Logo vnímám jako značku (symbol) a logotyp (typograficky zpracovaný název). Sílu loga vidím v tom, že nám umožňuje kombinovat oba prvky a zároveň používat každý z těchto prvků samostatně. Logo, které toto neumožňuje považuji za špatné.
Ale znáte to, loga nejsou dobrá nebo špatná, vše je jen o dobrém nebo špatném používání. A tak kolem nás mohou úspěšně fungovat i velmi špatná loga.
Nejprve nutno poznamentat, že nevidím nic špatného na faktu, že existují loga, jenž jsou tvořena jen jedním z těchto dvou prvků. Ideální, nebo chcete-li nejchytřejší, je postupem času přestat používat kombinaci logotypu a značky a používat pouze symbol odproštěný od logotypu. Což si ovšem mohou dovolit především zavedené značky. Apple a Nike k tomu dospěli a bez problému fungují.
Fungovat pouze s logotypem (IBM, Microsoft, Siemens, Nokia a řada dalších) považuji za méně štastné, ačkoliv je to pravděpodobně nejrožšířenější.
A vytvořit logo, které obsahuje oba dva prvky (BMW, Škoda, Orange, CzechPoint, Lucky Strike) které jsou spojeny v nerozdělitelný celek považuji za nejméně šikovné. Nevidím v tom žádnou výhodu (snad krom estetické), jen spoustu nevýhod. To ovšem neznamená, že by se mě tyto ‚siamská dvojčata‘ po grafické stránce nelíbily.
A popravdě řečeno jsem i některá loga tohoto typu sám porodil.
Lukáš Veverka
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/Siamska_dvojcata.html
25.03.08