Městský soud rozhodl o logotypu ZOO Praha. Pražská ZOO dál bude užívat stávající logotyp od Michala Cihláře z roku 1998 a celý vizuální styl založený na linorytech. Cihlář se svou žalobou snažil docílit, aby ZOO nadále jeho logo neužívala, stejně tak jako několik set linorytů, které vytvořil pro propagaci zoo během devítileté spolupráce. Za „neoprávněné“ používání logotypu Michal Cihlář požadoval 1,8 milion korun.
Ředitel ZOO Petr Fejk, který smlouvu s Cihlářem na logo uzavíral, se vyjádřil na adresu Cihláře: „Jeho současné chování považuji za účelovou spekulaci ve snaze získat více peněz“. Dále u soudu dodal, že Cihlář za logo získal 50 tisíc korun, což prý byl v roce 1998 desetinásobek běžných odměn pro výtvarníky za logotyp.
Cihlářův vizuální styl je opravdu unikátní a skvěle vystihuje ZOO. Málokterá ZOO na světě se může prezentovat, tak skvělým způsobem a byla by opravdu škoda kdyby takovýto jedinečný, komerční a přesto výtvarný, počin byl nahrazen něčim méně dobrým.
Současná komunikace „Made in Nature“ není špatná, ale na Cihlářův koncept prostě „nemá“. Zobrazení zvířat a typografie jsou čisté a profesionálně zpracované, přesto pojetí zvířat jako věcí je dost komerční, postrádající emoci, která jistě k instituci jako je ZOO patří.
O tom jak jedinečný a těžko nahraditelný je Cihlářův koncept, nás všechny mohla přesvědčit soutěž na nový logotyp, kterou nuceně zoo vyhlásilo. Výsledkem byla škála paskvilů na téma kůň Převalský (viz článek zde).
Rozsudek zatím není pravomocný, lze se proti němu odvolat k vrchnímu soudu, ale já pevně věřím, že zoo zvítězí a nadále bude s Cihlářem, ikdyž už bez něj.
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/cihlar-vs-zoo-praha-logo.html
12.11.08