Článek

Design časopisu Hrot je nominován na cenu Czech Grand Design. Autorem je Studio Marvil

První číslo časopisu Hrot, týdeníku věnovanému politice, ekonomice a byznysu, vyšlo v květnu roku 2020. Kompletní grafickou výbavu pro časopis připravilo Studio Marvil, které je za tento počin nominováno na cenu Czech Grand Design v kategorii Grafický designér roku.

„Jsme médium, které neřeší své vlastníky, ale vyrůstá z hodnot, na nichž je založena západní společnost – svobody jednotlivce, soukromého vlastnictví a volného trhu.“
Časopis Hrot

Explikace

Olga Benešová a Jiří Karásek, Studio Marvil

„Za nás byl přístup k zadání jednoznačný. Týdeník měl být rozpoznatelný s jasně se vymezující titulkou. V návrzích jsme nejdřív pracovali se samotným slovem HROT, ale nakonec jsme se přiklonili jen k iniciále, která svým charakterem dobře ilustruje ostrost. Názorová ostrost, vyhraněnost, a v konečném důsledku nezávislost na vlastníkovi týdeníku byla společným jmenovatelem pro zaměření HROTu. Měl by to být týdeník, který si může dovolit napsat a okomentovat prakticky vše aniž by se měl zodpovídat inzerentům nebo těm, kteří jeho fungování podporují, což je v současnosti spíš ojedinělý fenomén.

Pro vnitřní stavbu jsme zvolili kombinaci písem ze dvou zdrojů – Commercial Type Foundry a jeho Algebry, pro klasickou sazbu. Od Klim type foundry jsme využili část rozsáhlé rodiny Söhne, jak pro sazbu titulků, perexů tak i drobné sazby pro infografiku. Potěšilo nás, že si KLIM vybral projekt HROT do svého poměrně nekompromisně selektivního blogu — Fonts in use, ve kterém je naše práce na týdeníku ve skvělé společnosti.

Vnitřní kompozice, jsou speciálně navržené pro potřeby ekonomického týdeníku, který je spíš textovým než obrazovým periodikem a nesnese příliš autorský přístup, ale jasně danou a funkční strukturu, v rámci které je snadné se pohybovat a rozvíjet ji. Layout je postaven na tří-sloupcovém gridu, který funguje jak pro krátké články, tak pro delší texty hlavního tématu a rozhovoru. Často pracujeme s vertikálním úvodem článku, to není úplně obvyklé, ale jasně tak držíme strukturu a usnadňujeme čtenářům orientaci. Systém funguje jako skládačka, kde jsme redakci připravili přednastavené kombinace titulku— perexu—textu a oni s ním mohou nakládat variabilně dle potřeby. Grafická výbava je samozřejmě doplněna sadou piktogramů pro jednotlivé rubriky.

Dalším výrazovým prvkem, který jsme chtěli napevno zařadit do grafické výbavy byl lettering, který bude vždy vznikat na míru pro dané číslo. Vzhledem k faktu, že se o hlavním tématu nového čísla a tedy i obálky často rozhoduje na poslední chvíli, jsme museli zvolit formu, která může vzniknout v řádu hodin a někdy i zcela bez přípravy. Oslovili jsme Petru Dočekalovou, se kterou týdeník navázal spolupráci.

Dohlíželi jsme cca prvních 5 vydání a v aktuální chvíli si žije týdeník svým vlastním životem. Náš design by nemohl fungovat, kdyby na něm teď nepracoval zkušený tým interních grafiků. Ti jsou v současnosti i autory veškerých infografik uvnitř čísla.

Nedílnou součástí týdeníku je i jeho webová varianta. Tu jsme kompletně navrhli aby většinu prvků sazby z týdeníku ale zároveň zůstávala plnohodnotným a funkčním online médiem.“

Písmo:

  • hlavní písmo: Algebra, Commercial Type Foundry
  • doplňkové písmo: Söhne, Klim type foundry

Tým:

Časopis

Web

Další práce Studia Marvil

Katalogy a vzorníky Ton získaly Red Dot Award, jejich autorem je studio Marvil

Moravská filharmonie Olomouc

Zdroj a foto: marvil.cz