Město Olomouc představilo tento týden nový jednotný vizuální styl jehož autorem je Jan Kolář z pražského Kolargrafik/studia. Veřejnou soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu vyhlásilo statutární město Olomouc v září roku 2007. V soutěži otevřené všem autorům se nakonec sešel úctyhodný počet 245 návrhů od 137 autorů.
Nové logo Olomouce:
Robert Štencl, Designer/ Creative Director, BastArt, člen Unie grafického designu:
Nejdříve rekapitulace… Magistrát statutárního města Olomouce (dále jen „Olomouc“, nebo „Město“) hledal a našel logo již jednou. Psal se rok 2004. Na nešťastném výsledku soutěže se podepsal fakt, že Olomouc chtěla logo včetně sloganu. Někdo vymyslel smysluplný slogan a nezajímavé logo, jiný zase zajímavé logo doplnil zoufalým sloganem. Většina grafiků asi slogan ignorovala a tím se ze soutěže diskvalifikovala. Vyhrál stupidní slogan ve spojení s velice špatným logem. K vidění na hrdém webu agentury
Mimochodem, v této agentuře pracují asi jasnovidci. Jak jinak si vysvětlit ty 3 bílé čtverce v červeném poli?
Město si naštěstí po 3 letech uvědomilo neúnosnost své stávající corporate identity. Vypsalo tedy soutěž novou, ve spolupráci s čerstvě zanikajícím Design Centrem ČR. Zadání tentokrát neobsahovalo podmínku vymyšlení sloganu… Soutěž měla adekvátní PR, přispělo 137 grafiků (a laiků), většina poslala více návrhů. Zadání bylo následující.
Poté nastoupila odborná porota. Vedle respektovaných veličin tuzemského grafického designu tam byl např. i šéf olomouckých technických služeb. Aplikovat ad absurdum tuto logiku věci by znamenalo, že příště nějaký grafik bude spolurozhodovat o výběru popelářských vozů…
V předkole byly vyřazeny absolutní úlety, v prvním kole cca 140 dalších návrhů. Do finále se dostalo 5 logotypů od 4 autorů.
Většinu přihlášených prací lze dle námětu rozdělit do následujících kategorií: hrátky s písmeny „O“, motiv červeno-bílé šachovnice, orlice na desítky způsobů, panorama města, architektonické detaily. Někteří autoři se s tím nemazali a rovnou zkombinovali i několik takovýchto motivů na ploše jednoho loga.
Z logotypů, které se do finále nedostaly, mě nejvíce zaujal návrh Radomíra Veselého.
Z poražených finalistů pak jednoznačně logo Terezy Urbáškové (m-ARK), kterému bych vytknul jen nešťastnou barevnost (pravé okno mi evokuje dánskou vlajku).
A pak je tu vítěz, Jan Kolář (Kolargrafik/studio). Logo je tak jednoduché a jeho proporce tak jasné a čitelné, že nemá smysl (myšleno pozitivně!) jej rozebírat.
Opět se potvrdilo, že v jednoduchosti je krása. Logo na mě působí nejefektněji zejména v aplikacích na červeném podkladu, kdy zaniká původní obdélníkový půdorys (tehdy totiž trochu připomíná logo známého prodejce automobilů).
A velice zajímavě vypadá při svislém užití, nepamatuji se, že by někdo v minulosti takto netradičně pracoval s logem (nejen města). Možná si zasloužilo trošku jiný, také „jednoduchý“, ale výlučnější font. Motiv šachovnice odkazuje na motiv orlice ze znaku Olomouce. Napadá mě kacířská myšlenka, že pokud by pan Kolář v olomoucké soutěži neuspěl, mohl své logo po přepsání názvu města uplatnit ve Znojmě…
Soutěž byla oficiálně vyhodnocena u příležitosti zahájení výstavy „Jednotný vizuální styl města Olomouce“ v Muzeu moderního umění. Výstava trvá do 15. 6. a na velkorysé ploše prezentuje většinu návrhů, které se dostaly do 1. kola soutěže.
Ukázky aplikace nového vizuálního stylu Olomouce:
Loga, která postoupila do druhého kola:
Další informace naleznete na oficiálním webu města Olomouce.
Design portal
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/olomouc-ma-nove-logo.html
16.05.08