Z prázdninového číslo nového Fontu na vás dýchne vůně čerstvého pečiva, která naznačí hlavní téma. Mimo něj se můžete opět těšit na pořádnou porci čtení pro grafiky sestávající z několika rozhovorů (Pavel Noga, Pavel Zelenka, Zdeněk Hejda a další), reportáží z TypoBerlin a ED Awards, recenze knih a nebo například postup jak vznikl obal pro Toasty ve studiu Fiala&Šebek.
Nový Font otevíra velký rozhovor. Pavel Noga, který vede ateliér na Fakultě umění Ostravské univerzity, představuje několik svých prací, svoje zkušenosti se školstvím v čechách, polsku či holandsku a odpoví na otázku, proč se ještě ze severní Moravy nepřestěhoval do Prahy :)
Reportáž z TypoBerlin 2009 přináší Honza Tippman, představuje jednotlivé přednášející z nichž bych se zastavil u Maria Lombarda, který byl oceněn jako „Visual leader of the year“, jeho portfolio naleznete na adrese mariolombardo.com. Další zajímavá reportáž čeká o několik stránek dále. Dozvíte se zde něco o českých pracech, které uspěli na ED Awards 2009 spolu s dalšími ukázkami oceněných prací.
Dále zde najdete rozhovor s Pavlem Zelenkou, grafikem jenž stojí za grafickou úpravou knuhy „Praha 3 – urbanismus, architektura“, která seumístila na 2. místě v soutěži Nejkrásnější české knihy roku 2008 v kategorii Vědecká a odborná literatura.
Velké téma je corporate identity design pekáren, jehož součástí je například i rozhovor s Vlastimilem Dejlem ze studia Fiala&Šebek o jejich dlouholeté spolupráci s pekárnami koncernu United Bakeries. Konkrétně si pak můžete jejich práci prohlédnout v rubrice „Krok za krokem“, kde představují svůj postup při vývoji obalu pro Toastový chleba.
Nechybí ani tradiční dvoustránka s hodnocením log, tentokrát jsou to loga pekařská. Svůj komentář doplnil Petr Krejzek ze studia ReDesign. Nejlépe hodnoceným logem se, pro mě překvapivě, stalo anglické The Village Bakery Melmerby. Naopak mezi nejhůře hodnocené se dostaly Delta pekárny, což na druhou stranu nepřekvapilo asi nikoho.
Představovat grafikům jedno z nejpoužívanějších písem – Eurostyle je asi pro většinu nošením dříví do lesa, nicméně minimálně tato dvoustránka od DTPobchod.cz připomene, že i písmo je věc, které se dotýkají autorská práva a za kterou se platí stejně jako za software. Věc, kterou si dnes už leckterý grafik sice uvědomuje, ale bohužel narozdíl od našich klientů. O tom jak legálně fonty získat jsme psali i na Design portále.
Nedávno jsme v diskuzním fóru na Design portále debatovali o tom, jestli má smysl používat nastavení barev AdobeRGB. Výsledek byl ten, zjednodušeně řečeno, pokud máte zařízení (monitor, tiskárnu), která AdobeRGB používá, pak to svůj smysl má, bohužel procento lidí, vlastnících zařízení schopna zobrazit plné AdobeRGB je pomálu a tak pro jistotu většina zůstává u staršího sRGB IEC61966. Jedním z monitorů, který pokrývá AdobeRGB (a to dokonce v 107 %) je Nec SpectraView Reference 2690, stojí přes 50 tis. Kč a tak přečíst si na něj recenzi v novém Fontu se určitě vyplatí.
Finanční krize se táhne jako bílá nit celým Fontem a tu a tam vystupuje na povrch, začíná už v úvodníku Ondřeje Kafky a opět se vynořuje například v anketě mezi dodavateli papíru či hodnocením letošního veletrhu EmbaxPrint.
Ve stále rubrice najdete recenze na knihy a o navrhování navigačích systému Wayfinding a publikaci o písmu „Vznik a vývoj písma“ od Nakladatelství grafické školy v Praze.
Věděli jste o tom, že Úřad průmyslového vlastnictví začal registrovat kromě ochranných známek i barvy? Pro oblast telekomunikací byla jako první zaregistrovaná červená barva Vodafone. Přiznám se, že by mě docela zajímalo uplatňování práva na použití konrítní barvy v praxi. Více se dozvíte v článku o semináři na téma autorské právo, který pořádala Unie grafického designu.
Jakub Krčmář tentokrát vyzpovídal Zdeňka Hejdu, kterého možná znáte jako autora jednotného vizuálního stylu pro 35. Letní filmovou školu Uherské Hradiště. Rozhovor obsahuje spoustu ukázek a je na co koukat.
Do výběru zajímavých internetových stránek „Perly internetu“ se tentokrát vešel i český zástupce Symblaze s nedávno spuštěnými stránkami s portfoliem.
Nakonec už je ve zkratce co dále na stránkách Fontu naleznete:
Článek o navigačního systémech ve městech.
O tom, jak se fotografuje jídlo se dozvíte v rozhovoru s ředitelem české pobočky agenury StockFood Martinem Kinclem.
Představení několika typografických projektů studentů Univerzity Tomáše bati ve Zlíně.
Článek o výstavě kontroverzních fotografíí z let 1840–2007, která se koná v Paříži.
A mnoho dalšího
Kompletní přehled toho, co v novém Fontu najdete si můžete přečíst zde. Koupit si jej pak můžete u těchto prodejců či rovnou předplatit zde.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/font-105-pekarny-cukrarny.html
30.06.09