V pondělí 28. ledna 2008 vypustila Grada Publishing na trh knihu od Václava „Upíra“ Krejčího o návrhu uživatelských rozhraní. S autorem jsme se seznámili v nedávném rozhovoru, pojďme se podívat jak dopadla kniha.
Pokládám knížku na stůl. Na první pohled je znát, že jde o víc než jen o upravenou diplomovou práci – tvrdá obálka, kvalitní vazba, dvěstě celobarevných stránek formátu B5 na lesklém křídovém papíře, naspod pohupující se všitá záložka. Už tyto detaily dávají najevo, že se nejedná o paperback, který po přečtení zmizí v nejvzdálenější poličce zaprášené knihovny.
I po otevření je znát, že je forma nad průměrem příbuzných publikací na našem trhu. Vašek pro jistotu vysázel knihu sám a je znát, že si s přípravou dal práci. Prolistujete-li letmo několik stránek, zjistíte, že je každá stránka uspořádaná velmi přehledně, okamžitě vás vtáhne do děje a s trochou nadsázky by se dala přiřadit jako další zářez do portfolia GUI, které kdy Upír vytvořil.
Vašek sám v knížce zmiňuje, že nemá rád suché texty a proto nenajdete jedinou stránku (mimo obsahu a rejstříku), která by neobsahovala alespoň jeden obrázek, ať už jde o náčrtky, postup tvorby nebo dobré a špatné příklady z praxe.
Kniha je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V té první, teoretické, autor vysvětluje proč je správně navržené GUI důležité a jak bychom měli při jeho návrhu postupovat, respektive nad ním přemýšlet. Jako příklady jsou uvedeny rozhraní operačních systémů a rutinně používaných aplikací. V jednotlivých kapitolách je několik užitečných doporučení z praxe, které vám pomohou nad návrhem přemýšlet více do hloubky a předejít mnoha častým chybám, kterým se za normálních okolnostech vyhnete až po dlouholetých zkušenostech. Právě praktické zkušenosti jsou to, co se autor nebojí předávat kde jen to jde – každé doporučení je doplněno důvody, každý nový termín o vysvětlení, každá suchá teorie o příklady z praxe a odkazy na obsáhlejší zdroje.
Po přečtení první kapitoly budete mít pocit, jako byste se návrhem GUI zabývali už dlouhá léta. Budete mít množství zajímavých zkušeností a tipů jak vyjít vstříc vzhledu i funkci navrhovaných rozhraní, jak ušetřit práci uživatelům i programátorům… a vlastně hlavně i sami sobě.
Praktická část se skládá z úvodu a pěti projektů – návrhu a „rozhýbání“ kalkulačky, návrhu tabulky „Etch-a-sketch“, informačního panelu, puzzle a skinu pro ICQ. První dva projekty jsou obsaženy přímo v knize, zbylé tři jsou, společně se zdrojovými soubory, k dispozici na adrese www.photoshopguidesign.com.
Všechny příklady v knize jsou vytvářeny v anglické verzi programu Adobe Photoshop 7. V úvodu je proto rozepsáno proč právě tento program, proč právě tato verze, proč právě tato jazyková mutace a hlavně proč se ani s novější českou verzí nemusíte ničeho bát. Každý projekt je probrán krok po kroku včetně screenshotů s šipkami a popisky co, kdy, kde, jak, kam, proč a proč ne jinak.
Projekty jsou pouze vodítky, při jejihž návrhu se naučíte nové efektivní postupy práce v Photoshopu a související činnosti jako je tvorba ikony aplikace, výběr vhodných fontů a barev, příprava podkladů pro programátory nebo naleštění ve stylu Web 2.0.
Na celkovém dojmu se výrazně podepsalo celkové zeštíhlení knihy o celých sto stránek. Je na první pohled zřejmé, že kniha měla původně obsahovat všechny projekty, což ostatně potvrzuje i zářijový rozhovor. Zdrojová data ke stažení na webu jsou elegantní řešení, ačkoliv nemyslím, že by si kniha s cenou 499 Kč, nezasloužila přiložené CD. Určitě by také neškodila větší pozornost korektora, kterému uteklo několik překlepů, naštěstí jen kosmetických. Kniha obsahuje i několik faktických chyb nebo přinejmenším diskutabilních tvrzení, která jsou zapřičiněna co nejpochopitelnějším výkladem některých těžko uchopitelných témat (například tradiční vysvětlování pojmů DPI nebo design). Chyb je naštěstí v knize jak šafránu, zvlášť ve srovnání s tuzemskými překlady odborných knížek.
Na našem trhu jde o velmi zajímavý počin, který já osobně založím v kanceláři do knihovny hned vedle bible „Nenuťte uživatele přemýšlet“ od Steva Kruga. Podobně čestné místo bych doporučil i grafikům jakýchkoliv počítačových aplikací, webovým grafikům a určitě by se neztratila ani v rukách programátorů nebo „normálních“ grafiků běžně pracujících s Photoshopem. Profesionálům pomůže utřídit myšlenky a objevit nové postupy a funkce v Photoshopu. Pokud někdo z vašeho okolí hledá jak by s grafikou na počítači začal, knížka ho do začátku hodně naučí, aniž byste mu museli pořád stát za zády.
Knížku můžete koupit na webu Grada Publishing. Bližší informace o knize, včetně ukázek a podkladů, najdete na webu http://photoshopguidesign.com/. Více informací o autorovi knížky najdete na jeho webu, v tiráži serveru Grafika nebo v rozhovoru pro Designportal.
Jiří Sekera
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/photoshop-gui-kniha-recenze.html
12.02.08