Soutěže

Soutěž na novou vizuální identitu Pražského hradu

Správa Pražského hradu ve spolupráci s organizací Czechdesign pořádá soutěž na vytvoření nové vizuální identity Pražského hradu. Soutěž je otevřená všem zájemcům z oboru grafického designu. Hlavním cílem soutěže je vytvoření nadčasového a funkčního vizuálního systému, který umožní symbolické spojení všech subjektů souvisejících s Pražským hradem, a zároveň bude respektovat jejich odlišné potřeby a funkce.

Vizuální proměnou projde značení památek v areálu Pražského hradu, grafika expozic i všech kulturních akcí, komunikace v tištěné podobě i v online prostředí, ale také prezentace Hradu směrem k odborné veřejnosti a tuzemským či zahraničním návštěvám.

„Pražský hrad má bohatou historii a řadí se mezi naše nejvýznamnějších památky. Dlouhodobě se však potýká s nejednotnou, a především nedostatečnou grafickou výbavou. Nový vizuální systém má sjednotit vizuální prezentaci a zároveň být nadčasový, srozumitelný a důstojný. Hrad by měl široké veřejnosti představit nejen jako významnou českou památku, ale rovněž jako sídlo prezidenta republiky,“ popisuje motivaci k vyhlášení soutěže ředitel Správy Pražského hradu Pavel Vyhnánek.

Soutěž je koncipována jako otevřená, prvního kola se mohou zúčastnit všichni zájemci z oboru bez nutnosti prokazování předešlých referencí. Do druhé fáze postoupí až pět návrhů, které budou hodnoceny porotou složenou ze zástupců vyhlašovatele a odborníků:

  • grafické designérky a pedagožky Kristiny Fišerové,
  • typografa Radka Siduna,
  • grafického designéra a zakladatele studia Side2 Tomáše Machka
  • a grafického designéra a typografa Filipa Blažka.

První kolo má uzávěrku 6. března. 2025. Detailní podmínky jsou zveřejněny na stránce soutěže na webu czechdesign.cz. Vítěz vytvoří vizuální identitu pro Pražský hrad, Kancelář prezidenta republiky i Zámek a oboru v Lánech. Logo Správy Pražského hradu bylo vytvořeno počátkem 90. let, do současné, a stále využívané podoby, bylo upraveno v roce 1999.