Obálka od Vojtěcha Říhy předznamenává hlavní téma nového Fontu a tím jsou výzkumné ústavy. Toto téma však zabírá jen přibližně šest stran, zbytek Fontu je zaplněn články a rozhovory, které se hlavního tématu příliš netýkají, a spíše jde o klasickou dávku zajímavých informací z grafického designu a typografie, jak jsme již z Fontu zvyklí.
Adéla Svobodová
Adéla je absolventkou AVU v Praze a pracuje již několik let ve tvůrčí dvojici s francouzkou Pauline. Možná ji také znáte jako spoluautorku vizuálního stylu Fresh Film Festu, o který se stará již šestým rokem. V rozhovoru se dozvíte její názor na vztah umění a designu a také to, jak funguje spolupráce u konkrétní tvůrčí dvojice. V závěru naznačuje, že podrobněji popsat fungování tvůrčí dvojice by zabralo obsah celého Fontu a přiznám se, že bych se tomu vůbec nebránil. Dokonce by mi to možná připadalo jako zajímavější téma než výzkumné ústavy.
Výzkumné ústavy
Jak už jsem napsal v úvodu, hlavnímu tématu není věnováno tolik prostoru jako v osatních číslech a na klasické doustránce s hodnocením log se také asi ukazuje proč. Najít kvalitní vizuální styl mezi výzkumnými ústavy je docela oříšek. Nejlépe hodoceným se stal s velkým náskokem Massachusetts Institute of Technology a Technologické centrum AV ČR. Další prostor je věnován rozhovoru s tvůrcem stylu druhého jmenovaného ústavu, jímž je Martin Procházka z agentury Creature. V rozhovoru najdete i ukázky vizuálního stylu.
Stojí za zmínku
Nevím, jestli jste zachytili PeeFku Jaroslava Stehlíka – 3D Santa Claus. V tomto čísle Fontu si můžete podrobněji prohlédnout, jak vznikala v seriálu Kroku za krokem. Bohužel, návod není moc podrobný a v podstatě si můžete prohlédnout jen screenshoty pracovní verze s kraťoučkým popisem. Perex slibuje podrobnější popis v rubrice Krok za krokem na webu Fontu, ale nenašel jsem jej tam. Škoda.
Další zajímavý rozhovor přináší tentokrát Jakub Krčmář, který vyzpovídal Jana Šturce. Ten popisuje svoje zkušenosti z práce pro Ogilvy CID a Dynamo Design, kde nyní pracuje po boku Rostislava Vaňka, Michala Richtra a Libora Jelínka. Jan je zároveň autorem výroční zprávy O2 s tématem hvězdné oblohy, která získala druhé místo v TOP 100.
Za zmínku určitě stojí ještě recenze dvou knih – We make magazines (o tvorbě nezávislých časopisů) a monografie slovenského národního umělce Martina Benka. Na závěr ještě upozorním na fakt, že od příště se můžeme těšit na nový design Fontu, o který se postará domovské studio Kafka design. Jeho podobou se nechme překvapit.
Kompletní přehled toho, co v novém Fontu najdete, si můžete přečíst zde. Koupit si jej pak můžete u těchto prodejců či rovnou předplatit zde.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/font-109-vyzkumne-ustavy.html
18.03.10