První číslo šestnáctého ročníku slovenského časopisu Designum je na světě. Je asi ostuda, když se přiznám, že jsem o něm doposud neslyšel. O to příjemněji jsem byl překvapen, když se mi časopis před pár dny dostal do rukou a měl jsem možnost si jej prolistovat a přečíst. Časopis vydává Slovenské centrum designu v Bratislavě. A o tom, co v novém čísle najdete, bych se s vámi rád podělil v tomto článku.
Ještě než se dostaneme k samotnému obsahu časopisu, musím pochválit jeho formát. Dobrých 17 x 23 cm je ideální rozměr na čtení do ruky – a ví to i Steve Jobs z Applu, který dal novému iPadu hodně podobné rozměry :). Další příjemnou skutečností je to, že v časopise nenajdete reklamy. Jediné, co možná vypadá trochu jako reklama, je jedna stránka s výzvou k přihlášení do soutěže Mladý obal, ale vzhledem k zaměření časopisu se jedná spíše o užitečnou informaci než reklamu.
Časopis Designum, zdá se, velmi elegantně kombinuje různé směry designu, a tak zde najdete články věnující se jak produktovému, tak grafickému designu a stranou nezůstává ani typografie či příbuzné obory. Co se týká layoutu, časopis je velmi přehledný a grafika vhodně doplňuje text. Obrázky se nešetří, není to však na úkor informací – těch je na úctyhodných 90-ti stranách opravdu požehnaně.
A teď už konečně k samotnému obsahu. Asi nemá smysl bod po bodu vypisovat seznam všeho, co v tomto čísle naleznete. Na to se můžete podívat i na webu časopisu. Spíše bych se zaměřil na to, co mě z pohledu grafického designéra zaujalo.
První, co jsem si přečetl, byla reportáž Pavla Nogy z akce KUPÉ5, která se před Vánoci konala v Žilině s nezanedbatelnou českou účastí. Hlavním tématem byly grafické soutěže a tendry a svoje zkušenosti zde předali i přednášející z různých evropských zemí.
Pozornost si zaslouží dva rozhovory hned v úvodu časopisu. Redaktoři si v nich povídají s produktovými designéry pracujícími pro Škodu Auto. Prvním z nich je Jozef Kabáň a druhým Peter Olah. Z rozhovorů se dozvíte hodně o způsobu jejich práce a navíc jsou doplněny zajímavými skicami aut či, v případě Petera, i mobilů a dalších produktů.
Uniknout by vám neměla ani reportáž z konference Responsibility in graphic design, která se začátkem ledna konala v polských Katovicích, anebo vítězné práce z české soutěže Národní cena za studentský design.
Závěr časopisu je věnován pravidelným rubrikám, jako jsou informace, kde najdete krátké zprávy ze světa designu. Dále zde najdete přehled aktuálně probíhajících soutěží, výstav a chystaných konferencí.
Další příjemnou informací, týkající se časopisu Designum, je kupodivu cena. Časopis vychází šestkrát ročně a v České republice si jej můžete předplatit za 330 Kč za rok (a to včetně poštovného). Další informace o předplatném naleznete na webu časopisu.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/casopis-designum-01-2010.html
28.04.10