V druhé polovině příštího roku zmizí současná loga Albertu a Hypernovy a nahradí je logo nové, které bude tyto dvě značky spojovat jedním vizuálním stylem. V dnešním článku si můžete přečíst jak hodnotí logo profesionálové – Jirka Kubík z WMC | GREY a Robert Štencl ze studia BastArt. Hlasovat, jak se vám nové logo líbí, můžete i vy.
„Zvolená barevná kombinace odkazuje k původním logům prodejen Albert a Hypernova. Tři ovály reprezentují tři různé budoucí formáty prodejen Albert. Modrá barva navazuje na grafiku současné značky Albert, žlutá vychází z loga Hypernovy a zelená vnáší do nového designu čerstvost,“ uvádí se v tiskovém prohlášení společnosti.
Současné logo:
Jirka Kubík, WMC | GREY, člen Art Directors Club:
Zrovna na začátku tohoto týdne se mi dostaly do ruky materiály s novým logem Albert. Nestačil jsem se divit. Říkal jsem si, že bych nechtěl být tím, kdo bude logo hodnotit. Nerad se totiž vyjadřuji o práci, o níž nemám valné mínění a neznám pozadí jejího vzniku. Neuběhly ani tři dny a už dělám přesný opak.
Takže to vezmu velmi stručně.
Současná podoba loga je velmi nepodařeným počinem z hlediska několika aspektů: barevnost, nesourodost písmen, kompozice a stavba piktogramu.
O barvách se nemusím rozepisovat, ať si každý udělá svůj vlastní názor.
Zajímalo by mě však, jak si tvůrce poradil s černobílou podobou loga. Předpokládám, že to brzy uvidíme.
Těm pozornějším jistě neunikla nezávislost (originalita) jednotlivých liter, které tvoří název. Mám pocit, jako by byla každá z jiného soudku, některá hubená a některá zas tlustá.
Kompozice piktogramu a názvu vede k tomu, že společnost Albert bude na obchodech méně výrazné než ostatní prodejci. Logo by mělo mít vytvořenou aspoň horizontální variantu, pokud tomu tak není. Sign making je věda a je potřeba ji znát a respektovat.
Pokud chtěl klient logo, které splňuje základní estetické požadavky, je výrazné a vhodné pro použití v mnoha různých kontextech, má smůlu.
Na závěr bych jen dodal, že jsem si myslel, že časy špatných značek velkých klientů jsou za námi. Takže se opět potvrdilo staré rčení. Myslet znamená ….. vědět.
Robert Štencl, Designer/ Creative Director, BastArt, člen Unie grafického designu:
Byl jsem vyzván, abych ohodnotil nové logo Albert a HyperAlbert (dříve Hypernova). Nedalo moc práce nalézt pár argumentu na podporu nové identity z dílny PR Ahold (vlastník prodejen).
Možná mnohé překvapím, ale logo není spatné. Je čitelné a hlavně adekvátní. Splňuje veškeré požadavky na logo obchodního řetězce orientovaného na obrat a zisk. Hledáte v prodejnách Albert kvalitu, nadstandardní otevírací dobu a servis, exkluzivní design interieru a vstřícný personál, pokladny bez front?
Asi ne. Proc by měli tedy mít logo, které slibuje něco jiného?
Nevím, jestli je nové logo dílem nějakého začátečníka. Nebo naopak protřelého, zkušeného a cynického profesionála, který ví, ze o výsledcích finálního výběru nového loga rozhodují v pretestech zákazníci, kteří nejlépe vyberou „nejlepčí“ logo (a jde jim svým návrhem vstříc).
Zkuste si porovnat loga a své pocity z nákupních zkušeností. U mě vede Spar, Delvita, Billa, na konci je Lídl. Albert je někde uprostřed.
Nemá smysl přemýšlet nad tím, že na přelepení štítu a výrobu světelných nápisů vynaloží Ahold desítky až stovky milionu korun (změna se zdaleka netýká jen ČR, my jsme zcela marginální trh). A že za zlomek této ceny by kdokoliv z čtenáru tohoto webu vytvořil lepší logo. Kvalitnější určitě, vhodnejší možná.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/hypernova-albert-nove-logo.html
16.11.07