Právě probíhající filmový festival Mezipatra se v ulicích prezentuje silným a působivým vizuálem. Přinášíme Vám rozhovor s autorem vizuálu, kterým je český grafický designér Jan Kolář.
Jan Kolář obdržel Národní cenu za design, je autorem vizuálního stylu Pardubic, Olomouce a Královéhradeckého kraje a řady komerčních realizacích.
Mezi jeho čerstvé úspěchy patří prvenství v soutěži na logo Sčítání lidu. Tématem letošního jubilejního ročníku Mezipater je „III. světová válka pohlaví“.
Explikace autora:
Logotyp je koncipován jako dva bloky textu složené do tvaru schodů (patra). Typografie je doplněna grafickým prvkem černých proužků.
Tyto proužky vyjadřují:
a) Filmové pásky (film)
b) Cenzuru v textu (queer)
c) Statistický procentuélní graf (4%)
d) Pohyb (výškoměr)
e) Patra (Mezipatra)
Kompletní vizuál můžete zhlédnout zde.
Základní logotyp má pak dále dvě verze. Verzi výroční, která je doplněna římskou desítkou (desátý ročník), která zároveň symbolizuje přeškrtávající křížek nebo osobu X. Verzi zjednodušenou pouze s nápisem „Mezipatra“.
Celý grafický styl je navržen jako pouze černobílý, neboť tato barevnost nejvíce vystihuje tradiční filmovou vizualitu. A také poukazuje na queer aspekt, tedy něco rebelujícího, nekonvečního a potemělého.
Jak jsi se k zakázce dostal?
Před dvěma lety jsem už dělal jeden návrh na ročníkový styl (přikládám v příloze). Ten rok se hodně mluvilo o boji farmářů proti zvýšenému výskytu homosexuality u ovcí, ročníkové téma tehdy bylo „buřičství“. Navrhl jsem tedy i jako reminiscenci na známý film Zkrocená hora teplou ovci jako kovboje. Bohužel byl vybrán méně vyhraněný návrh. Myslím ale, že motiv se snad líbil řediteli Mezipater Aleši Rumpelovi, protože mě letos oslovil abych navrhl letošní téma „válka pohlaví“.
Budeš dál s festivalem spolupracovat nebo tvoje práce skončila vytvořením vizuálního stylu?
Ta práce se dělí na dvě polohy. Vizuální styl festivalu, tedy logo, web, korespondeční tiskoviny apod. zůstanou na stálo. Co se mění každý rok je téma festivalu a s ním příslušně zaměřený vizuál. Zda-li budu vyzván k tomu, abych navrhl i příští ročník závisí na tom jestli si to budou zadavatelé přát, dále na ročníkovém tématu a v neposlední řadě i na mé časové kapacitě. Práce pro Mezipatra kromě návrhu čítá (až na katalog a bannery) kompletní DTP desítek konkrétních výstupů.
Předpokládám, že jako autor vizuálního stylu tě zajímá jak na tvoji práci navázali další. Znělku festivalu letos vytvořil Mark Ther. Jak jsi s ní spokojen?
Znělka je celkem fajn, trochu intelektuální, nicméně na rozdíl od plakátu nemusí znělka propagovat, takže ta odbočka do nejednoznačnosti je zde myslím na místě. Líbí se mi moc rovněž i návrh cen od Dana Pošty a Zdeňka Vacka – v minimalistickém tubusu (kaleidoskopu) plovoucí černé křížky.
Filmových festivalů je i u nás, v české kotlině poměrně hodně. Zabýval jsi se při návrhu otázkou jak se odlišit od ostatních festivalů, nebo u tak vyhraněného festivalu jako je Queer to nepovažuješ za důležité? Existují názory, že cestu na tento druh festivalů, by si diváci našli ať už by měli vizuál jakýkoliv.
Souhlasíš s tím?
Je asi pravda, že queer návštěvníci festivalu si na nový ročník cestu najdou i bez výraznější propagace. Pak je tu ovšem většinová populace tedy heterosexuálové o jejichž pozornost myslím stojí za to usilovat třeba výrazným vizuálem. V tomto jsou Mezipatra celkem úspěšná, včera jsem mluvil s ředitelem Alešem a hlásil mi, že letos je zatím rekordní počet návštěvníků, očekává se hodně přes 10.000 diváků. Z toho si myslím, že přibližně každý druhý je tzv. „normál“. Osobně si myslím, že toto je právě nejlepší cesta integrace menšin mezi většinovou společnost. Fajn filmy, výstavy, přednášky pro všechny mi jsou sympatičtější než duhové vlajkonošství za každou cenu. Snad návod i pro jiné menšiny.
Odlišitelnost vizuálu od propagace jiných festivalů v případě Mezipater řeší i to, že každý rok je jiné téma, kterému je celý vizuál přizpůsobený. Nenudí tedy skalní příznivce a zaujme tématem nové diváky. Abych to shrnul, tak já osobně příliš nerozlišuju mezi komerčním a nekomerčním zadáním. Obojí má za účel navázat vizuální kontakt. Zjednodušené vymezení, že komerční je to, co musí tupě prvoplánově prodávat a nekomerční je to, co je pouze bez účelu hezké, a jen „pro zasvěcené“ nesdílím. Hlavní je myslím většinou myšlenka, nápad, když není nepomůže sebevětší bublinová sleva ani místní lakování černé na černou :). Viz vizuál festivalu FebioFest, naposledy jsem zaregistroval jakési motýlky jak z letáku pro Haribo.
Bezmyšlenkovitost je myslím typickým rysem kampaní, kdy festivalový vizuál dělá agentura, která festival sponzoruje, přitom to není otázka peněz, protože například pro Mezipatra my všichni externisti děláme za vyloženě symbolický honorář.
Souhlas. V případě letošních mezipater navíc ty čísla mluví za vše. Osobně bych si přál, kdyby se takových vizuálů u nás realizovalo více. Děkuji za rozhovor.
Na závěr připojuji několik odkazů:
http://www.mezipatra.cz/2009/forum/vizual.html
http://www.mezipatra.cz/2009/o-festivalu/jan-kolar-vizual-mezipater.html
http://www.czechdesign.cz/index.php?status=c&clanek=1942âŠ=1
http://www.designcabinet.cz/x-queer-filmovy-festival-mezipatra-2009
http://www.designcabinet.cz/darek-k-jubileu-mezipater-nove-logo
http://www.colourplanet.cz/60078-bude-znelka-k-mezipatrum-uchylna
Lukáš Veverka
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/QUEER-Film-Festival-Mezipatra.html
04.11.09