Absolut vodka se objevila se svou printovou kampaní v roce 1979 a dnes je z ní ikona produktoveho designu, ikona tiskové reklamy, ikona marketingu, ikona večírků a kdoví čeho ještě. Nyní však dochází k zásadní změně.
Specifický tvar, dávka invence a čistá typografie – to je pro všechny Absolut Vodka. Kampaň, která kontinuálně probíhá od roku 1979, obsahuje cca 1510 originálních reklam a neustále přibývají další a další. Nápady se rodí oficiálně již přes 25let v hlavách kreativců TBWA. Během této nekončící kampaně jsme mohli zaregistrovat Absolut vodku v několika rovinách:
čistá krása lahve
Hollywood
města
umělci
perpektiva
a mnoho dalších nezařaditelných.
Hlavní motiv byla a je vždy lahev. Nyní však dochází k zásadní změně. Absolut layout je modifikován. Hlavní dominanta – láhev ustupuje a vzniká Absolutní svět â âIn an Absolut worldâ . V absolutním světě se jmenuje nová kampaň opět od TBWA. Kampaň bude spuštěna během léta. Začne v Německu a bude pokračovat přes USA do dalších zemí během tohoto roku a roku 2008.
Kampaň vyzývá zákazníky celého světa, aby diskutovali o současném světě. O událostech, tématech o problémech. Nové printy v podstatě nepostrádají nic z předchozí komunikace. Opět jsou to čisté vizuály s nápadem. Bohužel už postrádáji ten absolut vtip a míru originality.
Reakce na dění jako styl dnes už není ojedinělá. Dokonce I u nás byly náznaky možná si vzpomenete, například „Svět se zbláznil! Pivo Bernard“.
Škoda, že mizí tato ikona grafického designu. To jak komunikovala doposud bylo stále aktuální a stále zajímavé. Teď se Absolut vklíní mezi reklamy, které moralizují a poukazují. Jaký vliv to má na pozorovatele nelze zatím zjistit. Necháme se tedy překvapit, poučit či zamyslet jak úspěšná bude tato kampaň.
Poznámka:
Pozn. Koncept TBWA Absolut ovlivnila také řadu kreativců i nekreativců a po celém světě vzniká nespočetně parodií, které Absolut ikoně rozhodně,dle mého, neškodí.
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/absolut-vodka-reklamy.html
30.05.07