Časopis Font se představuje tentokrát ve zbrusu novém designu. Formát i logo zůstaly, ale uvnitř se Font řádně modernizoval – autorem úprav je Marek Pistora a jeho zkušenosti jsou na tváři časopisu poznat. Hlavním tématem tohoto čísla je vizuální identita software pro kanceláře a jak už je zvykem, dočtete se v něm i mnoho dalších zajímavostí i na jiná témata.
Nový layout
Jak už bylo řečeno, časopis Font dostal nový kabát a hned na úvod je potřeba říct, že mu sedne. Autorem nového layoutu magazínu je Marek Pistora, ještě nedávno art director časopisu Reflex, nyní na volné noze. První dojem po otevření nového čísla je určitě dobrý. Změn je mnoho, například obrázky již nejsou vkládány porůznu do článků, ale mají vyhrazeno svoje místo, a to často dokonce celou stranu. I výraznější nadpisy článků a větší text v perexu působí dobře. Viděno subjektivně, časopis vypadá moderněji, mnohem přehledněji a kompaktněji.
Rozhovory
Asi nejvíce mě zaujaly dva rozhovory. Aktéry prvního jsou Lukáš Fišárek a Marek Cimbálník, oba ze studia Oficina. Troufám si předpokládat, že tuto poměrně novou hvězdu na nebi motion designu znají čtenáři Design portálu dobře, a pokud ne, tak práce pro klienty, jako je Česká televize, Z1 nebo Prima Cool, už jste určitě v televizi viděli. Právě za práci na vizuální identitě pro Prima Cool získalo nedávno studio Oficina dvě bronzová ocenění v soutěži Promax. Rozhovor je velmi otevřený a určitě stojí za přečtení.
Nedá mi to, abych nezmínil i druhý rozhovor, tentokrát s Honzou Rambouskem, známým pod nickem mr.pixel. V současné době působí jako reklamní fotograf a nyní byste jej našli v automobilce Ferrari v italském Maranellu. Honza v rozhovoru popisuje fungování svého postprodukčního studia Playground i další aktivity jako například vývoj software VirtualRig nebo fotobanku s obrázky oblohy Sky textures.
A teď trochu kritiky
Po všech pochvalách se musím ale přiznat, že třeba úplně nerozumím tomu, proč je hlavním tématem zvolen CI (správně by se asi mělo psát CID) pro kanceláře. Dostal totiž v čísle pouhých 6 stran, přičemž z toho tvoří 2 strany úvodní ilustrace a 2 strany tradiční hodnocení log. Stejný prostor má v časopise například rozhovor se zástupci písmolijny Type Together. Celkově mi připadá, že hlavní téma ve Fontu zabírá stále méně a méně prostoru. To nemyslím ve zlém, další obsah, jak jsem již zmínil výše, je velmi zajímavý, ale s hlavním tématem již nemá mnoho společného.
Stává se pro mě trochu tradicí, že jakmile se dostanu někam do druhé poloviny Fontu, tak listování zrychlím a opět zpomaluji až k rozhovoru před koncem. Bohužel ani nový Font mě nedonutil tento návyk změnit. Novinky týkající se tisku etiket, tiskařských strojů, latexového či velkoplošného tisku mě úplně míjí. Asi nejsem ta správná „cílovka“.
Ještě něco dalšího…
Veronika Burian a José Scaglione, kteří založili v roce 2006 písmolijnu Type Together, odpovídají na otázky týkající se tvorby fontů a jejich prodeje. Soutěž Louskáček 2009 pak v rozhovoru rekapituluje šéf Art Directors Clubu, Eda Kauba. Dvojicí recenzovaných knih je Data Flow (o vizualizaci informací) a průvodce grafickou úpravou Layout. A konečně v rubrice „krok za krokem” najdete výbornou kampaň pro restauraci La Degustation od Leagas Delaney.
Kompletní přehled toho, co v novém Fontu najdete, si můžete přečíst zde. Koupit si jej pak můžete u těchto prodejců či rovnou předplatit zde.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/font-110-kancelarsky-software.html
18.05.10