Neuplynul ani rok a BESIP uznal chybu při redesignu svého loga a vrací se k logu starému. A důvod tohoto kroku je nasnadě. Nové logo nebylo pro BESIP aplikovatelné tak, jak by si přál, nebo spíš jak byl zvyklý. Do karet moc nehrála ani kritika podobnosti s logy volebních kampaní prezidenta Obamy a celková koncepce s naprosto nesmyslným sloganem. I zde na Design portálu jsme upozornili na špatnou aplikovatelnost a nesmyslnou změnu řadu let silně fungujícího loga.
Sto tisíc v háji
Nejvíce je s podivem, že logo zpracované za 100.000 Kč vlastně nesplňovalo ani základní potřeby pro propagaci značky. Proč se u toho nikdo nepozastavil, když už se jednalo o tak velkou částku? Nebylo to vidět už ve zpracovávaném brand manuálu? Jak by vlastně mělo být zpracované logo za 100.000 Kč?
A právě na aplikaci si nové logo vylámalo zuby. BESIP se ve svém prohlášení zmínil jen o mobilních aplikacích, kde byl problém s proporcemi a čitelností. Ve skutečnosti ale byl problém na více frontách. Nejvíce na sítotiskem tištěné drobné reklamní předměty a reklamní předměty prohnané gravírovací linkou. Stále je ale ostudou tvůrčího studia, že jejich vítězný návrh, který sice prošel vedením, neprošel ani základní výrobou na firemní materiály. Ty, které měly nahradit ty staré a kterých bylo hodně naskladněno a také které se dále hojně používají (nejvíce školství).
Rok staré logo, které se již nebude používat. Foto: BESIP
Další redesign zdarma
A co bude nyní? Vedení BESIPu se rozhodlo pro decentní redesign „starého“ loga, které jim, a nevím proč, zdarma redesignuje autor původního a funkčního loga Karel Míšek.
A finanční zodpovědnost? Kdo ponese zodpovědnost za schválení loga? Kdo vrátí vyhozené peníze za likvidaci starých aplikací a nákup nových? A v případě BESIPu tu nemluvíme jen o 100.000 Kč za nějaký paskvil s názvem logo, ale o milionech za celkovou změnu, která vlastně ani neproběhla ještě celá. Byl to opravdu špatný tah vedení BESIPu, nebo dobrý obchodní tah vedení pro dodavatele?
Pravdu se sice jen tak nedozvíme, ale hlavní je, že si Besip uvědomil, že žádná doba není vhodná na změnu loga, které bez problémů funguje přesně tak, jak má. Pravý opak totiž často končí takto :-)
Besip by měl být odstrašujícím příkladem všech velkých firem, které nepromyšleně změní svou perfektně fungující značku za „moderní“. To nejsou vyhozené peníze jen za nějaké logo, ale i vyhozené peníze za novou propagaci a vyhození té staré. A při chybném rozhodnutí zase krok zpět a další zbytečný výdej.
Autor článku:
David Kotulán
I am a graphic designer and production designer, no graphics schools, universities and courses. Self-taught from scratch to here :-) „The school or teacher does not teach talent and interest“
Design portal
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/besip-opet-meni-logo.html
25.04.12