Článek

Vybrali jsme z programu WebExpa 2025: 8 přednášek, které by designéři neměli propásnout

Od 28. do 30. května 2025 proběhne v pražské Lucerně konference WebExpo. Nabídne vystoupení 80 špičkových speakerů a mentorů z celého světa. Rozsah oborů a témat je poměrně široký. Program běží souběžně ve čtyřech sálech a určitě není na škodu do programu mrknout předem a vybrat přednášky, které byste chtěli navštívit. Zkusili jsme z programu vybrat na každý den čtyři, které myslíme, že byste si neměli nechat ujít, pokud se věnujete designu.

Hlavní program probíhá ve středu 28. a čtvrtek 29. května. Pátek 30. května pak patří praktickým workshopům. Přednášky jsou nahrávány, takže pokud některou nestihnete anebo si ji chcete dát znovu, máte brzy po skončení konference k dispozici záznam.

Středa 28/5


Andrew Žáček
Building smarter design systems with AI

Andrew bude mluvit o tom, jak umělá inteligence mění tvorbu a správu design systémů. Představí, jak lze nástroje a technologie umělé inteligence využít k automatizaci opakujících se úkolů, zvýšení konzistence a efektivnímu škálování s cílem dosáhnout inteligentnějších a efektivnějších přístupů k modernímu designu.


Ondřej Pohl
Accessibility uncovered: Typical mistakes that go beyond the standards

Přednáška o častých chybách v oblasti přístupnosti, se kterými se Ondřej denně setkává v digitálních řešeních. Zjistíte, jaký dopad mají tyto problémy na uživatele, a získáte praktické poznatky o jejich nápravě – nebo jak se jim zcela vyhnout.


Stéphanie Walter
Designing beyond the happy path

Prototypy odrážejí idealizovanou verzi produktu: dokonalou velikost textu a bezchybný obsah, vše pořízené během dokonalé cesty uživatele. Často se však rozpadají, jakmile jsou konfrontovány se skutečným obsahem, technickými omezeními a obrovskou rozmanitostí uživatelských potřeb. Těmto scénářům říkáme „edge cases“. Nejsou to však výjimky, ale podstatná součást uživatelského zážitku. Cílem této přednášky je nově definovat náš přístup k návrhu tím, že do procesu návrhu od začátku zahrneme edge cases.


Lukáš Pitter
Interface design for generative AI in 2025

V roce 2024 navrhl Lukáš rozhraní pro různé projekty, které využívají generativní AI a zpřístupňují pokročilé technologie i neinženýrům.  Během přednášky se Lukáš ponoří do používání ComfyUI pro a bude diskutovat o vyvíjející se roli designéra v éře umělé inteligence s postřehy o rychlém prototypování a udržení relevance v roce 2025.


Čtvrtek 29/5


Vitaly Friedman
Design patterns for search UX in 2025

Vitalyho přednáška bude o vyhledávání a o tom, jak navrhnout lepší automatické dokončování, vypořádat se se složitými filtry, zlepšit třídění, vytvořit lepší stránky s výsledky vyhledávání – a mnoho, mnoho dalšího. Vyhrňte si rukávy: očekávejte spoustu příkladů z reálného života, doporučení a doporučení a pořádnou dávku „Aha!“ momentů.


Jan Řezáč
12 core design skills

Mnoho lidí se označuje za „designer generalists“. Pojďme si promluvit o tom, co to skutečně znamená. Design není kreslení hezkých obrázků. Design je řešení složitých problémů.


Markéta Kaizlerová
High-stakes flows: Designing for security and crypto’s unique challenges

Markéta vás provede návrhem toků, kde se použitelnost stává kritickým prvkem bezpečnosti. Na příkladech z kryptografického světa se naučíte, jak se orientovat ve složitých tocích a zpřístupnit nové koncepty nováčkům. Připojte se k Markétě a prozkoumejte, jak se s těmito výzvami vypořádat pomocí designu zaměřeného na obsah, zmapovat vzdělávací cíle a strategicky využít odchod uživatelů a zaměřit se na ty, kteří jsou připraveni na další krok.


Zoltan Kollin
From badges to value: Designing meaningful gamified experiences

Gamifikace je víc než jen přidávání odznaků a samolepek – jde o vytváření hodnoty a motivace, které podporují dlouhodobé zapojení uživatelů a pozitivní změnu chování. Na základě úspěšných příkladů z reálného života Zoltan probere úspěšné strategie gamifikace a účinné herní mechaniky, které může využít každý návrhář produktů. Na tomto sezení se dozvíte nejen o osvědčených postupech v různých prostředích, ale také se budete zabývat psychologickými principy gamifikace, které je nezbytné znát pro vytváření smysluplných a etických zážitků.


Na webu WebExpo najdete kompletní program, profily přednášejících a také informace o cenách vstupenek

Zdroj a foto: webexpo.net