili ze zimního spánku do vyšších otáček. Za zmínku stojí i režim eco, který vás velkým grafem motivuje k úsporné jízdě.
Vychytávky
Design má KODIAQ promyšlený do takových podrobností, že když otevřete dveře, automaticky se vysune ochranná plastová lišta, která zamezí poškrábání vedle stojícího auta. Když jsme už u otevřených dveří — řidič i spolujezdec v nich mají ukrytý originál škodovácký deštník.
Na přání je k dispozici virtuální pedál — k otevření kufru pak jen stačí pohnout nohou pod zadním nárazníkem. Tažné zařízení se vysune zmáčknutím tlačítka v zavazadlovém prostoru a o zavírání kufru tlačítkem ani nemluvě.
Závěr
První škodovácké SUV s cenou těsně pod hranící 700 tisíc bude pro mnohé velkým lákadlem. Osvědčená značka a design, který bez problémů obstojí v široké konkurenci, určitě zaujmou nejednoho řidiče. A je nutno dodat, že to rozhodně nebude špatná volba. A nakonec dostane se i na ty, kteří tak velké auto nepotřebují a naopak ocení nižší cenu — Škoda KAROQ by se v showroomech měla objevit v polovině října s cenou o cca 150 000 Kč nižší.
Zdroj a foto: skoda-auto.cz