Jak jste si asi již všimli, společnost ČEZ nás s novým rokem atakuje nejen svým zdražením, ale také svou kampaní. V kampani tento (polostátní) gigant nabádá spotřebitele, aby „nePREpláceli účty“, a v jižních Čechách a na Moravě vzkazuje „nejsmE ONi, ČEZ je levnější“.
Tato akce samozřejmě hned narazila na řadu reakcí. A aby ne, máme tady (dle mého) další z řady srovnávací reklamy. Rada pro reklamu tento počin již zaregistrovala, ale zatím konkrétně nezareagovala, neb nepřišla žádná konkrétní stížnost z řad veřejnosti. „Kampaň byla hodnocena různě. Žádné konečné rozhodnutí o tom, zda se stále ještě jedná o etický vizuál či nikoli, přijato nebylo,“ říká o jednání ředitel RPR Ladislav Šťastný. Zatím s reakcí a možným postupem otálí i samotní „postižení“.
PRE – její generální ředitel Drahomir Rut se vyjádřil: „Zatím jsme ještě nerozhodli, jak v této věci postupovat. Čekáme na právní rozbor“. Podobně se k situaci staví i další „postižený“, E-ON: „Situaci právně i věcně analyzujeme. Zatím podnět na RPR podávat nebudeme,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí E-ON.
A co na to odbornicí?
Specialista na reklamní právo Petr Krůta se domnívá, že je vizuál ČEZu je pravděpodobně v pořádku: „Podle mého názoru ČEZ správně vyhodnotil, že v případě ,produktu‘, který prodává, je pro odběratele nejpodstatnější cena, tj. srovnání v tomto jediném znaku považuji za možné.“ Zároveň však Kůta říká: „Jako jistý problém vnímám u reklamy ČEZu formulaci sloganů, které by měly být v případě srovnávací reklamy méně agresivní, tak aby se z reklamy nestalo zlehčování“.
Zároveň upozorňuje na možnost, jak se s celou situací vypořádat jednodušeji. Vizuály totiž neobsahují žádný časový údaj, ke kterému bylo srovnání provedeno. Pokud by tedy někdo v průběhu kampaně zareagoval snížením cen, reklama ČEZu by se v té chvíli stala reklamou klamavou. Takže jak to vypadá celá akce buď ještě nabere na zajímavosti a nebo vyšumí.
A co si myslíte vy?
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/cez-srovnavaci-reklama.html
20.02.08