Grafiků, kteří se věnují designu novin pravděpodobně nebude mnoho, o to zajímavější se zdá být nahlednutí pod pokličku tohoto odvětví grafického designu, které umožňuje poslední číslo časopisu Font ve svém hlavním tématu. Najdete zde ukázky CI novin, trendů novinového designu ve světě i reklam na noviny. Více o novém Fontu i přečtete v tomto článku.
Přiznám se, že jsem donedávna patřil k těm, pro něž jsou noviny spíše jednorázový prostředek (v lepším případě) k získávání informací a nepohlížel jsem na ně jako na médium s určitou strukturou, hiearchií a designem. Obor „novinový design“ jsem objevil až s novou zakázkou ve studiu ve kterém jsem pracoval a začal jsem poznávat zákonitosti designu, který v tomto případě musí být jednak maximálně orientován k tomu, aby umožnil snadné a přehledné předání informací, ale zároveň i prodával.
Velmi zajímavý je článek na téma „trendy novinového designu ve světě“ od Ondřeje Zámiše, který svoji diplomovou práci na VŠUP věnoval právě novinovému designu. Na několika příkladech deníku z celého světa názorně ilustruje aktuální novinky a trendy. Poměrně velký rozhovor s Ondřejem si můžete přečíst na prvních stránkách nového Fontu.
Možná jste stejně jako já nevěděli, že i design novin má svoji soutěž, kde se hodnotí vizuální zpracování. Ta soutěž se jmenuje „The Best of Newspaper Design Creative Competition” a letos proběhl již jeho 30. ročník. Pro letošní rok nejlépe hodnocenými novinami jsou: ruský čtrnáctideník Akzia, řecký deník Eleftheros Tipos, portugalský týdeník Expresso, mexický deník The News a německý deník Welt am Sonntag. Na běžném novinovém stánku v čechách se těchto novin asi nedočkáte, ale díky Fontu si je i tak můžete prohlédnout.
Spíše zajímavou ukázkou než inspirací je článek o sběrateli novin Miroslavu Karáskovi, který má ve své sbírce noviny například z Hong kongu nebo Pákistánu. „Vzhled českých novin je žalostný“ konstatuje Filip Blažek ve článku věnovaném loňského redesignu slovenského časopisu Pravda. Na Slovensku pak můžete ještě chvíli zůstat v článku hodnotícím redesign deníku SME o který se postaralo švédské studio A4 ve spolupráci se slovenským typografem Peterem Biľakem.
Tradiční dvoustránka hodnocení log představuje více než dvacítků log novin z celého světa, komentář doplnil Pavel Hrach a nejlépe hodnoceným logem se stalo logo britských novin The Guardian. Ani nemusíte hádat jak dopadla trojička českých bulvárů Šíp, Blesk a AHA!.
Za zmínku určitě stojí článek Michala Weina na téma jednotného vizuálního stylu státní správy. Asi vám neušlo, že každé ministerstvo a státní úřad u nás se honosí jiným logem, jiným stylem a také jiným způsobem výběru loga. O tom, jaká je praxe ve světe spolu se spoustou ukázek si můžete přečíst v jeho článku.
Zbytek už jen ve zkratce:
Nekrásnější české knihy (samozřejmě co se grafického zpracování týče) včetně několika ukázek.
Rozhovory s Jimem Parkinsonem, typografem a autorem loga Rolling Stone.
Recenze knih „Data flow“ (zajímavé vizualizace dat aneb grafy nemusí být nudné) a „Kompletní příručka pro designéry“ (spíše letmé seznámení pro ty co se designu příliš nevěnují)
Pár tipů a novinek pro Adobe Illustrator
Reportáž z konference Toca Me 2009 od Jana Tippmana
Dalším zajímavým tématem je představení šestice ilustrátorů, které pokračuje z minulého čísla.
A mnoho dalšího :)
Kompletní přehled toho, co v novém Fontu najdete si můžete přečíst zde. Koupit si jej pak můžete u těchto prodejců či rovnou předplatit zde.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/font-104-noviny-design.html
11.05.09