Státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se plánuje přejmenovat na Česká železnice. Z tohoto důvodu vypsala v roce 2011 tendr na nové logo. Výběrové řízení proběhlo, vítězné studio logo vytvořilo, SŽDC za něj zaplatilo a pak se nové vedení rozhodlo, že jej používat nebudou. Co se stalo? Zeptali jsme se přímo u zdroje.
Stávající logo, zdroj: szdc.cz
Návrh nového loga, zdroj: dynamodesign.cz
Logo za 600 000 Kč
Z tendru, který SŽDC uspořádala, vzešlo vítězně pražské studio Dynamo design, které pak následně také logo vytvořilo a nechalo zaregistrovat na Úřadu průmyslového vlastnictví. Tehdejší vedení SŽDC logo akceptovalo a zaplatilo za něj částku 600 000 Kč. Nové vedení se poté rozhodlo nové logo nepoužívat a odůvodňuje to podobností s logem maďarských železnic.
Na kauzu jako první upozornil časopis Týden a téma se dostalo i do večerních zpráv televize Prima, kde je krátký rozhovor jak se zástupcem klienta, tak studia. Zástupce Dynamo design jsem oslovil s žádostí o vyjádření a níže vám jej přinášíme v nezkrácené podobě.
Vyjádření studia Dynamo design k článku v časopise TÝDEN
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je státní organizace, která plní funkci vlastníka a provozovatele celostátní dráhy. Patří mezi největší české firmy podle počtu zaměstnanců, loni jich zaměstnávala přes 17 000.
V roce 2011 vyhlásila SŽDC soutěž o nové logo, vizuální styl a jejich následnou kodifikaci v manuálu, což bylo spojeno s plánovaným používáním nového názvu organizace „Česká železnice“. V soutěži jsme předložili více logotypů a vizuálních stylů a bývalé vedení SŽDC, zastoupené panem Pavlem Habartou, si jako vítězné vybralo tradiční řešení v podobě stylizovaného okřídleného kola. Okřídlené kolo je tradiční železničářský motiv, který se objevuje v řadě značek firem působících v oboru:
Zdroj: dynamodesign.cz
V rámci řešení zadání soutěže SŽDC jsme provedli rešerši obdobných subjektů působících v okolních státech a státech západní Evropy. Po vítězství v soutěži o nové logo a vizuální styl SŽDC jsme si nechali vypracovat odborný posudek, zda je značku možné zapsat na Úřadu průmyslového vlastnictví. Při známkové rešerši, která byla provedena již 15. 11. 2011, nebyla nalezena žádná značka shodná.
Zdroj: mav.hu
O existenci loga Maďarského národního dopravce MÁV jsme věděli, ale tato značka není registrovaná ani pro český trh, ani pro země Evropské unie. S bývalým vedením SŽDC i patentovou zástupkyní jsme se shodli na tom, že značky SŽDC a MÁV jsou nezaměnitelné a dostatečně rozlišitelné. Za pravdu nám dal také Úřad průmyslového vlastnictví, který nové logo dne 13. 6. 2012 řádně zapsal. A jelikož byla ochranná známka oficiálně zapsána, není důvod obávat se jakýchkoliv známkoprávních sporů.
Jsme přesvědčeni, že jsme odvedli profesionální práci, vytvořili originální, vhodnou a nezaměnitelnou značku a žádná kolize či konflikt nehrozí.
Každý obor má svá specifika a firma působící v dané oblasti se pomocí těchto specifik prezentuje. Opakování motivů a jejich podobnost v rámci daného odvětví tedy nemusí být na škodu, naopak je logickým vyústěním působnosti firmy. Jistou míru podobnosti tvarosloví vykazují značky automobilek, televizních stanic, bank, ale také pivovarů a mnohých dalších odvětví.
Zdroj: dynamodesign.cz
Tomáš Machek ze Side2 poskytl vyjádření pro časopis TÝDEN: „Je pochopitelné, že při řešení v rámci stejné oblasti docházejí různí autoři k podobným výsledkům… Motiv okřídleného kola, tedy tradičního motivu patřícího k železnici, je v obou řešeních zcela jinak stylizován. Poměr symbolů a typografie je významně jiný. Podobnost je v tom, že oba autoři vycházeli ze stylizace okřídleného kola. Vytýkat jim to je stejné jako se vysmívat pekařům, že ve svých značkách mají neustále dokola rohlík nebo chléb“.
Dynamo design s.r.o.
4. 12. 2012
Co si o novém logu myslíte vy?
Hlasujte pod článkem a vyjádřete se v diskuzi.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/szdc-ceska-zeleznice-logo.html
07.12.12