O tom, že soutěž na nové logo České republiky nedopadla nijak, respektive skončila tak, že porota žádné logo nevybrala už toho bylo napsáno hodně a asi nemá smysl to zde nyní opakovat. Co ovšem smysl má, je poukázat na kvalitní práce, které se v této soutěži objevily. Jednou z 384 přihlášených prací byl i návrh studenta Ateliéru grafického designu na FaVU v Brně Jiřího Chlebuse, na který bych vás rád dnes upozornil několika ukázkami a krátkým rozhovorem.
Explikace značky
Úkolem značky je nezaměnitelně vizuálně důstojně reprezentovat destinaci České republiky pro zahraniční styk. Symbol je navržen tak, aby vyjadřoval bohatou historii země, byl barevně i tvarově přitažlivý, dokázal obstát u veškerého polygrafického zpracování a nabízel řadu kreativních řešení ve zpracování následného vizuálního stylu destinace.
Charakteristika symbolu
Užití trojúhleníku jako dominantního prvku značky má kořeny ve státní vlajce ČR a tvar symbolu je odvozen od zlaté koruny, která se objevuje také na velkém i malém státním znaku. Bohatství republiky je pro zahraniční styk tedy mimo jiné výjádřeno asociací na naši národní kulturní památku – české korunovační klenoty. Tři výběžky koruny znázorňují územní rozdělení destinace na Čechy, Moravu a Slezsko. Jejich různé směry podporují myšlenku republiky jako křižovatky Evropy. Jednotlivé vrcholy i vnitřní geometrické tvary symbolu asociují věžičky rozmanitých kulturních památek české destinace, zejména stověžaté Prahy.
Symbol obsahuje nákres státní vlajky vyvedené ve státních barvách v přesném složení. Obsahuje geometrické tvary v ojedinělé kompozici, kterou nepoužívá žádná konkurenční destinace, díky čemuž je značka 100% odlišitelná.
Tvůj návrh se mi velmi líbí. Jediné co mi tam trochu nesedí je nápis „Srdce evropy“. S tou korunkou mi to nějak nesedí. Čekal bych spíš něco co se vztahuje k použitému symbolu anebo klidně nic… Použití toho nápisu byla povinost?
Zadavatel neměl ve sloganu destinace vůbec jasno (jinými slovy chtěl obdržet kromě značky i návrhy sloganů), takže jsem si stanovil jednoduché kritérium – dvouslovný popisek, na jehož obsahu v tuto chvíli nezáleží.
Bylo totiž nanejvýše jasné, že se claim ve finále bude měnit. Pravdou je, že kupříkladu „Křižovatka Evropy“ by k tvarosloví symbolu seděla asi lépe, ale neměla by již takové emoce. Nicméně claim by dle mého názoru měl být zadavatelem
fixně definován na základě několika důsledných průzkumů trhu, protože tuto operaci může i sebelepší grafik jen těžko nahradit. V prezentaci pak samozřejmě nechyběly i verze značky bez claimu.
Kolik ti vzala soutěž času?
Na zpracování návrhů měli zájemci měcíc. Já se do práce pustil hned, jakmile jsem se o soutěži dozvěděl, čili cca 3 týdny práce.
Soutěž skončíla, logo nebylo vybráno. Jaký v tobě zůstává pocit?
Samozřejmě rozhořčení. Je nesmysl, aby se u 384 došlých návrhů nenašla alespoň desítka dostatečně kvalitních, ze kterých by mohli ocenit kupříkladu druhé a třetí místo.
Každý návrh musel být proveden na pevných tuhých podložkách, nejčastěji tedy plast + samolepka, k tomu A4 brožura s ostatními aplikacemi (v mém případě 27 stran) a v neposlední řadě CD/DVD.
Někteří soutěžící pak mohli investovat také do zakoupení speciálních písem a kvalitnějších materiálů prezentace. I bez tohoto bonusu jsou náklady soutěžících dohromady v řádech statisíců, uvědomuje si to i zadavatel?
Jakým způsobem jsi se dozvěděl o výsledku soutěže? Komunikoval s tebou někdo z agentury Czech Tourism?
Výsledek ohlásila agentura prostředníctvím TZ na svém webu, poté přišlo i písemné vyjádření poštou.
Kde vidíš hlavní problém toho, že soutěž nedopadla vlastně nijak?
Těch problémů tam bylo zřejmě hned několik. V první řadě to bylo samotné zadání, které nebylo zcela jasné. Ve výsledku proto generovalo desítky dodatečných dotazů ze stary zmatené veřejnosti.
Hlavní problém spočíval také v samotných názvech logotypů a sloganů (měla být navržena česká a anglická verze). Agentura zřejmě očekávala v návrzích syntézu slovních kreací s notnou dávkou domýšlivosti,
ze které by teprve určila, jak se bude naše destinace vlastně jmenovat. V mém případě elektronická komunikace s agenturou nefungovala, odpovědi na několik mailů se mi nedostalo. Telefonicky jsem se dozvěděl v mluvené formě to, co bylo v zadání.
Když bude vypsána další soutěž, půjdeš do toho?
To se bude odvíjet od míry změny v zadání soutěže a také v tom, zda-li budou v porotě zastoupeni odborníci na GD. Taky je otázka, zda-li je potřeba tu soutěž honorovat milionem korun,
zejména v případě, kdy se jednalo o návrh značky a vizuální styl měl být předmětem dalšího výběrového či jiného řízení (proč to oddělovat? proč ne třeba dvoukolovou komplexní soutěž?).
Nejasné zadání a vysoká odměna v našem prostředí prostě generuje řadu otázek a pochybností, což se projevilo i v malé účasti profesionálů. Nebýt studentem GD, který vidí alespoň malinkou útěchu v tom,
že svou případnou neúspěšnou práci vystaví na školních klausurách a poté zasadí mezi ostatní práce do portfolia, tak i přes tu odměnu a zastoupení několika odborníku v porotě velmi váhám, obzvláště když
už tady máme ty „bubliny“, které jaksi upadly v zapomění a je to jen další indicie k jisté pochybnosti o postavení GD u nás vůbec. Není se tedy čemu divit, že soutěž řadu grafických designérů a studií odradila.
Díky za rozhovor!
Další ukázky loga najdete na Behance.
Zdroj a foto:
Jiří Chlebus
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/cesko-logo-chlebus-soutez.html
16.01.12