„Grafický design má mnoho společného s reklamou“, neboť „jde o záměr definovaný klientem a následně pouze vyjádřený umělcem“. Nebo: „design je sám o sobě názorem, stanoviskem, komentářem, ale také druhem určité sociální odpovědnosti“. To jsou úvodní slova knihy Grafický design – základní pravidla a způsoby jejich porušování. Samotné vizuální zpracování knihy vypovídá o tom, že berete do ruky publikaci věnovanou grafice.
Kniha je členěna do pěti kapitol a obsahuje dvě přílohy, přičemž předmluva vysvětluje, co si pod pojmem grafický design představit a v úvodu je popsáno 20 pravidel pro vytvoření dobrého designu.
První čtyři kapitoly se věnují jednotlivým prvkům grafického designu (formě a prostoru, barvám, písmu a obrazům). Pátá kapitola je pak závěrečnou syntézou, jak spolu tyto součásti fungují dohromady, aby tvořily celek. V přílohách najdeme opět rekapitulaci rad pro designéry i jednotlivé důvody, kdy se těmito radami neřídit.
Kniha může působit trochu učebnicovým dojmem, neboť minimálně jedna dvojstrana je vždy věnována jednomu tématu. V horní části je jednoduše, leč velmi precizně, vysvětlena a popsána daná problematika a zbytek prostoru je pak věnován samotným názorným ukázkám či ilustračním obrázkům.
Jediná škoda je ne příliš vhodně zvolené světle šedivé písmo výkladové části, které je náročnější na čtení.
Těžko říci, která část mě zaujala víc, neboť z každé jsem si něco odnesla či připomněla, jak věci fungují. Zaujala mě prostě kniha jako celek – dobrá orientace, příjemný styl výkladu, nepřeberné množství praktických ukázek z celého světa.
Publikace „Grafický design“ je nabita informacemi a je vhodná nejen pro začátečníky, ale i pokročilejší designéry, které může zajímavě inspirovat.
Kniha vás donutí zamyslet se např. nad tóny a teplotou barev, velikostí, rozestupy a styly písma, logikou zarovnávání textu, aktivním a pasivním prostorem a dalšími detaily grafikovy práce. Poodhalí symboliku barev a tvarů, vnímání prostoru nejen z hlediska objektů, ale i barev. Zkrátka vám pomůže pochopit zásady typografie a sazby, i to, proč a jak se dají porušovat.
Grafický design
Základní pravidla a způsoby jejich porušování
Autor: Timothy Samara
Formát: 203×254 mm
Počet stran: 272
Vazba: brožovaná
Nakladatel: Slovart
Cena: 499 Kč
Autor recenze: Hana Major Sládková
Design portal
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/kniha-graficky-design-slovart.html
15.02.11