Střihoruký Edward, Ospalá díra, Planeta opic, Alenka v říši divů… asi jste některý z filmů Tima Burtona viděli. Ale znáte jeho kresby či loutky? Chtěli byste dostat pozvánku na jeho výstavu v podobě černobílých pruhovaných ponožek? Můžete mít originální kresby a výtvory, ale musíte je také umět prodat. A to se právě v případě výstavy Tima Burtona týmu z reklamní agentury Leagas Delaney a Olgoj Chorchoj povedlo. Posuďte sami. Do 3. srpna 2014 v Domě u Kamenného zvonu v Praze.
Plakát k výstavě. Zdroj: timburton.cz
Kurátorka Jenny He, která instaluje výstavy Tima Burtona po celém světě, v Praze připravila přehlídku kreseb, maleb a koláží včetně 150 dosud neuveřejněných děl. Čtyři loutky jsou vtipně umístěny ve foukaných skleněných bublinách. Prezentaci fantazijních, poetických i dekadentních bytostí v každé místnosti doprovází jiná hudba a speciální efekty.
„Příprava výstavy Tima Burtona byla pro náš team tak trochu novou zkušeností. Zejména stavby a jejich grafická podoba dospěly do takových rozměrů, jako nikdy předtím,“ dodává k výstavě ředitelka Galerie hlavního města Prahy PhDr. Magdalena Juříková.
Studio Leagas Delaney zvolilo jako základní prvek grafického zpracování plakátů a dalších materiálů černobílý pruh a výrazné písmo. Použití některé z burtonovských fantaskních postaviček ve videu se přímo nabízí. K úspěchu celého projektu přispívá podoba webových stránek, promo videa i reklamní kampaň s černobílými tričky, ponožkami a tejpy (lepicími páskami) s informacemi o výstavě. Vizuální styl výstavy byl nedávno oceněn bronzovým Louskáčkem.
Nekonvenční Tim Burton patří bezpochyby k výrazným filmovým tvůrcům s velkou představivostí. K dalším známým filmům patří Karlík a továrna na čokoládu, Batman, Beetlejuice nebo Mars útočí. Dosud největší úspěch mu získal snímek Ed Wood – 2 Oscary, 19 cen a 11 nominací. Americký filmový režisér, scenárista, básník, spisovatel a výtvarník se narodil 25. srpna 1958 v Burbanku v Kalifornii a jistě se od něj dočkáme dalších překvapení.
Plakát k výstavě. Zdroj: timburton.cz
Rozhovor s Terezou Svěrákovou
Na několik otázek odpovídá Tereza Svěráková, kreativní ředitelka agentury Leagas Delaney. Ta je spolu s Lauren van Aswegen autorkou grafického řešení výstavy.
V komunikaci k veřejnosti jste se rozhodli využít černé a bílé pruhy jakožto charakteristický znak světa Tima Burtona, proč zrovna tento?
V grafice mám ráda čistotu a střídmost s trochou rafinovanosti a vtipu. Proto jsme se při tvorbě grafického stylu výstavy zaměřili právě na vizuálně vděčný černo-bílý pruh. A s tím jsme si pak bez omezení hráli ve všech médiích. Chtěli jsme, aby byla grafika výrazná a přitom měla lehce ponurou burtonovskou náladu.
Zdroj: timburton.cz
Vidíte někde propojení vaší práce s prací Tima Burtona?
Teď asi ten černo-bílý pruh :) Opravdu si netroufám hledat nějaké spojnice. Ale v čem mě jeho práce fascinuje a inspiruje, je zvláštní temná poetika vyprávění, láska k detailu a skutečnému řemeslu. Kromě výtvarných děl vřele doporučuji podívat se na making off jeho filmu Frankenweenie, tam to všechno je.
Jak se vám na kampani pracovalo?
Byla to moc hezká práce a doufám, že pomůže přivést na výstavu Tima Burtona co nejvíce návštěvníků.
Zdroj úvodního obrázku: timburton.cz
Design portal
https://www.designportal.cz/graficky_design/tim-burton-vystava-2014.html
01.07.14