Těm, kteří se nezajímají jen o tvorbu krásných a moderních logotypů, ale i podstatou vzniku značek samotných bych rád doporučil knihu od Matthewa Healeyho – Co je Branding?. Autor v knize zkoumá řadu různých oblastí, které složitá disciplína brandingu zahrnuje. Poskytuje seriozní popis jeho jednotlivých prvků (positioning, vyprávění příběhu, design, stanovení ceny a vztahy s veřejností), kde jej lze aplikovat (produkty, služby, organizace, lidé a místa) a čeho jím lze dosáhnout.
V knize se dozvíte, že kvalitní a dobré logo je jen zlomkem úspěchu toho, kdo ho užívá. V současné globalizaci by se měl zvyšovat i význam samotného brandingu. Fungující značka není úspěchem jen designera, ale především lidí, kteří s ní pracují a reprezentují ji.
Několik kapitol Vás provede samotným vznikem značky – od idey, positioningu, názvu, přes logotyp, až po samotnou ralizaci. Dozvíte se, proč skvělé názvy jako Google, Corn Flakes či FedEx se cítí ohroženi nad ztrátou svého jména, nebo proč vývoj obalu Gilette stál několik desítek milionu dolarů.
Další část knihy pak obsahuje několik Case Studies známých společností. Některé začínaly pod hlavičkou reklamních agentur, jiné jako grafická studia a další se přímo profilují jako odborníci na branding.
Analýzy se soustředí jak na know-how designu, tak na teorii. Tato část knihy zároveň poskytuje inspiraci designérům a dalším profesionálům. Přestože psal knihu zahraniční autor, dozvíte se, jak například vznikal design obchodů pro značku Oskar (dnes Vodafone). Interbrand jako jedna z nejznámějších společností Vás zase seznámí se vznikem značky AT&T.
„Co je Branding?“ je zkrátka kvalitní kniha popisující vznik značky od jejího počátku, až po finální realizaci a její výsledky. Komukoli, kdo se věnuje brandingu – tvoří loga, vymýšlí názvy, strategii, positioning by tato publikace v knihovně rozhodně chybět neměla. Není to jen snůška grafické inspirace, ale i kvalitní nástroj pro hlubší studium celé této disciplíny.
Knihu v českém překladu vydalo nakladatelství Slovart a stojí Kč 399,-
Co je branding
Autor: Matthew Healey
Nakladatelství: Slovart
Počet stran: 256
Formát: 170 x 220 mm
Cena: 399 Kč
Miloslav Nosovský
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/recenze-kniha-co-je-branding.html
09.12.09