Článek

Český student na stáži v USA — práce ve studiu a setkávání s grafiky

Serafim Bankov je student střední soukromé školy reklamní a umělecké tvorby Michael v Praze, kde studuje grafický design a vizuální komunikaci. Mimo to se zajímá o umění. Během letních prázdnin se vydal do Spojených států — přesněji řečeno do studia Zygote Press v Clevelandu, kde v rámci stáže odléval papír a poté odjel do New Yorku. Tam kromě muzeí a výstav navštívil několik nejznámějších grafických studií jako je Sagmeister & Walsh a další.

První týden v Clevelandu, Ohio

Hned první den, co jsem přijel do Clevelandu, mě při ubytování „potěšili“ větou, že bydlím ve čtvrti, kde se víc střílí ze zbraní, než prodávají drogy. Po týdnu jsem už ale z vlastní zkušenosti mohl říci, že zde nebylo tolik zbraní jako čínských restaurací, jelikož jsem byl ubytován v apartmánu v clevelandském China Townu. Američané tvrdili, že se studio nachází v centru této kriminální čtvrti a zbraně jsou po celém státě Ohio povoleny. Samo studio Zygote Press je umístěno v budově staré továrny ve stylu Art deco. Takových starých továren je v Clevelandu skoro stejné množství jako obyčejných obytných domů, z čeho se dá odvodit, že dřív byl Cleveland jedním z průmyslových center státu Ohio.

Přízemí v Zygote Press má zhruba 1000 m² a obsahuje místnost s několika různými druhy starých tiskových strojů a velký sál pro výstavy. Ve vyšších patrech jsou apartmány hlavně pro lidi, kteří sem jezdí z jiných zemí na art-rezidence, praxe nebo stáže. A v jednom z takových apartmánů vlastně bydlím. Každý den od 9 dopoledne je ateliér otevřen pro všechny lidi, kteří se chtějí podívat dovnitř a pokaždé, když sem vkročím, zde pracuje zhruba 10 až 15 lidí. Poznal jsem tu hodně lidí z Itálie, Německa a dalších zemí. Ti se sem přijeli podívat na studio a jeho expozici, nebo si sami zkusit práci s tiskovými stroji. Je zde samozřejmě i dost lokálních amerických umělců.

Za první týden jsem se naučil barvit papír přírodními barvami „indigo“, tisknout práce přes monoprint (jednotisk) a silcscreen (sítotisk), navštívil další dva podobné ateliéry, jejich expozice a moji první lokální událost v podobě výstavy v 78th Street Studios, kde se všichni, kromě sledování uměleckých děl a objektů, scházejí pokecat a dát si pivo, burger nebo hot dog. Samozřejmě tohle všechno na mě udělalo opravdu velký dojem a svým způsobem rozšířilo některé obzory.

Zabydlení

V průběhu dalšího týdne jsem se konečně zabydlel a začal chodit do dalšího studia, u kterého jsem se přihlásil na stáž. Studio se jmenuje Morgan Conservatory a zaměřuje se na odlévání a prodávání ručně dělaného papíru. Naučil jsem se odlévat papír a pracoval jsem se zdejšími stážisty na vzorkové knize se všemi druhy papíru, které se dají ve studiu zakoupit.

A takhle jsem dohromady v Clevelandu strávil tři týdny – pomáháním ve studiu, odléváním papíru, prací s tiskovými stroji a navštěvováním různých místních výstav a událostí. Za tu dobu mě nejvíc zaujal typický americký princip, na kterém funguje většina clevelandských studií. Projekty, ve kterých tvůrci spojí práci s odpočinkem, například tím způsobem, že z celého dolního patra pronajaté budovy se udělá studio a ve všech horních patrech se udělají apartmány pro umělce jako například ve výše zmíněném studiu Zygote Press. Nejvíc na mě ale zapůsobil podobný projekt YARDS, kde samo studio existuje v podobě zahrádky ve vnitrobloku starých skladů a továren, kam všichni známí lokální clevelandští umělci chodí se svými stojany malovat a ostatní lidé se tam mohou jít kdykoliv podívat, dát si nějaké občerstvení a seznámit s místními umělci.

Uvnitř zmíněných budov jsou také apartmány, které si může kdokoli pronajmout a ve všech chodbách všech pater je expozice s pracemi lokálních umělců, například Liz Maugans, Darrio Stewart nebo Bruce Checevsky, který tvoří svoje práce tak, že pokládá skener s odstraněným sklíčkem po své zahradě, díky čemuž se na později vytvořených skenech vytváří zajímavý „glitch” efekt.

New York, NY

Po třech týdnech strávených v Ohiu a po celoživotním snění o New Yorku mě New York nezklamal. Stačilo mi jenom pár dní, abych mohl s klidem říct, že to překonalo všechna má očekávání a že se tohle město dá bezpochyby nazývat centrem světa. Kromě deseti mrakodrapů v každém bloku Manhattanu, osmi a půl milionu lidí v neustálém spěchu, franšízingu a všech možných obchodů, které si jenom dokážete vybavit a které si ani nedokážete představit, zde sídlí spousta světových hvězd jak v grafickém designu, tak v umění jako takovém. Poštěstilo se mi čirou náhodou potkat v metru na stanici Union Square jednu z největších hvězd amerického grafického designu Mirka Iliće, který šel městem jako absolutně normální člověk v americkém undergroundu a vylepoval antifašistické nálepky, které sám navrhnul.

Mirko Ilić

Díky tomuto seznámení jsem měl příležitost další den navštívit jeho studio v centru Manhattanu, které se nachází v prostorech bývalé požární stanice a kde má studio taky Milton Glaser, člověk s jedním z největších vlivů na vizuální kulturu grafiky v historii. Později jsem měl taky díky témuž seznámení možnost navštívit privátní výstavu pořádanou Type Directors Clubem a poznat sílu amerického grafického designu.

Milton Glaser

Stefan Sagmeister

Sagmeister & Walsh studio

Mirek Nisenbaum a studio Base Design

V New Yorku jsem tak tedy strávil dohromady dva týdny a byl to jeden z největších zážitku v mém životě. Kdybych to měl shrnout, tak jsem tam navštívil skoro všechna významná studia dnešní doby. A to Milton Glaser, studio Base, Sagmeister & Walsh studio a Mirko Ilić corp., poznal jsem osobně Antona Ginzburga a Barucha Gorkina – jednoho z posledních pomocníků Paula Renda, podíval se na pár výstav a univerzit a poslední den potkal na ulici Stevena Hellera – bývalého art directora časopisu New York Times, který je mimochodem původem z České republiky.

Zdroj a foto: Serafim Bankov