Článek

Deset rad jak zbytečně neztrácet body v grafických soutěžích

SoutěžeDeset rad jak zbytečně neztrácet body v grafických soutěžích

Soutěží na nové logo či rovnou na celý jednotný vizuální styl se koná spousta. Každý, kdo se některé z nich někdy zúčastnil, by mohl potvrdit, že je to trochu loterie. Pokud vám vyhovuje téma, odměna i porota a vy strávíte několik nocí tím, že do dokonalosti dopilováváte soutěžní návrh, možná vám přijde vhod několik rad od porotce, který už pár soutěžních komisí prošel a má pohled tak trochu z druhé strany barikády.

Samozřejmým předpokladem je, že věci, které prezentujete, jsou kvalitní a stojíte si za nimi. Ani svěcená voda vám nepomůže v případě, že prezentujete hezké obrázky bez nápadu a pokud si neumíte hlavní myšlenku obhájit. Ale i v případě, že máte objektivně vzato kvalitní návrh, je spousta věcí, které vám mohou body ubrat. A těch se možná po přečtení tohoto článku příště vyvarujete.

1) Na začátku se představte

Kupodivu většina soutěžících nemá potřebu se představit. Možná proběhne nějaké podávání rukou, ale představením myslím hlavně profesní představení. Pár slov o tom, odkud jste, působíte jako freelance nebo máte firmu, vyjmenovat třeba největší klienty a pár úspěchů za poslední dobu. Pokud to bude doplněno nějakým lehkým vtípkem na úvod, je to jen plus. Porotci většinou opravdu netuší, s kým mají tu čest a toto pro vás může být snadné téma na začátek. Hodně lidí tvrdí, že vizitky už jsou mrtvé, ale v těchto situacích se docela hodí.

Toto je také vhodná doba k představení svého portfolia. Musí to být velmi rychlé a velmi relevantní k dané soutěži, abyste nezdržovali, ale ještě předtím než začnete představovat svůj návrh, klient musí nabýt dojmu, že mluví s někým, kdo už realizoval několik podobných zakázek a že to zvládne. Dobré je i zmínit širokou síť kontaktů a spolupracujících profesionálů. Nezmiňujte se o tom, že bydlíte u rodičů, zakázku budete dělat na úkor studijních poviností a že jste zakázku v tomto rozsahu ještě nikdy nerealizovali. Ano, i taková jsem potkal esa, která toto s hrdostí pronesla. V tu chvíli se klidně mohli sbalit a jít domů.

 

2) Prodlužováky, kabely, redukce berte s sebou

Přijít na prezentaci jen s flashkou v ruce je docela odvaha. Snažit se během prezentace nastavit připojení k internetu však už působí dost amatérsky. Je fajn si dopředu zjistit, jakým způsobem se bude prezentovat. Každopádně není dobré se spoléhat, že vaše redukce bude pasovat na klientův kabel. Je dobré mít všechny potřebné kabely, redukce a nabitý laptop s sebou. A je lépe se nespoléhat na připojení k internetu – na klientovo vůbec a na svoje přes mobil jen v nejnutnějších případech. Mnohem lepší je mít něco vytisknuto.

-
Zdroj: sxc.hu

3) Mějte něco vytisknutého

Je fajn, když na stole něco leží. Jednak je to lepší pro porotce, které tím pádem nenutíte neustále k očnímu kontaktu, ale mohou zatím rejdit očima po vašich výstupech a dobré je to také kvůli tomu, že nemusíte spoléhat na techniku, která vás může zradit. Úplně od věci také není položit vedle návrhů i nějaké tužky, kterýma můžete vy nebo klient do návrhu čmárat, dělat poznámky a reagovat. Pokud se vám podaří takto porotce zapojit do hry, je to plusový bod.

 

4) Zkuste vypadat a působit profesionálně

Pokud jste od přírody obdařeni sportovní postavou, elegantním vystupováním a máte sem tam šedivý vlas, je to plus. Pokud tomu tak není, nic není ztraceno – slušné oblečení udělá své. Pamatujte však, že prezentujete kreativní návrhy, tak zkuste být i u oblékání trochu kreativní. Při prezentování je lepší stát než sedět. Porotci budou pravděpodobně sedět, tak to může pro vás znamenat mírnou převahu, což neškodí.

