Přiznám se, že mi ročenka Unie grafického designu ležela na stole pěkných pár dnů, než jsem se odhodlal se do ní podívat a pěkných pár týdnů, než jsem se odhodlal o ní něco napsat. Úvodem řeknu to, co je většinou závěrem recenze – ročenka je poměrně dobrá a rozhodně stojí minimálně za prolistování.
Zdroj: Design portál
Výborná úprava Štepána Holiče
Zamýšlím se nad tím, co je vlastně smyslem takové ročenky, osobně bych spíše uvítal, kdybych mohl díla jednotlivých členů Unie zhlédnout na unijním webu, nechat si je tam roztřídit dle oborů, filtrovat dle data atd. Na druhou stranu je mi jasné, že tvořit na unijním webu alternativu k Behance by asi těžko někdo zasponzoroval a druhá věc je, že dost pochybuji o tom, že by tam členové aktivně vkládali svoje práce a aktualizovali portfolia.
Smyslem ročenky je tedy předvést tvorbu svých členů, a to pokud možno v co nejlepším světle. A to se myslím podařilo.
Zdroj: Design portál
K samotné publikaci, jejíž tvorbu měl na starosti Štěpán Holič ze studia Lemon design, je třeba říct, že je velmi hezky zpracovaná. Obálka je vytištěna na metalickém papíře a vnitřní strany jsou vysázeny písmem Tabac Slab a Union. Ročenka má kolem 80-ti stran, přičemž na několika úvodních stranách jsou texty Filipa Blažka, Martina Peciny a Ondřeje Kafky. Najdete tu samozřejmě i kodex UGD.
Obsahová část je rozdělena do šesti částí:
– loga a vizuální styl
– tiskoviny a plakáty
– knihy a periodika
– reklama a kampaně
– web a multimédia
– 3D a obalový design
Zdroj: Design portál
Poměrně kvalitní obsah s několika otazníky
Stránky jsou uspořádány přehledně a chytře. Vizuálně hezčí projekty získávají celou stránku a ty méně podařené se o prostor dělí s dalšími projekty. Popisky jsou stručné a jsou umístěny ve spodní části stránky, takže nenarušují obrazovou informaci.
TroZarazil mě trochu abecední seznam prezentací. Přiznám se, že mi není úplně jasné, proč v ročence chybí prezentace tolika členů Unie, proč mají někteří členové v ročence dvě práce a někteří devět, proč není v ročence uveden alespoň seznam všech členů. Je třeba ještě dodat, že se jedná o první ročenku Unie, její členové tak mohli zveřejňovat veškeré svoje práce, bez časového omezení doby jejich vzniku.
Zdroj: Design portál
Unie grafického designu není organizace, která by si svoje členy vybírala podle kvality prací. Tím více mě překvapila poměrně velmi dobrá úroveň velké části vybraných ukázek. Těch slabších věcí je pomálu a ročenka jako celek působí překvapivě kompaktně. Samozřejmě je mi jasný fakt, že za to může z velké části i výborná grafická úprava.
Jak už jsem napsal v úvodu, ročenka Unie grafického designu rozhodně stojí za investici 89 korun a prolistování. Sám sebe si neumím moc představit v situaci, že bych ji zase někdy vytáhl z knihovny a jen tak si listoval, ale to myslím ani nebylo cílem autorů. Pokud bylo jejich cílem se dobře předvést a udělat dobrý první dojem, tak to se myslím beze zbytku podařilo.
A určitě se těším na další ročenku (či dvouročenku), která slibuje omezení zobrazených prací právě na období od vydání této první ročenky.
Zdroj: Design portál
Ročenka Unie grafického designu
Výběr prací členů sdružených v Unii grafického designu
Autor: Unie grafického designu
Formát: 21,9 x 27 cm
Počet stran: 80
Rok vydání: 2012
Cena: 89 Kč
Knihu si můžete zakoupit na Font.cz
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/rocenka-ugd-2012.html
26.11.12