Existují Asijské hry, Panamerické… ale Evropské? Ano, je to tak. Zrodila se „kontinentální olympiáda“. První hostitelskou zemí se v červnu příštího roku stane Ázerbájdžán a místo konání bude hlavní město Baku. Takovéto mimořádné, a jistě drahé, sportovní setkání se neobejde bez nápadité a dobře propracované kampaně. Logo a nový vizuální styl nového projektu navrhlo londýnské studio SomeOne. Nejdůležitější roli v něm hraje granátové jablko…
Logo. Zdroj: baku2015.com
Ambice na samé hranici s Asií
Baku patří k nejrychleji rostoucím ekonomikám v Evropě, neúspěšně se ucházeli o pořádání Letních olympijských her 2020, a tak měli určitě ázerbájdžánští pořadatelé radost z nedávného rozhodnutí Evropského olympijského výboru. „Chceme být průkopníky a nechceme mít přesnou kopii olympijských her,“ řekl před volbou předseda EOV Patrick Hickey.
Představení nového loga. Zdroj: youtube.com
Animace loga. Zdroj: youtube.com
Inspirace granátovým jablkem
Autoři loga ze studia Someone vycházeli z tradic i současnosti Ázerbájdžánu. „Při návštěvě Baku jsme byli ohromeni krásou města, kulturním dědictvím všude kolem a přírodou. Inspirovalo nás to k vytvoření granátovníku jako hlavního prvku her Baku 2015,“ řekl spoluzakladatel a výkonný ředitel studia Someone Gary Holt.
Aplikace loga. Zdroj: someoneinlondon.com
Aplikace loga. Zdroj: someoneinlondon.com
Co na to profesionálové?
Hodnotit sportovní identitu je pro mě obtížné, protože sport nesleduji. Jako designér jsem si však nemohl nevšimnout, že sportovní události – a zejména ty v postkomunistických zemích – často mají dost přiblblý vizuální styl postavený na samých klišé; z tohoto pohledu je identita pro Baku příjemná změna.
Bez sportovního kontextu je to ale průměrná školní práce, která nenabízí nic objevného, originálního. Ostatně sami organizátoři identitu popisují nicneříkajícími slovy „dynamická“ a „svěží“. Možná je to to nejlepší, na čem se ázerbájdžánští organizátoři dokázali shodnout, těžko říci.
Celkové hodnocení: Pro mě to ale není ani palec dolů, ani palec nahoru, ale protože to Design Portal neumožňuje a Martin chce jasnou odpověď, dávám tedy 51 % pro ano a 49 % pro ne. (To jedno procento navíc je za použití rodiny písma Adelle od TypeTogether.)
Filip Blažek
designiq.cz
Zdroj fotografie: linkedin.com
Pokud hádám správně, logo vychází ze znaku samotného Azerbajdžánu. Jak tvarově (jde o kulaté logo), tak barevně, tzn. žlutá, modrá, červená, zelená, tak z něj vychází i dle pojmenování „Azerbajdžán – země ohně“, jelikož se ve znaku veprostřed objevuje plamínek. Kudrlinky, vlnky by mohly znamenat to, že zemi omývá Kaspické moře.
Logo je za mě velmi povedené po technické stránce, na druhou stranu mi chybí jakýkoliv znak sportu. Ačkoliv si myslím, že logo by vždy mělo trošku evokovat to, co je za oním logem, mělo by vystihovat podstatu věci, což zde grafici nedokázali, přesto hodnotím logo kladně.
Celkové hodnocení: Palec nahoru
Marian Kónya
Foto: facebook.com
Aplikace loga. Zdroj: someoneinlondon.com
Aplikace loga. Zdroj: someoneinlondon.com
Aplikace loga. Zdroj: someoneinlondon.com
Symboly hostitelské země
Prezentace Her v sobě spojuje 5 prvků, které jsou typické pro Baku a Ázerbájdžán: plamen, voda, bájný pták Simurg, koberec a granátové jablko.
PLAMEN:
Země je známá těžbou ropy a zemního plynu jako „země ohně“.
VODA:
Leží na pobřeží Kaspického moře.
SIMURG:
Mýtický létající tvor ze starých legend, posel mezi nebem a zemí.
KOBEREC:
Ruční výroba tkaných koberců patří ke kulturnímu dědictví UNESCO.
GRANÁTOVÉ JABLKO:
Symbolizuje plodnost a hojnost, je to důležitá součást místního jídelníčku.
V rozsáhlé kampani se samozřejmě pamatuje na velké formáty i drobnosti – TV spoty, plakáty, tiskoviny, výzdobu sportovišť, dresy, medaile, aj.
Už teď se mohou účastníci her těšit na kebab a šašlik.
Autor
Marcela Šromová
Zdroj úvodního obrázku: someoneinlondon.com
Design portal
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/evropske-hry-baku-2015-logo.html
02.10.14