Pražské studio ReDesign, které na konci roku 2011 zvítězilo v soutěži na novou značku a vizuální styl VUT v Brně, v minulých dnech na svých stránkách uveřejnilo návrh podoby nového loga, který však, dle slov zástupce VUT, ještě není ve finální podobě. Hlavním motivem navrženého loga je symbol T, který je, dle vyjádření autorů „grafickou extrapolací slova Technika, odvozeného z názvu školy a jejího zaměření“. Loga jednotlivých fakult dle tohoto návrhu již nebudou řešeny piktogramem, ale pouze grafickým kódem a nápisem vyvedeným fontem Vafle od Suitcase Type Foundry. Líbilo by se vám takové logo? Podělte se s námi o svůj názor v diskuzi pod článkem.
Stávající logo
Ukázka starých webových stránek z roku 2009, kde jsou vidět stávající loga fakult:
Návrh nového loga
Ukázky aplikace
Komentář studia ReDesign
Autoři loga jeho novou podobu zdůvodňují takto:
„Základní značka Vysokého učení technického v Brně vychází ze spojení symbolu a logotypu. Symbol T je grafickou extrapolací slova Technika, odvozeného z názvu školy a jádra jejího zaměření. Zjednodušený symbol funguje jako moderní a futuristický grafický akcent, který má vizuální schopnost jasné identifikace. Grafické T v sobě skrývá evokaci architrávu (architektura, stavba), konstrukčního fragmentu (inženýrství), pixelového rozhraní (informatika), jakož i celkové asociace symbolu tváře (humanitní obory školy). “
„Červená barevnost odvozená z barevnosti značky města Brna nepřímo navazuje na tradici české avantgardy (Ladislav Sutnar), oblý detail v tektonice T je navíc i určitou citací z charakteristických rysů brněnského funkcionalismu. Pro samotný logotyp je použito písmo Vafle se svým technicistním charakterem a jednoduchou čitelností umožňuje značnou variabilitu a jednoduchou skladebnost, kdy každá fakulta je identifikovaná barevným kódem a nikoli piktogramy. Značka má působit: pozitivně, sebevědomě, racionálně, přátelsky, evropsky. Písmo Vafle bylo nově doplněno o dva řezy Light a Bold, vše Suitcase Type Foundry.“
Názor odborné veřejnosti
O vyjádření k návrhu jsem požádal Aleše Mičku a Martina Marušince ze studia Touch Branding:
„Nová identita pro Vysoké učení technické v Brně od ReDesignu je dílo čisté a výrazné, odvedené na profesionální úrovni tak, jak bychom od takového studia čekali. Jejich vysvětlení k identitě má logiku a není to jen plácání do prázdna. Je třeba pochválit volbu písma, i když se zdá, že poslední dobou se česká písma pro české identity používají docela často. Jistě by bylo možné zvolit písmo více současného vzhledu. Nejsilnějším prvkem je symbol samotný.“
„Na místní poměry se rozhodně jedná o naprůměrnou identitu – kéž by se stala standardem prezentace všech našich vzdělávacích organizací. Na druhou stranu, v širším evropském kontextu nejde o nijak nadstandardní počin, který za sebou zanechá silnější dojem. Ale zatím jsou k vidění pouze verze loga, takže v širším rozpracování identity se ještě určitě máme od ReDesignu na co těšit.“
Stanovisko VUT v Brně
Následující den po vydání článku mi do mailu dorazila reakce od prorektora pro marketing a vnější vztahy doc. MgA. Petra Kvíčaly:
„Zveřejněný návrh není – jak je ve výše zmíněném textu uvedeno – novým logem univerzity. V této fázi se jedná o vítězný návrh studia ReDesign, který vzešel z veřejné soutěže, která proběhla v roce 2011. Nové logo nebylo dosud schváleno a přijato. Uvedený návrh je tak zatím ve fázi rozpracovanosti a finální podoba nového vizuálního stylu a jeho implementace zohlední připomínky odborné veřejnosti, ale i výsledky jednání v rámci VUT v Brně.“
Komentář Design portálu
Jak je vidět z článku i diskuze pod ním, navrhované logo je odbornou veřejností hodnoceno velmi kladně. Nesouhlasné názory typu: „večer v hospodě bych vymyslel lepší“ se budou ozývat asi vždycky a na vše. Osobně bych jim velkou váhu nepřikládal.
Co mě trochu mrzí je to, jakým způsobem se k prezentaci loga staví sama VUT, a také fakt, že této příležitosti nevyužije ve svůj prospěch. To, že se na stránkách studia, které zvítězilo v soutěži na nové logo, objeví nové logo, by asi každý pochopil tak, že se opravdu jedná o nové logo a ne o návrh, který se bude ještě nějak dotvářet. A i kdyby bylo v plánu ukázat veřejnosti pouze návrh, i tak si dokáži představit mnohem elegantnější cestu než tuto.
Takto ztrácí body VUT za nezvládnutou komunikaci, ReDesign za to, že pustil do světa něco, co asi zadavatel pouštět ještě nechtěl, a Design portál za to, že píše o něčem, o čem nemá všechny informace.
Třikrát škoda pro nás všechny!
Zdroj a foto: Studio ReDesign