Je fajn sem tam prohodit nějakou zkušenost ze zahraničí nebo z kultury a prezentaci opepřit slovíčky jako: nadčasové řešení, rozehráváme hru, expresivní pojetí, řešení zapadá do konceptu, nadtím, popkultura, artefakt, decentní, viněta atd.

-
Zdroj: sxc.hu

5) Neprezentujte sami

Je dobré, když prezetujete alespoň dva a vzájemně se doplňujete. Je fajn, když jeden člen týmu hned na začátku toho druhého představí jako toho hlavního a pak se trochu stáhne a přenechá mu prostor. Je pak žádoucí, aby mu čas od času do prezentace vstoupil a doplnil ho. Lehčeji tak vzbudí zájem porotců a pokud je svým chováním vybídne, aby se také ptali, je to opět plusový bodík navíc.

 

6) Nenatahujte čas, ale ani se o něj neobírejte

Pokud jste dostali na prezentaci patnáct minut a po pěti řeknete „tak a to je všechno”, je to jedna z nejhorších věcí, co můžete udělat. Vystavujete se trapnému mlčení, za nějž vám jdou body dolů. Je fajn si předem vyzkoušet prezentaci se spuštěnýma stopkama a taky si připravit odpovědi na pár otázek, které si možná budete muset položit sami. Natáhnutí prezentace se toleruje jen v tom případě, že si ji natáhnou porotci sami svými otázkami. Pokud se ani po skončení vymezeného času nedostanete do poloviny prezentace, porotci začínají usínat nebo se dívat na hodinky, máte problém.

-
Zdroj: sxc.hu

7) Zkuste zaujmout animací

Máte-li něco, co se hýbe, pusťte to. Zaručeně tím upoutáte pozornost a velmi pravděpodobně to konkurence mít nebude, takže budete budit dojem, že jste pro výhru v soutěži udělali i něco navíc. Pokud dokážete připravit i něco interaktivního, budou to další plusové bodíky.

 

8) Nezanedbávejte rešerše

Na porotce zapůsobí, pokud si o dané akci, firmě či instituci něco zjistíte. Rozhodně neříkejte nic o tom, že všechno, co víte, jste zjistili na internetových stránkách cestou vlakem na prezentaci. Zmiňte se o tom, že jste na dané akci několikrát byli, že jste si dělali anketu mezi kolegy, že jste zmapovali konkurenci atd. Plusové bodíky získáte za každou aktivitu, při které jste museli zvednou zadek ze židle.

-
Zdroj: sxc.hu

9) Naučte se mluvit o ceně

Připravte se na nepříjemné otázky ohledně ceny. Vždycky je to o ceně. Někdy ne primárně, ale i v takovém případě budou vaši částku obhajovat porotci kolegům či nadřízeným. Je dobré dávat rozsah ceny, od–do. Ve výběrovém řízení dost často ještě zadavatel netuší, co všechno se vlastně bude realizovat a i v případě, že to ví, vždycky na dobrý nápad peníze najde. Stanovte si rozpětí. Velmi opatrní buďte se slevami. Pokud ji dáte, můžete vypadat jako někdo, kdo cenu zbytečně nadsazuje. V případě požadavku na snížení ceny se zkuste zamyslet nad tím, jakou položku z rozpočtu vynechat anebo kde se dá něco přenést na klienta. Neslevujte ani z kvality.

10) Přidejte něco navíc

Tuto taktiku používal Steve Jobs a použijte ji i vy. Dodejte něco navíc. Klient chtěl jen návrh plakátu? Navrhněte mu facelift loga, připravte návrh soutěžní stránky na Facebook nebo aplikaci pro smartphone. Úplně ideální je ukázat mu nějakou aplikaci vašeho konceptu do reálného světa. Nebojte se toho, jednak jsou to plusové body pro vás a výhodou je, že se nemusíte držet žádného zadání.

To je vše. Máte něco, co byste po své zkušenosti z výběrovými řízeními doplnili? Přidejte váš komentář pod článek.

Zdroj úvodního obrázku:
sxc.hu

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/deset-rad-graficke-souteze.html

24.09.13