Není tomu tak dlouho, co jsem se potýkal s nedostatkem práce a tak jsem se rozhodl, přestože vím, jak to většinou chodí, zúčastnit se několika málo zajímavých tendrů. Velký objem veřejných zakázek na grafický design zadává právě agentura CzechTourism, která se zabývá podporou incomingové turistiky a propagací ČR ve světě. Agentura je dle mých informací částečně dotována státem, čímž bych si mohl myslet, že bude hájit zájmy ČR a maximálně podporovat propagaci naší země na určité vizuální úrovni 21. století.
Prvním tendrem, kterého jsem se zúčastnil byl návrh na propagační exterierové bannery pro podporu golfové turistiky. Připravil jsem dle mého názoru slušný koncept, který by měl šanci na úspěch a nastal problém – kde vzít logo ČR ve vektorech společně s grafickým manuálem? Nezbylo mi tedy nic jiného, než kontaktovat centrálu CzechTourism s prosobu o poskytnutí manuálu a logotypu ČR. Vzhledem k tomu, že v době nedávné bylo jako oficiální logo ČR vyhlášeno právě ono logo od pana Machka (bubliny všichni jistě znáte), zažádal jsem právě o toto logo.
O to více mne udivila reakce agentury, resp. jakési „sekretářky“, když mi do mailu přišla následující reakce: „Dobrý den, pokud se podíváte na naše stránky, tak tam rozhodně nějaké bubliny neuvidíte, jak logo používat lze nalézt na našich stránkách v Edici.“ Říkám si, aha? Jsem z toho nějaký zmatený, vždyť oficiální logo ČR je jen jedno (nikdy jsem se nesetkal s více oficiálními logy… Vy ano?) a odpovídám na reakci této slečny následujícím textem: „Vážená paní, nejedná se o nějaké bubliny, avšak o oficiální logo ČR. Přesto Vám velice děkuji za Vaši ochotu a jsem s pozdravem….“
Můj zmatek tímto nabral na obrátkách a byl jsem ztracen v logové smršti. Přiznám se, že jsem již žádnou reakci nečekal a byl smířen s onom umístěním toho děsivého vlaječkového loga do mých konceptů. Co se však nestalo, následovala další reakce od již zmiňované slečny: „Samozřejmě vím, že je to logo, ale jako oficiální logo ho rozhodně neberu, protože je to děs s hrůzou dohromady a docela dost se za něj stydím, takže ještě, že si můžeme vybírat zda ho použít… asi tam nahoře tušili, že ve většině případech udělá ostudu.“
A tímto pro mne celé výběrové řízení skončilo. Bannery jsem sice odeslal, ale to jen proto, že jsem na nich strávil hodně času.
Táži se tedy! Jak je možné, přestože ČR investovala nemalé finance do loga, že agentura, která by měla toto logo využívat nejčastěji takto sabotuje vyšší nařízení? Z jakého důvodu ČR investovala do nového logotypu, když její největší incomingová agentura toto logo haní a nerespektuje? Nevím, asi žiji v trochu jiném světě, než lidé z agentury CzechTourism. Není to totiž jediné Výběrové řízení, kterého jsem se u nich zúčastnil a není to jediné nekorektní jednání z jejich strany. O tom ale více v dalším připravovaném článku.
Miloslav Nosovský
Toman Graphic Design
Vítězné logo Česká Republika studia Side2. Toto logo ve mě evokuje pestrost naší země, hravost, jedinečnost a nadčasovost.
Logo ČR, které používá agentura CzechTourism jako oficiální logo. Toto logo ve mně neevokuje nic jiného, než aroganci zaměstnanců této agentury.
Miloslav Nosovský
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/ceska-republika-czechtourism.html
07.02.08